Jämför offerter på: Rostskyddsbehandling och underredsbehandling för din bil.
Jämför offerter på: Rostskyddsbehandling och underredsbehandling för din bil.
Rostskyddsarbete ska utföras av experter. Autobutler.se hjälper dig att hitta proffsen till bra priser.
När en bil når en viss ålder börjar den korrodera, vilket ofta leder till rostfläckar lite här och där. Oavsett om det finns rostfläckar på underredet, flugrost på billacken eller rostangrepp på karossen, bör detta fixas av professionella.
Rostkontroll och rostarbete är precis som rostskydd en fråga om tillit. Det är nämligen svårt för vanliga bilägare att avgöra om rostskada hanteras på bästa sätt och om underredsbehandlingen sker efter biltillverkarens anvisningar.
När du skapar ett uppdrag om underredsbehandling på kan du lita på att det är professionella verkstäder som utför jobbet. Du får offerter från verkstäder nära dig, du kan läsa om deras omdöme och sedan välja den verkstad som passar dig bäst.
Beskriv uppdraget så utförligt som möjligt och hämta dina offerter
Du kommer också stöta på begreppet rostskydd, vilket är exakt samma. En underredsbehandling finns till för att förebygga rostangrepp på bilens utsatta delar. Begreppet rostskydd syftar endast på att det finns till för att skydda sig mot rost, men har egentligen fler funktioner. Därför är begreppet underredsbehandling nästan bättre, då det inte enbart syftar på att ta bort och förebygga rost, utan även att bilen blir behandlad på de delar som omfattas.
När du har underredsbehandlat din bil kommer även ännu en till fördel. Det kommer en del oljud och buller från bilen och efter en rostskyddsbehandling så dämpas även detta ljud.
Olika bilmodeller ska behandlas på olika sätt och det är därför viktigt att din mekaniker har kunskap om din bilmodell. De flesta bilarna har någon typ av schema när det är dags och några av tillverkarna av underredsbehandling har gjort deras egna.
Det första mekanikern gör är att ta bort hjulhuset, beklädnad, ljuddämpningsplattor osv. Sedan ska upptäckta hål markeras, sen är bilen klar för behandling.
Innan behandling börjar ska underredet tvättas med högtryckstvätt med varmt vatten, för att ta bort smuts och salt från vägarna. Underredet kommer att undersökas för rostskador, skador på beläggning och lösa delar som kan tas bort.
Till själva behandlingen använder mekanikern information från tillverkaren för att se till alla delar som är angivna får behandling, samt underrede, hålrum och skrymslen.
Efter en behandling ska bilen stå och torka innan den görs redo att lämnas tillbaka. Du måste vanligtvis vänta en dag innan du får tillbaka bilen, ofta två dagar. Det uppger verkstaden i den offert som du fått.
Prova själv. Spara pengar.
Först och främst spelar bilens ålder, modell, användning och skick alltid roll när det gäller hur ofta den behöver en underredsbehandling. Men som en allmän regel bör alla bilar genomgå en behandling av underredet ungefär vartannat år.
Dels för att det svenska klimatet är gynnsamt för rostbildning, men också för att många bilar helt enkelt inte är tillverkade för det svenska klimatet och därför inte är ordentligt utrustade för klimatet.
Även om du har en helt ny bil bör den få rostskydd redan från början. En anledning till detta är att tillverkarna nu sparar in på olje- och vaxbehandlingar som hjälper till att skydda mot rost. En tumregel är att ju billigare bilen är, desto mindre rostskydd har den fått i fabriken.
Ett regelbundet rostskydd bidrar förmodligen också till att förlänga bilens livslängd avsevärt. Samtidigt är det löpande rostskyddet en fördel om du vill sälja bilen senare.
Du kan köpa produkterna som behövs till underredsbehandlingen på flera ställen. Det enklaste är att köpa en sprejburk som kan användas på åtkomliga ytor som underrede, hjulhus och andra områden som behöver behandling. Om du planerar på att göra det själv så ska du vara beredd på att det är ett stort projekt att klara av själv.
Jämför offerter på: Rostskyddsbehandling och underredsbehandling för din bil.
När du har behandlat underredet på din bil är det också garanti på det utförda jobbet. Det finns några regler som man behöver följa som förutsättning att garantin ska gälla. Det kan till exempel vara att bilen måste behandlas igen efter ett bestämt antal år.
Garantin täcker INTE om du kör på en trottoarkant, får stenskott eller på annat sätt skadar underredsbehandlingen. Du bör därför kontrollera din bil regelbundet, till exempel se till att en kontroll utförs av en mekaniker, innan de blöta och salta vägarna skadar ditt underrede på bilen.
De flesta bilmärkena har en fabriksgaranti på 5, 7 eller 10 år på korrosion av underredet, men förutsättningen att garantin ska gälla är att korrosionen sker inifrån. Om du inte skyddar din bil tillräckligt eller inte åtgärdat när du sett att det har varit synliga skador på bilen så gäller garantin inte.
När en underredsbehandling är utförd ser du till att din korrosionsgaranti bevaras och skyddar dig mot onödiga verkstadsräkningar på efterbehandling med plåtarbete eller liknande, när bilen rostar.
Underredsbehandling använder en tjock tjärartad substans, vilket appliceras på underredet och skärmar, samt sprejas in i hålrum och skrymsle.
Det finns flera olika typer av underredsbehandling, som alla ger samma effekt var det gäller att beskydda underredet, hjulhuset med mera. De kan variera i pris, konsistens och hur lång hållbarheten är. Framförallt hållbarheten ger en uppfattning vilket typ av produkt det är, där garantin ofta varierar mellan 2 till 5 år. Väljer du en produkt med 2 års garanti ska din bil tillbaka igen på underredsbehandling, innan de två åren har passerat.
Olika bilmodeller ska behandlas på olika sätt och det är därför viktigt att din mekaniker har kunskap om din bilmodell. De flesta bilarna har någon typ av schema när det är dags och några av tillverkarna av underredsbehandling har gjort deras egna.
Det första mekanikern gör är att ta bort hjulhuset, beklädnad, ljuddämpningsplattor osv. Sedan ska upptäckta hål markeras, sen är bilen klar för behandling.
Innan behandling börjar ska underredet tvättas med högtryckstvätt med varmt vatten, för att ta bort smuts och salt från vägarna. Underredet kommer att undersökas för rostskador, skador på beläggning och lösa delar som kan tas bort.
Till själva behandlingen använder mekanikern information från tillverkaren för att se till alla delar som är angivna får behandling, samt underrede, hålrum och skrymslen.
Efter en behandling ska bilen stå och torka innan den görs redo att lämnas tillbaka. Du måste vanligtvis vänta en dag innan du får tillbaka bilen, ofta två dagar. Det uppger verkstaden i den offert som du fått.
Populära produkter till en underredsbehandling
För att skydda din BMW, Citroën eller Peugeot från rost kan du installera ett rostskydd under bilen. Rostskyddet skyddar effektivt din bil från rost så att du slipper åka till verkstaden för att fixa din rostiga Opel, Ford och Toyota. På så sätt sparar du mycket pengar, speciellt om du bokar via oss. Vi erbjuder extra bra priser på till exempel Volkswagen.
Jämför offerter på: Rostskyddsbehandling och underredsbehandling för din bil.
Beställ ett hjulbyte online. Du får bytt hjul, kontroll av däcktrycket och en visuell kontroll av bl.a. bromsarna. Kom ihåg att ta med hjul som ska monteras.
Beställ ett däckbyte online. Du tar med däcken för montering på dina fälgar. Verkstaden kontrollerar däckmönster och bromsar innan dina hjul monteras.
Köp dina däck online inklusive montering och få skarpa priser på populära märken som Bridgestone, Continental, Goodyear, Michelin, Pirelli m.fl.
Beställ en service med stämpel i serviceboken. Du får en komplett genomgång av din bil efter tillverkarens föreskrifter. Verkstaden byter ut alla nödvändiga delar så att bilens garanti skyddas.