Jämför offerter på Seat reparation och service
Uppdrag | Jämför och spara* | Du sparar i genomsnitt* | |
---|---|---|---|
AC | 1.842 kr | 62% | |
Andra uppdrag | 1.168 kr | 38% | |
Avgaser | 3.078 kr | 31% | |
Basservice | 2.815 kr | 60% | |
Batteri | 623 kr | 21% | |
Besiktning och förkontroll | 2.232 kr | 75% | |
Bilservice | 2.013 kr | 38% | |
Bilvård | 1.142 kr | 73% | |
Bromsar | 1.946 kr | 35% | |
Dragkrok | 3.556 kr | 24% | |
Däck, hjul & hjulbyte | 901 kr | 56% | |
Elarbete | 554 kr | 28% | |
Felsökning | 2.368 kr | 77% | |
Hjulinställning | 1.197 kr | 46% | |
Kamrem & kamkedja | 3.572 kr | 38% | |
Koppling | 4.987 kr | 38% | |
Motor | 3.663 kr | 28% | |
Oljebyte | 1.478 kr | 55% | |
Styrning & underrede | 1.728 kr | 36% | |
Stötdämpare & fjädring | 2.072 kr | 36% | |
Växellåda | 4.121 kr | 33% | |
Uppdrag | Spara i genomsnitt* | ||
AC | 1.842 kr / 62% | ||
Andra uppdrag | 1.168 kr / 38% | ||
Avgaser | 3.078 kr / 31% | ||
Basservice | 2.815 kr / 60% | ||
Batteri | 623 kr / 21% | ||
Besiktning och förkontroll | 2.232 kr / 75% | ||
Bilservice | 2.013 kr / 38% | ||
Bilvård | 1.142 kr / 73% | ||
Bromsar | 1.946 kr / 35% | ||
Dragkrok | 3.556 kr / 24% | ||
Däck, hjul & hjulbyte | 901 kr / 56% | ||
Elarbete | 554 kr / 28% | ||
Felsökning | 2.368 kr / 77% | ||
Hjulinställning | 1.197 kr / 46% | ||
Kamrem & kamkedja | 3.572 kr / 38% | ||
Koppling | 4.987 kr / 38% | ||
Motor | 3.663 kr / 28% | ||
Oljebyte | 1.478 kr / 55% | ||
Styrning & underrede | 1.728 kr / 36% | ||
Stötdämpare & fjädring | 2.072 kr / 36% | ||
Växellåda | 4.121 kr / 33% |
Beställ ett hjulbyte online. Du får bytt hjul, kontroll av däcktrycket och en visuell kontroll av bl.a. bromsarna. Kom ihåg att ta med hjul som ska monteras.
Beställ ett däckbyte online. Du tar med däcken för montering på dina fälgar. Verkstaden kontrollerar däckmönster och bromsar innan dina hjul monteras.
Köp dina däck online inklusive montering och få skarpa priser på populära märken som Bridgestone, Continental, Goodyear, Michelin, Pirelli m.fl.
Beställ en service med stämpel i serviceboken. Du får en komplett genomgång av din bil efter tillverkarens föreskrifter. Verkstaden byter ut alla nödvändiga delar så att bilens garanti skyddas.
Den spanska biltillverkaren Seat grundades år 1950. Företaget tog hjälp av både lån från staten och banken, samtidigt som de stöttades av den italienska biltillverkaren Fiat. Seat är en förkorning av “Sociedad Española de Automóviles de Turismo".
Under Francos tid (1939-1975) beslutades att Spanien skulle bli biltillverkare och producera bilar till folket. Före den här perioden hade bilar bara varit något för överklassen.
År 1953 lämnade den första Seat 1400 A fabriken I Zona Franca nära Barcelona. Vissa delar av mellanklassbilen hade tillverkats på Fiat-fabrikerna i Italien och monterats på Seat-fabriken i Spanien. Modellerna från Fiat utvecklades genom licensavtal och tillverkades i moduler som sedan fraktades till Spanien, där de sattes ihop för att sedan säljas.
Historiskt sett har det alltid funnits ett nära samarbete mellan Seat och Fiat. Det gäller kanske framförallt för Seat 124. Men Seat samarbetade också med den Sovjetiska bilfabriken Lada genom att tillverka modeller som Lada 2101.
Den nu statligt ägda bilkoncernen nådde stor framgång med Seat 600 som presenterades år 1957. Bilens popularitet slutade med att den lilla Seat 600 fick smeknamnet "Iberian VW Beetle". Ett namn som refererade till den tyska VW Beetle, som på den tyska marknaden nådde lika stora framgångar.
Under hela 1950-talet fortsatte Seat att produceras små och mellanstora bilar genom licensavtal med Fiat. Bilarna var lätta att tillverka vilket betydde gynnsamma och överkomliga priser för de spanska bilägarna. Under den här perioden blev Seat 1500 känd som den mest använda taxibilen i Spanien.
En av höjdpunkterna i det italienska-spanska samarbetet blev dock Seat 850 Spider. En tvåsitsig bil med ett smart och sportigt utseende och som hade goda köregenskaper som väckte massor av uppmärksamhet.
Seat överraskade marknaden genom att 1975 presentera sin första egentillverkade bil. Det var en tvådörrars coupémodell, en mellanklassbil som utmärktes med en svart plastpanel på framsidan, “black mouth”. Efterträdaren, Seat 1430 Sport Coupe kom på marknaden år 1977 och blev väldigt populär i Tyskland.
I början på 1980-talet upphävdes samarbetet gradvis mellan Seat och Fiat. Det berodde bland annat på att de två biltillverkarna hade producerat nästan identiska modeller, Seat Ronda och Fiat Ritmo.
År 1982 såldes en del av Seat till tyska Volkswagen (VW) och därmed ingicks ett nytt internationellt samarbetsavtal om att producera bilar.
Seat Tyskland etablerades som ett oberoende importföretag med fokus på att täcka den tyska marknaden. Detta beslut blev startskottet för ett bredare strategiskt intåg på den centraleuropeiska marknaden.
Under samma tid började Seat att marknadsföra både VW och Audi på den spanska marknaden och år 1990 tog VW över Seat till 100 procent.
År 1984 introducerade Seat en modell som skulle visa sig gå hem hos kunderna och bli en stor säljsuccé. Seat Ibiza är designad av den italienska industridesignern Giorgio Giugiaro, och modellen finns än idag ute på marknaden i olika uppdaterade versioner och det finns fortfarande en efterfrågan på bilen.
Tillsammans med nya tyska ägare tillverkades Seats modeller i allt stigande grad med VW-delar och i en design som inspirerats av VW. Seat Mii är ett bra exempel, den är nämligen inspirerad av VW Up. Men det var inte bara VW som hade inflytande på Seats modeller, det hade nämligen också Škoda och Audi.
Seat Ibiza är idag väldigt inspirerad av VW Golf, men den tidigare modellen Seat Fura tillverkades utifrån inspiration från några av Fiats modeller. Tiden för enbart tillverkade reproduktioner baserade på andra bilmärken tycks dock vara ett avslutat kapitel, och år 1991 hade Seat Ibiza producerats i 1 miljon exemplar men antalet sålda bilar avrundades år 1995 till 10 miljoner.
Vid sommar-OS 1992 i Barcelona var Seat en av sponsorerna och den kompakta sportbilen Seat Toledo användes som den officiella olympiska sponsorbilen. Sedan 2004 har man kunnat få bilen som en Van.
Redan i början på 1970-talet började Seat delta i den internationella motorsporten. Första gången som Seat på allvar lockade till sig uppmärksamhet var år 1977 då de lyckades vinna tredje och fjärde plats under Monte Carlo-rallyt.
Ibiza-varianten Kit Carl, var en renodlad sportbil och inte en vanlig offentlig bilmodell. Den vann första plats i tvåliters-motorklassen vid FIA Rally World Championship mellan 1996-1998.
Deltagandet inom motorsporten bidrog till att Seat fick vind i seglet och nådde säljsuccé med en massa ledande Seat-modeller. Särskilt tack vare rally, då Seat körde i både The Three-City Rally och mästerskapet i Touring Car samt avvecklingen av SEAT León Supercopa-mästerskapet.