Jämför offerter på Audi reparation och service
Uppdrag | Jämför och spara* | Du sparar i genomsnitt* | |
---|---|---|---|
AC | 1.776 kr | 59% | |
Andra uppdrag | 2.446 kr | 38% | |
Avgaser | 4.464 kr | 29% | |
Basservice | 2.479 kr | 61% | |
Batteri | 1.156 kr | 22% | |
Besiktning och förkontroll | 1.585 kr | 72% | |
Bilservice | 2.600 kr | 37% | |
Bilvård | 1.263 kr | 73% | |
Bromsar | 1.826 kr | 31% | |
Dragkrok | 4.207 kr | 29% | |
Däck, hjul & hjulbyte | 973 kr | 55% | |
Elarbete | 1.075 kr | 30% | |
Felsökning | 2.284 kr | 77% | |
Hjulinställning | 1.031 kr | 46% | |
Kamrem & kamkedja | 4.910 kr | 33% | |
Koppling | 6.542 kr | 35% | |
Motor | 5.519 kr | 34% | |
Oljebyte | 1.543 kr | 54% | |
Skadearbete | 848 kr | 24% | |
Stenskott & glasarbete | 1.911 kr | 23% | |
Styrning & underrede | 2.213 kr | 36% | |
Stötdämpare & fjädring | 2.485 kr | 33% | |
Växellåda | 2.380 kr | 24% | |
Uppdrag | Spara i genomsnitt* | ||
AC | 1.776 kr / 59% | ||
Andra uppdrag | 2.446 kr / 38% | ||
Avgaser | 4.464 kr / 29% | ||
Basservice | 2.479 kr / 61% | ||
Batteri | 1.156 kr / 22% | ||
Besiktning och förkontroll | 1.585 kr / 72% | ||
Bilservice | 2.600 kr / 37% | ||
Bilvård | 1.263 kr / 73% | ||
Bromsar | 1.826 kr / 31% | ||
Dragkrok | 4.207 kr / 29% | ||
Däck, hjul & hjulbyte | 973 kr / 55% | ||
Elarbete | 1.075 kr / 30% | ||
Felsökning | 2.284 kr / 77% | ||
Hjulinställning | 1.031 kr / 46% | ||
Kamrem & kamkedja | 4.910 kr / 33% | ||
Koppling | 6.542 kr / 35% | ||
Motor | 5.519 kr / 34% | ||
Oljebyte | 1.543 kr / 54% | ||
Skadearbete | 848 kr / 24% | ||
Stenskott & glasarbete | 1.911 kr / 23% | ||
Styrning & underrede | 2.213 kr / 36% | ||
Stötdämpare & fjädring | 2.485 kr / 33% | ||
Växellåda | 2.380 kr / 24% |
Beställ ett hjulbyte online. Du får bytt hjul, kontroll av däcktrycket och en visuell kontroll av bl.a. bromsarna. Kom ihåg att ta med hjul som ska monteras.
Beställ ett däckbyte online. Du tar med däcken för montering på dina fälgar. Verkstaden kontrollerar däckmönster och bromsar innan dina hjul monteras.
Köp dina däck online inklusive montering och få skarpa priser på populära märken som Bridgestone, Continental, Goodyear, Michelin, Pirelli m.fl.
Beställ en service med stämpel i serviceboken. Du får en komplett genomgång av din bil efter tillverkarens föreskrifter. Verkstaden byter ut alla nödvändiga delar så att bilens garanti skyddas.
Bilfabriken Audi grundades år 1910 i Zwickau tillhörande den tyska delstaten Sachsen.
Grundaren hette August Horch, som tidigare varit delägare i motorfordonsfabriken A. Horch & Cie.
Horsch lämnade dock A. Horch & Cie och skulle snabbt hitta på ett alternativt namn för att kunna fortsätta inom biltillverkning. Horch valde det latinska ordet “Audi”. På det äldre tyska språket betyder Horch “lyssna”, och “lyssna” på latin heter Audi.
Audi och därmed också August Horch kom till att stå bakom en epokgörande förändring inom bilindustrin. Det var nämligen Audi:s ingenjörer som år 1921 kom på att flytta ratten från höger till vänstra sidan av bilen, vilket är den vanligaste placering av ratten idag. Några år senare 1926 var Audi:s modell Horch 303 först med att serieproducera en tysk bil med åtta cylindrar.
Redan år 1928 togs Audi över av Zschopauer-motorfabriken J.S. Rasmussen AG. Det berodde på en ekonomisk instabilitet som härjade i världen och som över 1920-talet ledde från den ena ekonomiska krisen till den andra.
Totalt övertog de två företagen också Horchwerke AG år 1932 samt fabriken Wanderer.
Därmed hade fyra bilproducenter slagits samman på bara några få år. Namnet efter sammanslagningen blev Auto Union som därefter blev Audi. För att symbolisera sammanslagningen tog man fram den välkända Audi-loggan med fyra förbundna ringar. En logo för ett av världens mest kända företag och varumärke.
Audi hade det svårt efter andra världskriget. Verksamheten låg fortfarande i den tyska delstaten Sachen och efter krigen avlägsnade den sovjetiska ockupationsmakten Audi från det tyska handelsregistret. Företaget flyttade därefter och etablerade huvudkontoret år 1949 i Ingolstadt, norr om München.
Som nya Auto Union GmbH fokuserade företaget i första hand på märket DKW (Dampf- und Kraftwagen) som producerade motorer till ångdrivna fordon. Ursprungligen hade det varit Rasmussen AG som stod för den produktionen och år 1950 släpptes DKW:s mästerklass F89P.
Från 1950-talet och årtiondet efter skedde en rad strukturella förändringar inom företaget. Bland annat köpte Friedrich Karl Flick och Daimler-Benz AG up den största delen av Auto Union år 1958 och i början på 1960-talet köpte även Volkswagenwerk AG flera delar av Auto Union.
År 1969 fusionerades Auto Union med NSU Motorenwerke AG och blev till Audi NSU Auto Union AG. Därifrån blev Audi i allt högre grad framhävt och slutligen det varumärkesnamnet.
Under samma period blev fyrtaktsmotorn, som ersatte tvåtaktsmotorn, mer och mer populär och år 1965 lanserade Auto Union den första Audi som var utrustad med en fyrtaktsmotor. Under den här tiden producerades också delar till VW Beetle på fabriken i Ingolstadt och år 1968 kunde Audi släppa den första 100-modellen. Bilen blev Audi:s första stora succé under efterkrigstiden.
År 1985 etablerades sällskapet Audi AG och Audi NSU Auto Union AG hörde därmed till det förgångna, från och med det här året blev produkt- och företagsnamnet detsamma.
ÅR 1971 släpptes Audi 80 på marknaden, en bil som blev den första stad- och semesterbil. Därför blev modellen marknadsförd och i många år var Audi 80 den bil som medelklassen föredrog mest bland lyxbilar.
Audi:s nya bästsäljare utvecklades med ett speciellt innovativt bromssystem som sedan också användes på VW Passat. Redan under de första sex åren, mellan 1972 och 1978 producerades Audi 80 i en miljon exemplar.
Audi A4 som var Audi 80:s efterföljare, blev den mest producerade bilen bland alla Audi-modeller. Den populära mellanklassbil Audi A4 har producerats sedan 1994, och i oktober 2011 nådde siffran för antalet tillverkade bilar 10 miljoner.
Audi 100 tillverkades i fyra generationer fram till 1994 och bidrog till tillverkarens historiska succé. Audi A6 blev efterföljaren till den sista modellen av Audi 100, och tack vare Audi A6 var Audi för första gången redo att konkurrera med Mercedes i mellanklassen för lyxbilar. Även fast Mercedes kvarstod som ett toppsäljande varumärke så hör Audi A6 till de mest sålda modellerna inom kategorin.
Tack vare en lång rad av teknisk utveckling blev Audi ett bilmärke som förknippades med segment från dyrare och lyxigare bilar, som nya uppdateringar som den 5-cylindriga motorn från 1976. Även turboladdnings-tekniken från 1970 och Quattro-modellerna med fyrhjulsdrift från 1980, blev väldigt uppskattat på marknaden.
Audi Quattro var under den tiden en av de största framsteget som bilindustrin upplevt. Det var till stor fördel för Audi då inga andra bilmärken hade lyckats med likvärdigt nytänkande.
Med tillverkningen av bilar med åtta- och tolvcylindrig motorer togs steget att försöka positionera Audi’s varumärke på marknaden i lyxklassen. Med hjälp av modeller som V8 Audi A8 blev bilmärket på riktigt känt, och tack vare V8-modellen kom det stora genombrottet. Audi utmärkte sig bland annat med att vara den första tyska biltillverkaren som både hade permanent fyrhjulsdrift och fyra-stegs automatväxellåda.
Portföljen av modeller från Audi omfattar också Q-serien av off-road och sportbilen, som går att få i många olika utgåvor, upp till Audi Q7. Inom kategorin för sportbilar har Audi lanserat Audi TT och R8. Den senaste från Audi är att de har utvecklat en emissions-modell som reducerar skadliga utsläpp, samt en elbil vars målgrupp finns på den växande marknaden för miljömedvetna bilägare.
Redan under 1940-talet deltog Audi i flera olika motorsportsarrangemang med Auto Unions Grand Prix-tävlingsbilar.
Det ultimata genombrottet för en av de mest framgångsrika bilmärken inom motorsport, kom först tack vare modeller med quattro (fyrhjulsdrift) och turboladdade motorer.
Tack vare teknisk framgång under 1980-talet blev Audi en dominerande aktör inom rallysport. Under dessa åren segrade Audi i viktiga tävlingar som DTM (tyska Touring Car Masters) och 24-timmarstävlingen i Le Mans.
År 1998 blev det föbjudet att använda fyrahjulsdrift i Touring Car Series och Audi bytte då istället till fram- och bakhjulsdrivna bilar. Sedan dess är Audi A4 DTM och dess efterföljare modellen de vanligaste bilarna inom tävlingen.
Under åren 2000 till 2008 var Audi totalt sett den övergripande vinnare i den amerikanska Le Mans-serien. Audi har nyligen meddelat att de går från både FIA WEC och 24-timmars Le Mans, till att istället under säsongen 2017-2018 bestämt sig för delta i Formel E-serien.