Jämför offerter på: Kamremsbyte eller byte av kamkedja.
Bilmärke | Jämför och spara* | Du sparar i genomsnitt* | Omdömen | |
---|---|---|---|---|
Audi | 4.910 kr | 33% |
4.6
(252)
189
43
9
2
9
Läs omdömen
|
|
BMW | 10.396 kr | 40% |
4.7
(24)
19
2
3
0
0
Läs omdömen
|
|
Citroën | 3.268 kr | 35% |
4.6
(263)
190
60
7
2
4
Läs omdömen
|
|
Fiat | 3.599 kr | 32% |
4.6
(244)
170
54
13
0
7
Läs omdömen
|
|
Ford | 4.597 kr | 37% |
4.6
(379)
261
96
9
5
8
Läs omdömen
|
|
Peugeot | 3.676 kr | 37% |
4.6
(490)
363
97
15
5
10
Läs omdömen
|
|
Renault | 4.814 kr | 39% |
4.6
(354)
250
83
11
4
6
Läs omdömen
|
|
Skoda | 3.308 kr | 34% |
4.5
(177)
118
42
12
1
4
Läs omdömen
|
|
Volkswagen | 3.568 kr | 34% |
4.5
(585)
402
134
27
4
18
Läs omdömen
|
|
Volvo | 2.169 kr | 30% |
4.6
(802)
592
158
31
6
15
Läs omdömen
|
|
Bilmärke | Spara i genomsnitt* | |||
Audi
4.6
(252)
189
43
9
2
9
Läs omdömen
|
4.910 kr / 33% | |||
BMW
4.7
(24)
19
2
3
0
0
Läs omdömen
|
10.396 kr / 40% | |||
Citroën
4.6
(263)
190
60
7
2
4
Läs omdömen
|
3.268 kr / 35% | |||
Fiat
4.6
(244)
170
54
13
0
7
Läs omdömen
|
3.599 kr / 32% | |||
Ford
4.6
(379)
261
96
9
5
8
Läs omdömen
|
4.597 kr / 37% | |||
Peugeot
4.6
(490)
363
97
15
5
10
Läs omdömen
|
3.676 kr / 37% | |||
Renault
4.6
(354)
250
83
11
4
6
Läs omdömen
|
4.814 kr / 39% | |||
Skoda
4.5
(177)
118
42
12
1
4
Läs omdömen
|
3.308 kr / 34% | |||
Volkswagen
4.5
(585)
402
134
27
4
18
Läs omdömen
|
3.568 kr / 34% | |||
Volvo
4.6
(802)
592
158
31
6
15
Läs omdömen
|
2.169 kr / 30% |
Jämför offerter på: Kamremsbyte eller byte av kamkedja.
Kamremsbyte är dyrt - men vad kostar det och vad är det som kostar?
Det är dyrt att byta kamrem, men inte för att kamremmen i sig är så dyr utan snarare för att det är ett besvärligt och tidskrävande uppdrag. Ofta byts vattenpumpen ut i samband med kamremmen då det är ett svårt område att komma åt.
Priset för ett kamremsbyte varierar också drastiskt baserat på bilmärke, modell och verkstadens pris. I genomsnitt kostar kamremsbytet mellan 5 000 - 8 0000 kronor och på Autobutler sparar du i genomsnitt 34%* motsvarande 3 786 kr*. på att jämföra offerter.
Tänk på att följa bilens servicebok och byta kamrem i god tid. En kamrem som spricker under körning kan allvarligt skada motorn och resultera i höga reparationskostnader. Ska du åka på bilsemester kan det vara en bra idé att kolla serviceboken så att du inte hamnar i det det utsatta intervallet.
Det är inte alla bilar som har en kamrem. Vissa bilar kör med en så kallad kamkedja som är gjord för att hålla hela bilens livslängd. Men man ska ändå förbereda sig på att den också ska bytas.
Utöver en kamrem eller kamkedja har alla bilar en extra rem som bland annat driver generator och fläkt. Remmen har många olika namn som till exempel kilrem (äldre bilar), multirem (många nya bilar) eller också fläktrem, det är den som ofta tjuter efter förslitning. Den byts ofta i samband med antingen kamremmen eller kamkedjan då själva remmen är billig samtidigt som man sparar timkostnader då allting görs samtidigt som bytet. Multi- eller kilremsbytet kan också vara en del av en mer omfattande service, oavsett bilmärke, modell antal körda mil eller bilens ålder.
Bilar med kamrem behöver vanligtvis byta ut den inom ett visst intervall. Du hittar alltid intervallet för byte av kamrem i bilens servicehandbok eller ägarhandbok. Om du ska köra långt, till exempel på semester söder- eller norrut, kan det vara en bra idé att titta i servicehandboken och se hur länge sedan det är kamremmen byttes senast.
Kom ihåg att intervallet är vägledande och att det kan vara en dålig idé att vänta för länge med att byta kamrem. Om du väntar för länge riskerar du att kamremmen spricker.
Om en kamrem spricker under körning kan den skada motorn och arbetet blir då mycket dyrare än vad som ursprungligen var fallet.
Jämför offerter på: Kamremsbyte eller byte av kamkedja.
Kamremmen styr en av motorns viktigaste funktioner, nämligen samspelet mellan kolvar och ventiler. Om dessa hamnar i otakt kan det förutom en oregelbunden och oekonomisk användning få katastrofala följder.
Kamremmen är en drivrem som drivs av vevaxeln som i sin tur driver kamaxeln. Den säkerställer att motorns ventiler och kolvar är i takt. Rent tekniskt så öppnas insugningsventilen, och kolvarna trycker in luft in i kammaren, därefter stängs ventilen och kolvarna trycks tillbaka. Luften som innehåller bränsle antänds och exploderar som ger kolvarna fart vilket skapar energi i de andra kammarna. När kolven är helt öppen drar den tillbaka medan utblåsventilen är öppen. Sedan börjar processen om på nytt.
Ventilerna ska vara öppna vid in- och utblås, men kolvarna måste även vara i helt rätt position när den bränslefyllda luften antänds. Kamremmen består därför av kuggar som passar med det hjul som både driver och drivs av kamremmen.
En kilrem är inblandad i andra processer men det är inte avgörande att förloppet är lika exakt. Kilremmen är ett band och har i regel (lite) lutande sidor. Kilremmen fästs längs remskivan för att få ett ordentligt grepp.
Det blir en del slitage på kamremmen, därför står det i serviceboken att den bör bytas efter ett specifikt miltal. Om du inte kör så mycket finns det även risk att kamremmen blir mjuk, därför finns även ett åldersintervall att ta hänsyn till.
Kamremmen består av en stålvajer, glasfiber, kevlar och polyesterkablar. Om du inte byter kamrem riskerar du att den nöts sönder och att småbitar virvlar runt i motorrummet och flyger ut på vägen, vilket kan även orsaka rost.
Det farligaste är om kamremmen blivit så sliten att inte längre kan synkronisera kolvar och ventiler. Några motorer har mycket utrymme medans andra är kompakt byggda, vilket inte lämnar plats till kolvar och ventiler som står fel. När kolven pressas in så träffar den ventilerna ganska enkelt om de är öppna, om det sker så kan det leda till att du behöver en ny motor.
Det är viktigt att veta vad som gäller när du köper en begagnad bil, därför kan det vara klokt att läsa vilka regler och lagar som finns, läs på (konsumentverket.se).
Goda råd när du köper begagnad bil
Jämför offerter på: Kamremsbyte eller byte av kamkedja.
Kamremmen är nödvändig för att ansluta vevaxeln och kamaxeln (i 8-ventilmotorer används en kamaxel, i 16-ventilmotorer används två). Ofta glider bältet, vilket påverkar hela motorns funktion; upptagande och flyktcykler uppträder inte synkront. På grund av detta ökar bränsleförbrukningen, effekten minskar och kylvätsketemperaturen ökar. Därför är det nödvändigt att byta bältet i rätt tid och kontrollera dess tillstånd. Den farligaste är ett brutet bälte. Det kan hända när som helst i märken som Peugeot, Volkswagen, Citroën, BMW, Ford, Renault och Toyota, Opel. Anledningen till detta är olika: slitaget på remskivorna, axlarna installerade felaktigt eller den dåliga kvaliteten på det material som bältet är tillverkat med.
Beställ ett hjulbyte online. Du får bytt hjul, kontroll av däcktrycket och en visuell kontroll av bl.a. bromsarna. Kom ihåg att ta med hjul som ska monteras.
Beställ ett däckbyte online. Du tar med däcken för montering på dina fälgar. Verkstaden kontrollerar däckmönster och bromsar innan dina hjul monteras.
Köp dina däck online inklusive montering och få skarpa priser på populära märken som Bridgestone, Continental, Goodyear, Michelin, Pirelli m.fl.
Beställ en service med stämpel i serviceboken. Du får en komplett genomgång av din bil efter tillverkarens föreskrifter. Verkstaden byter ut alla nödvändiga delar så att bilens garanti skyddas.