Jämför offerter på Suzuki reparation och service
Uppdrag | Jämför och spara* | Du sparar i genomsnitt* | |
---|---|---|---|
AC | 1.620 kr | 56% | |
Andra uppdrag | 1.820 kr | 44% | |
Basservice | 3.557 kr | 64% | |
Besiktning och förkontroll | 1.469 kr | 62% | |
Bilservice | 2.016 kr | 38% | |
Bilvård | 969 kr | 63% | |
Bromsar | 1.765 kr | 30% | |
Dragkrok | 3.942 kr | 29% | |
Däck, hjul & hjulbyte | 936 kr | 55% | |
Felsökning | 2.139 kr | 82% | |
Hjulinställning | 1.034 kr | 48% | |
Kamrem & kamkedja | 6.468 kr | 44% | |
Koppling | 3.736 kr | 33% | |
Motor | 6.142 kr | 49% | |
Oljebyte | 1.452 kr | 53% | |
Styrning & underrede | 2.118 kr | 40% | |
Stötdämpare & fjädring | 1.978 kr | 37% | |
Växellåda | 2.928 kr | 25% | |
Uppdrag | Spara i genomsnitt* | ||
AC | 1.620 kr / 56% | ||
Andra uppdrag | 1.820 kr / 44% | ||
Basservice | 3.557 kr / 64% | ||
Besiktning och förkontroll | 1.469 kr / 62% | ||
Bilservice | 2.016 kr / 38% | ||
Bilvård | 969 kr / 63% | ||
Bromsar | 1.765 kr / 30% | ||
Dragkrok | 3.942 kr / 29% | ||
Däck, hjul & hjulbyte | 936 kr / 55% | ||
Felsökning | 2.139 kr / 82% | ||
Hjulinställning | 1.034 kr / 48% | ||
Kamrem & kamkedja | 6.468 kr / 44% | ||
Koppling | 3.736 kr / 33% | ||
Motor | 6.142 kr / 49% | ||
Oljebyte | 1.452 kr / 53% | ||
Styrning & underrede | 2.118 kr / 40% | ||
Stötdämpare & fjädring | 1.978 kr / 37% | ||
Växellåda | 2.928 kr / 25% |
Beställ ett hjulbyte online. Du får bytt hjul, kontroll av däcktrycket och en visuell kontroll av bl.a. bromsarna. Kom ihåg att ta med hjul som ska monteras.
Beställ ett däckbyte online. Du tar med däcken för montering på dina fälgar. Verkstaden kontrollerar däckmönster och bromsar innan dina hjul monteras.
Köp dina däck online inklusive montering och få skarpa priser på populära märken som Bridgestone, Continental, Goodyear, Michelin, Pirelli m.fl.
Beställ en service med stämpel i serviceboken. Du får en komplett genomgång av din bil efter tillverkarens föreskrifter. Verkstaden byter ut alla nödvändiga delar så att bilens garanti skyddas.
Suzuki etablerades i Tokyo 1909. I början tillverkade företaget vävmaskiner men efter att de noterats på börsen år 1920 började den japanska verksamheten att tillverka bilar.
Den första prototypen lanserades år 1937. Modellen tillverkades som en kopia av Austin 7, som presenterades i England redan år 1909. Det var Suzukis grundare, Michio Suzuki som hade importerat en Austin 7 för kunna studera hur bilen hade byggts. Denna fältstudie utfördes för att Suzuki skulle kunna producera sin egna bil och därmed möta den ökande efterfrågan på bilar i Japan.
Suzuki började gradvis att producera fler och fler bilar men början på andra världskriget satte dock stopp för biltillverkningen och ledde istället till fler orders på utrustningen för militären.
Efter krigets slut återetableras de förstörda fabrikerna men istället för att producera bilar bytte Suzuki inriktning och började tillverka lantbruksmaskiner och värmare.
Från och med år 1952 tog Suzuki återigen sig in på marknaden för motorfordon. Först tillverkades ett antal motordrivna cyklar, såsom Powerfree från 1952, DiamondFree från 1953 och MiniFree från 1954. Ganska snart därefter kom den första motorcykeln, vilket snabbt kom till att bli ett kärnverksamhetsområde för Suzuki.
Propduktionssuccén för motorfordon ledde till att tillverkningen av vävmaskiner tog slut. Under samma tid såldes den första motorcykeln Colleda i en ny och förbättrad version med större motor.
Gradvis lyckades Suzuki hitta fotfäste på marknaden för motorfordon och år 1954 bytte företaget namn till Suzuki Motor Corporation.
Suzulight var namnet på Suzukis första egentillverkade bil och med den lyckades Suzuki etablera sitt namn inom den japanska bilindustrin på allvar.
Den tvåcylindriga bilen kunde börja köras på vägarna år 1955. Modellen tillhörde Kei-Car-klassen. Det var en så kallad "lätt mobil", det vill säga en liten biltyp som redan spelade en stor roll på den japanska marknaden.
Suzulight tillverkades fram till år 1969 och idag utgör dessa mini- eller småbilar en tredjedel av alla bilar i Japan.
År 1962 lanserades Suzuki Fronte, efterträdare till Suzulight TL Van. Den unika "notchback-versionen" var utrustad med en bakmonterad motor. Modellen utvecklades ända fram till 1976.
Fram till 1960 och 1970-talet märktes en tydlig tendens om att biltillverkare både i Europa och USA började bygga större modeller. Men på Suzuki fortsatte man att bygga mindre modeller och även små minibussar. År 1961 släppte Suzuki den första minibussen Suzuki Carry, en modell som påminde lite om en lastbil. Bilen tillverkas än idag fast i en nyare och mer uppdaterad version. Inom kategorin för mindre lastbilar eller skåpbilar tävlar Suzuki mot Honda för att säkra marknadsandelar.
Under 1960-talet lyckades Suzuki också ta sig in på den globala bilmarknaden. År 1963 öppnade Suzuki en filial i USA och redan 1969 kunde Suzukis motorcyklar köpas i Tyskland. Från och med 1981 började Suzukis bilar också säljas i Tyskland.
De första fyrhjulsdrivna Suzuki-modellerna lanserades 1968. Modellerna producerades genom ett licensavtal med den japanska biltillverkaren Hope Motor Company.
Försäljningen av terrängfordonet HopeStar ON360 även kallad LJ 80, gjordes genom Suzuki. År 1970 kom den första fyrhjulsdrivna modellen med tvåtaktsmotor. Den kallades Suzuki LJ10. Ursprungligen var planen att modellen främst skulle säljas på den australiska marknaden. LJ10 banade också vägen för den senare framgångsrika Suzuki Jimny vilken ledde till ett stort genombrott för Suzuki. I Europa var denna modell endast tillgänglig år 1998, men Suzukis SJ-modeller hade funnits på den europeiska marknaden sedan 1982.
1980 började Suzuki att etablera sig på den tyska marknaden. Men trots att det var som en nystart för den japanska biltillverkaren blev framförallt 1981 ett avgörande år för Suzuki. Då inleddes nämligen ett samarbetsavtal med både General Motors och Isuzu. Den sistnämnda var en annan japansk biltillverkare med huvudkontor i Tokyo.
Samarbetet resulterade i lanseringen av Opel Agila och senare även Suzuki Splash (2008).
Modellen Alto från 1979 var den lilla bilen som Suzuki lanserade på den tyska marknaden 1981. År 2011 avrundades Suzukis totala försäljningssiffror till 10 miljoner. Efterträdaren till Suzuki LJ80 hette Suzuki SJ410 och började säljas på den tyska marknaden 1982. Modellen hade endast en enlitersmotor med 33 kW (45 hk) och en fyrstegs växellåda.
Idag är Suzuki framförallt kända för att vara en av världens största tillverkare av motorcyklar. Den japanska fordonstillverkaren har dock specialiserat sig på kategorier för minibussar och kompakta terrängmodeller, där Suzuki lyckats etablera ett gott rykte. I samband med den ständiga utvecklingen av Jimny-modellen har SUV:en Suzuki Ignis från år 2016 tillverkats i en tredje utgåva. Suzuki Ignis är designad som en efterträdare till Suzuki SX4, en bil som är ett mellanting mellan en SUV och en skåpbil.
Suzuki Vitara som funnits sedan 1988 anses vara Suzukis “riktiga SUV”
Suzuki Celerio är en efterträdare till Suzuki Alto och Suzuki Splash och båda modellerna har funnits tillgängliga på den tyska marknaden sedan 2014.
Även Suzuki Swift har funnits på marknaden för små- och småbilar sedan 1984 och den kompakta Baleno-klassen är idag också en del av Suzukis sortimentet.