Ska din Alfa Romeo på verkstad?

Jämför offerter på reparation och service till din Alfa Romeo

4.5 (143)
  • Få offerter från 306
  • Spara upp till 50%*
  • Boka tid online och få 3 års garanti
Få offerter
Därför bör du använda autobutler.se när din Alfa Romeo ska på verkstad
Alfa Romeo
  • Du sparar upp till 50%* när du servar eller reparerar din Alfa Romeo genom Autobutler.
  • Jämför offerter från bilverkstäder nära dig
  • Alla verkstäder följer MRF:s reparationsvillkor.
  • Vi ger dig extra säkerhet med 3 års garanti på arbete och delar.
  • Du slipper väntetider och kan tryggt boka tid online när det passar dig.
Få offerter

Jämför offerter på Alfa Romeo reparation och service

Pris på Alfa Romeo service och reparation

De genomsnittliga priserna och besparingarna för de visade bilmärkena baseras på olika modeller och år. Du måste därför skapa ett uppdrag och jämföra offerter för att se ditt faktiska pris och din besparing.
Uppdrag Spara i genomsnitt*
AC 2.334 kr / 58%
Andra uppdrag 1.742 kr / 63%
Bilservice 2.924 kr / 36%
Bromsar 1.667 kr / 32%
Däck, hjul & hjulbyte 866 kr / 55%
Felsökning 1.387 kr / 76%
Hjulinställning 1.608 kr / 48%
Kamrem & kamkedja 3.418 kr / 36%
Motor 3.416 kr / 32%
Oljebyte 1.781 kr / 62%
Stötdämpare & fjädring 2.485 kr / 41%

Service och reparation av Alfa Romeo

Mest populära service och reparationer

Just nu priser från 187 kr*
4.6 (8 746)
Spara i genomsnitt 55%*

Beställ ett hjulbyte online. Du får bytt hjul, kontroll av däcktrycket och en visuell kontroll av bl.a. bromsarna. Kom ihåg att ta med hjul som ska monteras.

Just nu priser från 325 kr*
4.6 (385)
Spara i genomsnitt 60%*

Beställ ett däckbyte online. Du tar med däcken för montering på dina fälgar. Verkstaden kontrollerar däckmönster och bromsar innan dina hjul monteras.

Spara i snitt 910 kr*
4.6 (4 031)
Spara i genomsnitt 55%*

Köp dina däck online inklusive montering och få skarpa priser på populära märken som Bridgestone, Continental, Goodyear, Michelin, Pirelli m.fl.

Spara i snitt 2 096 kr*
4.6 (19 110)
Med stämpel i serviceboken

Beställ en service med stämpel i serviceboken. Du får en komplett genomgång av din bil efter tillverkarens föreskrifter. Verkstaden byter ut alla nödvändiga delar så att bilens garanti skyddas.

Omdömen om service och reparationer för Alfa Romeo

Mekomera Verkstad
22-10-24
Fin service trevligt bemötande. Rekommenderas varmt
Mikael L.
Alfa Romeo 159 (2007)
OKQ8 Bilverkstad - Danderyd
04-07-24
Allt var jättebra! Tack!
Niklas D.
Alfa Romeo 159 (2007)
Torvinge Bil
29-05-24
Snabbt hjälpt och trevligt bemötande - synd att det ligger i Linköping. Trots påfyllning så gav...
Tommy A.
Alfa Romeo 159 (2008)
Alfa Romeo

Berättelsen om det italienska bilföretaget Alfa Romeo tar sin början år 1906 genom bildandet av Società Anonima Italiana Darracq, grundat av en fransk bilhandlare med italienska investerare. Några år senare (1910) bytte företaget sitt namn till A.L.F.A., en förkortning för "Anonima Lombarda Fabbrica Automobili".

Trots framgången med den första bilmodellen 24HP kämpade A.L.F.A för att hitta en ekonomisk grund och därför togs fabriken över år 1915 av en ung italienare vid namn Nicola Romeo.

Efter förvärvet började den unga entreprenören från Neapel omedelbart att producera militär utrustning för de italienska trupperna under första världskriget. År 1918 ändrade Nicola Romeo sitt företagsnamn till Alfa Romeo.

Från år 1919 började Alfa Romeo först att hämta bilar och sedan även utveckla samt designade egna modeller.

Den första modellen som kom på gatan kallades för Torpedo 20-30 HP och i början av 1920-talet skapade den unga ingenjören Giuseppe Merosi modellen Alfa Romeo RL. Modellen blev en stor succé. Alfa Romeo RL kallades Meros mästerverk och mer än 2 600 utgåvor tillverkades på fabriken i Milano.

Under 20-talet blev Alfa Romeo väldigt populära tack vare sina internationella och ikoniska racingmodeller. Just inom motorsport tycktes Alfa Romeo vara ostoppbar. Den italienska biltillverkaren vann den första stora vinsten när fabrikens tävlingsförare slutade på toppen av podiet i Targa Florio-tävlingen år 1923, som kördes i Siciliens berg nära Palermo. Två år senare vann Alfa Romeo VM med en Tipo P2.

Alfa Romeo tas över av Fiat

Alfa Romeo som togs över av Mussolini-styrelsen år 1933 fortsatte att vara ett statligt företag fram till 1986.

Under 1970-talet fick Alfa Romeo ekonomiska problem. Flera initiativ togs för att omvända den negativa utvecklingen, inklusive ett misslyckat joint venture-samarbete med Nissan.

År 1986 var Alfa Romeo till salu. Inledningsvis lades bud från Fiat med huvudkontor i Turin, men förhandlingarna var inte helt enkla.

Därför försökte Ford ta sig in med ett erbjudande om att ta över en del av Alfa Romeo och över tiden öka ägandet. Fiat skulle dock vilja ta över hela Alfa Romeo-koncernen och lovade arbetsgaranti för fabriksarbetare.

Den garantin kunde inte Ford lova och 1986 meddelades att Alfa Romeo gick med rivalen Lancia och bildade det som skulle kallas Alfa Lancia Industriale S.p.A.

Alfa Romeo-bilar för den stora massan

På 1930-talet var det kris i Europa och även om Alfa Romeo vid den tiden redan var beundrade över hela världen led fabriken också av de svåra ekonomiska förhållandena.

År 1933 förvärvades därför den italienska biltillverkaren av Institute for Industrial Reconstruction som tillhörde den italienska staten. En ny direktör med namnet Ugo Gobbato utsågs och med Gobbato vid rodret lyckades få Alfa Romeo på banan och gjorde det möjligt för företaget att tillverka bilar, lastbilar och motorer för flygplan.
Under andra världskriget stoppades biltillverkningen och i åren efter krigen började produktionen långsamt ta fart igen. Det blev snart klart att Alfa Romeo inte längre kunde tillverka exklusiva handgjorda bilar. Istället planerade att inleda en äkta industriproduktion av mindre bilmodeller som skulle rikta sig mot den stora massan av konsumenterna.

Bland de nya modellerna fanns Alfa Romeo Freccia d'Oro och Alfa Romeo 6C 2500 SS, även känd som Villa d'Este.

Det var också i den här perioden som den första monteringslinjen för serieproduktion av personbilar togs i bruk och lanseringen av de nya Alfa Romeo-modellerna var starten på en lång period av kontinuerlig tillväxt.

År 1954 lanserades Giulietta-modellen och blev en av de mest legendariska Alfa Romeo-modellerna någonsin. Den första modellen som både var aerodynamisk och utrustad med en kraftfull motor kallades Alfa Romeo Giulietta Sprint och blev en symbol för italiensk bildesign. Sedan dess har olika varianter som Berlina, Ti, Sprint och Spider följt.

År 1961 rundade försäljningssiffrorna 100 000 exemplar. Vid den här tiden hade man kommit långt i planerna om att göra en efterträdare till Giulietta. Den kallades för Alfa Romeo Giulia. Då teknikerna arbetade för att utveckla och optimera Giulia-modellen testades den i en speciell vindtunnel. Resultatet var enastående. Alfa Romeo Giulia var ännu mer aerodynamisk än föregångaren. Det var ren italiensk innovation och Alfa Romeo Giulia karaktäriserades som en pärla rent designmässigt.

Utvecklingen de senaste åren

Under tre decennier hade Alfa Romeo lanserat modell efter modell. Från 1970-talet lanserades Alfasud som senare ersattes av Alfa 33. Därefter kom Alfetta som på 1980-talet ersattes av Alfa 90 och sist men inte minst kom Alfa 75, en bil som lanserade år 1985 på Alfa Romeos 75-årsjubileum.

De svåra åren på 80-talet betydde inte att Alfa Romeo slutade lansera nya modeller. Tvärtom presenterade Alfa Romeo nya modeller som Alfa Romeo 164, 155, 156, 147 och den lilla Alfa Romeo MiTo samt familjebilen Alfa Romeo Giulietta.

Alfa Romeo har varit kända och beundrats för sin eleganta och sportiga design. Det gäller både personbilar och bilar inom motorsport, exempelvis Tipo 33 Racer och Tipo 33.2 som påminde om några av Ferraris modeller.

Under de senaste åren har Alfa Romeo lanserat ett stort antal nya modeller som 145, 146, 147, 155, 156, GTV, Spider, 164, 166, 159 och Brera. Slutligen har Alfa Romeo också lanserat en mindre kompakt modell i mellanklassen med namnet MiTo.

År 2010 firade Alfa Romeo sin 100-årsdag. Åren fram tills dess hade Alfa Romeo tappat i försäljning. Analytikerna konkluderade att den italienska biltillverkaren hade förlorat ca 15-20 procent av den totala årliga inkomsten, motsvarande 300 till 500 miljoner euro per år.

År 2017 vände den negativa trenden och Alfa Romeo en tillväxt på 62 procent, vilket innebar att de producerades 150 000 bilar på Alfa Romeos fabriker.

Det berömda loggan och den lille fyrklövern

Den ursprungliga Alfa Romeo-logotypen från år 1910 var inspirerad av familjen Visconti-familjens vapensköld och Milanos stadsvapen. Precis om idag var logotypen uppdelad i två halvor. Motivet på höger sida representerar en drake med en människa i munnen. Korset på vänster sida syftar till 1200-talet och 1300-talet, när lombardfamiljerna deltog i korstågen. Det röda korset på den vita bakgrunden var krigarnas flagga.

Logotypen hade "Alfa" graverat i toppen och "Milano" längst ner. När Nicola Romeo tog över företaget ändrades det översta namnet på logotypen till Alfa-Romeo.

När Alfa Romeo byggde en ny fabrik i Neapel i början av 1970-talet, där man producerade den första Alfasud-serien år 1972, ändrades logotypen återigen när efter att man beslutat att ta bort "Milano" från logotypen.

I samband med Alfa Romeos 105-årsjubileum 2015 lanserades den preliminära och slutliga versionen av den ikoniska Alfa Romeo-logotypen. I den senaste versionen är har antalet färger reducerats från fyra till tre och den delade logotypen med draken och korset som tidigare hade en vit och ljusblå bakgrund, har nu en gemensam grå bakgrund.

Förutom den ikoniska logotypen är Alfa Romeo också kända för att ha en fyrklöver på framaxlarna på alla sina sportbilar och sportmodeller. Historien om den lilla fyrklövern går tillbaka till 1920-talet. År 1923 valde den italienska racerföraren Ugo Sivocci att måla en vit fyrkant med en grön fyrklöver på sidan av hans Alfa Romeo RL.

Sivocci var känd för att alltid ha tur och den symboliska fyrklövern för just tur, skulle ge honom den lycka som krävdes för att vinna den 14: e rundan av Targa Florio-tävlingen. Sivocci vann tävlingen, men några månader efter triumfen inträffade en stor katastrof. Sivocci som provkörde på Monza-spåret, stod upp i en bil utan en fyrklöver. Sivocci råkade ut för en olycka och dog. Efter den tragiska olyckan bestämdes att alla Alfa Romeo-bilar i framtiden skulle ha en fyrklöver till minne av Sivocci. En grön fyrklöver kallas Quadrifoglio Verde på italienska, därför står det QV på Alfa Romeos mest sportiga modeller.

Stor succé inom motorsport

En stor del av Alfa Romeos historia handlar om motorsport och och det italienska bilmärket har satt stora spår i hela motorsportens historia.

Alfa Romeo började med motorsport redan år 1911 när två 24 HP-modeller startade på Targa Florio på Sicilien. Men det dröjde fram till 1923 innan Alfa Romeo lyckades triumfera i den legendariska Targa Florio-tävlingen. Totalt vann Alfa Romeo tio vinster i samma tävling plus fem vinster i VM. Första gången var år 1925 i en P2 Gran Premio.

Sedan de första åren fokuserade Alfa Romeo på att få bra resultat i motorsporten och under 1920- och 30-talet verkade Alfa Romeo vara ostoppbara. Då vann nämligen dert italienska bilmärket fyra gånger i Le Mans, första gången med en Alfa Romeo 8C 2300 1931. Vidare blev det elva segrar i den italienska tävlingen Mille Miglia, som kördes 24 gånger mellan 1927-1957.

År 1933 togs Alfa Romeo över av den italienska staten och avdelningen för racing styrdes nu av Scuderia Ferrari. Vinsterna fortsatte att komma och Alfa Romeo Tipo C lyckades vinna The American Vanderbilt Cup år 1936.

Strax efter kriget fortsatte Alfa Romeo att dominera motorsporten med den legendariska Alfetta 158 och 159. Dessa modeller användes i den nya Formel 1 Grandprix som Alfa Romeo segrade i 1950. Loppet kallades för VM och var föregångaren till vad som idag heter Formel 1. År 1950 var Alfa Romeo på många sätt en kraftfaktor i VM i Formel 1. Med sin Alfa Romeo Tipo 158 vann Giuseppe "Nino" Farina elva gånger av elva möjliga.

Inför Formel 1 Grandprix år 1951 hade Alfa Romeo utvecklat en ny modell kallad Alfa Romeo Alfetta 159, som hade den mest kraftfulla motorn någonsin. Bilen var utrustad med en 1 500 ccm motor med 425 hästkrafter och en toppfart på över 300 km/h. En sådan kraftfull bil kunde ingen av konkurrenterna matcha och därför kunde Alfa Romeo vinna VM 1951.

Trots framgångarna valde Alfa Romeo att dra sig ur motorsporten och istället fokusera på att få igång tillverkningen av personbilar.

På 1960-talet återvände Alfa Romeo till motorsporten då en avgörande avdelning för motorsporten samtidigt etablerades. Avdelningen som kallades för Auto-Delta leddes av de två tidigare Alfa Romeo- och Ferrari-ingenjörerna Carlo Chiti och Lodovico Chizzola.

Under 1970-talet och 1980-talet blev Alfa Romeo åter en del av Formel 1-sporten då de två lagen Marlboro Team Alfa Romeo och Benetton Team Alfa Romeo vann flera gånger.

Under hösten 2017 blev det officiellt att Alfa Romeo från säsong 2018 återigen skulle vara en del av Formel 1-serien men som sponsor för Sauber Formel 1-laget.