Jämför offerter på Ssangyong reparation och service
Uppdrag | Jämför och spara* | Du sparar i genomsnitt* | |
---|---|---|---|
Bromsar | 1.247 kr | 27% | |
Oljebyte | 1.606 kr | 46% | |
Uppdrag | Spara i genomsnitt* | ||
Bromsar | 1.247 kr / 27% | ||
Oljebyte | 1.606 kr / 46% |
Beställ ett hjulbyte online. Du får bytt hjul, kontroll av däcktrycket och en visuell kontroll av bl.a. bromsarna. Kom ihåg att ta med hjul som ska monteras.
Beställ ett däckbyte online. Du tar med däcken för montering på dina fälgar. Verkstaden kontrollerar däckmönster och bromsar innan dina hjul monteras.
Köp dina däck online inklusive montering och få skarpa priser på populära märken som Bridgestone, Continental, Goodyear, Michelin, Pirelli m.fl.
Beställ en service med stämpel i serviceboken. Du får en komplett genomgång av din bil efter tillverkarens föreskrifter. Verkstaden byter ut alla nödvändiga delar så att bilens garanti skyddas.
Ssangyong är en sydkoreansk biltillverkare grundad år 1954 och är specialiserad på produktion och marknadsföring av stadsjeepar, 4X4 och pickups.
Ursprungligen startade Ssangyong sin verksamhet med två separata företag. Det var inte förrän 1963 som dessa två företag gick samman och bildade Ha Dong-hwan Motor. Året därpå började företaget bygga jeepar åt den amerikanska armén, och därefter både lastbilar och bussar också.
1977 bytte Dong-Hwan Motor namn till Dong-A Motor och köpte sedan Keohwa några år senare, år 1984.
Märket Ssangyoung dök upp för första gången år 1988 när Dong-A Motor togs över av Ssangyong Business Group. Detta innebar att alla fordon som lämnade koncernens fabriker därefter bar varumärket “Ssangyong”.
Fortfarande med målet om att etablera sig på nya marknader tecknade Ssangyong ett teknologiskt partnerskap med Mercedes-Benz år 1991. För Ssangyong var syftet med avtalet att utveckla en sportbil med hjälp av Mercedes befintliga infrastruktur.
Detta partnerskap mellan tillverkarna resulterade i “Ssangyong Musso”, som ursprungligen såldes av Mercedes-Benz och som sedan togs över av Ssangyong.
När försäljningen av Musso upphörde fortsatte Ssangyong att dra nytta av detta partnerskap genom att återanvända en del av Mercedes-Benz know-how på andra Ssangyong-modeller, som exempelvis Korando eller Rexton.
Slutet av 1990-talet skulle bli början på en övergångsperiod för varumärket Ssangyong. Märket hade då skulder på flera hundra miljoner dollar, och såldes år 1997 till Daewoo motors (idag GM Korea) för att kunna balansera sin finansiella situation. Tyvärr skulle inte detta komma att generera den finansiella trygghet som företaget hade hoppats på, och några år senare var det den amerikanska jätten General Motors tur att köpa märket.
På grund av detta förvärv blir märket Ssangyong den tredje största tillverkaren i Sydkorea och producerar mer än 200 000 fordon per år. Detta öppnade ögonen för den kinesiska biltillverkaren (SAIC), som var ute efter att ta över Ssangyong och deras goda resultat, i syfte att få ett fotfäste på den sydkoreanska marknaden. Ett avtal tecknades därefter mellan de två tillverkarna i oktober 2004. Samma år föddes märkets första minivan, Ssangyong Rodius.
Finanskrisen år 2008 hjälpte inte den sydkoreanska tillverkarens affärsmöjligheter, och det blev så pass tungt att ett nytt övertagande var nödvändigt. Det var år 2011 som Ssangyong förvärvades av en indisk biltillverkare, Mahindra & Mahindra.
Tyvärr skulle detta övertagande inte komma att få de förväntade effekterna man hade hoppats på, och år 2020 sätts Ssangyong i konkurs på grund av skulder som påsamlats under flera kvartal hos olika banker.
Ssangyongs mörka period kunde till slut förbättras, mycket tack vare förvärvet av ett stålföretag (KG Group) i augusti år 2022.
Ssangyong har som avsikt att utöka sin närvaro på internationella marknader genom en kundorienterad strategi. Märket finns i 107 länder och har ett nätverk innehållande omkring 1 300 distributörer.
I Europa finns det 800 distributörer i 29 olika länder som Frankrike, Spanien, Italien och Tyskland. Hittills har mer än 300 000 fordon marknadsförts på europeisk mark, vilket visar att det finns ett verkligt intresse för den sydkoreanska tillverkarens fordon.