Jämför offerter på Citroen reparation och service
Uppdrag | Jämför och spara* | Du sparar i genomsnitt* | |
---|---|---|---|
AC | 1.721 kr | 59% | |
Andra uppdrag | 1.815 kr | 41% | |
Avgaser | 1.725 kr | 24% | |
Basservice | 2.542 kr | 61% | |
Batteri | 612 kr | 17% | |
Besiktning och förkontroll | 1.618 kr | 65% | |
Bilservice | 2.390 kr | 37% | |
Bilvård | 1.028 kr | 61% | |
Bromsar | 1.720 kr | 34% | |
Dragkrok | 4.598 kr | 32% | |
Däck, hjul & hjulbyte | 728 kr | 54% | |
Elarbete | 1.146 kr | 38% | |
Felsökning | 2.119 kr | 78% | |
Hjulbyte | 1.320 kr | 72% | |
Hjulinställning | 1.053 kr | 48% | |
Kamrem & kamkedja | 3.268 kr | 35% | |
Koppling | 5.836 kr | 40% | |
Motor | 4.737 kr | 31% | |
Oljebyte | 1.440 kr | 52% | |
Stenskott & glasarbete | 1.448 kr | 19% | |
Styrning & underrede | 1.927 kr | 37% | |
Stötdämpare & fjädring | 2.833 kr | 32% | |
Växellåda | 3.794 kr | 39% | |
Uppdrag | Spara i genomsnitt* | ||
AC | 1.721 kr / 59% | ||
Andra uppdrag | 1.815 kr / 41% | ||
Avgaser | 1.725 kr / 24% | ||
Basservice | 2.542 kr / 61% | ||
Batteri | 612 kr / 17% | ||
Besiktning och förkontroll | 1.618 kr / 65% | ||
Bilservice | 2.390 kr / 37% | ||
Bilvård | 1.028 kr / 61% | ||
Bromsar | 1.720 kr / 34% | ||
Dragkrok | 4.598 kr / 32% | ||
Däck, hjul & hjulbyte | 728 kr / 54% | ||
Elarbete | 1.146 kr / 38% | ||
Felsökning | 2.119 kr / 78% | ||
Hjulbyte | 1.320 kr / 72% | ||
Hjulinställning | 1.053 kr / 48% | ||
Kamrem & kamkedja | 3.268 kr / 35% | ||
Koppling | 5.836 kr / 40% | ||
Motor | 4.737 kr / 31% | ||
Oljebyte | 1.440 kr / 52% | ||
Stenskott & glasarbete | 1.448 kr / 19% | ||
Styrning & underrede | 1.927 kr / 37% | ||
Stötdämpare & fjädring | 2.833 kr / 32% | ||
Växellåda | 3.794 kr / 39% |
Beställ ett hjulbyte online. Du får bytt hjul, kontroll av däcktrycket och en visuell kontroll av bl.a. bromsarna. Kom ihåg att ta med hjul som ska monteras.
Beställ ett däckbyte online. Du tar med däcken för montering på dina fälgar. Verkstaden kontrollerar däckmönster och bromsar innan dina hjul monteras.
Köp dina däck online inklusive montering och få skarpa priser på populära märken som Bridgestone, Continental, Goodyear, Michelin, Pirelli m.fl.
Beställ en service med stämpel i serviceboken. Du får en komplett genomgång av din bil efter tillverkarens föreskrifter. Verkstaden byter ut alla nödvändiga delar så att bilens garanti skyddas.
Den franska biltillverkaren Citroën grundades år 1900 och vars fokus låg på att producera kugghjul. Idag symboliserar loggan två lutande kugghjul till en växellåda som refererar till företagets tillverkningshistoria.
Under första världskriget började företagets grundare Andé Citroën att tillverka militärutrustning. Produktionen av militärt material ledde till ett tryggt ekonomiskt fundament och gjorde Citroen redo för att börja producera bilar 1919.
År 1919 lanserades Citroën Type A. Bilen första i Europa som tillverkats i större antal. Även utrustningen var en nyhet: Bilen var bland annat utrustad med ett reservhjul och hade en elektrisk startfunktion. Slutligen var också lyktorna också annorlunda i jämförelse med den vanliga standarden på andra bilmärken från den tiden.
Den franska biltillverkaren blev så småningom bland bilägare som drömde om att få en egen bil. Citroen blev särskilt stora efter att de i Frankrike satte upp 165 000 vägskyltar med undertexten “Uppställd med hjälp från Citroën”. År 1919 lanserade Citroën koncept för leasingbilar. Vilket var ett helt nytt affärskoncept som sedan implementeras på de flesta marknaderna världen över.
När Citroën lanserade sin andra modell, Citroën B2 kom den i en anpassad utgåva.
Tillverkningen av Citroën B2 betydde att André Citroën år 1922 var först med att korsa Sahara.
André Citroën deltog också i andra expeditioner som Croisière Noire (1924) och Croisière Jaune 1931, där expeditionen genomfördes i ett bältliknande fordon.
År 1934 var Citroën Traction Avant den första bilen från Citroën som tillverkats med fyrhjulsdrift och självbärande kaross av sammansvetsade stålplåtar, en så kallad monocoque-konstruktion.
Men den stora innovationen hade sitt pris. Bilen var dyr att producera och Citroën fick ekonomiska problem. Lyckligtvis hade bröderna Michelin tagit över företaget det året, och på så sätt lyckades Citroën räddas från en hotande konkurs.
Citroën Tranction Avant designades av två ingenjörer, André Lefèbvre og Flaminio Bertoni. De kom till sätta standarden för de efterföljande modellerna som ganska snart massproducerade i stor skala.
De två ingenjörerna utvecklade två år senare flera modeller som slutligen blev äkta bilklassiker. Efter Citroën Tranction Avant lanserades Citroën 2CV år 1949. Modellen blev känd som “The Duck” och år 1955 lanserades Citroën DS. Modellen blev också bara kallad för “DS” eller ’La Déesse’ (Gudinden).
Unde andra världskriget tillverkade Citroën ännu en gång krigsmateriel men återgick igen till att tillverka nya bilmodeller efter kriget.
År 1948 tillverkades Citroën H Van och blev en av de mest utbredda skåpbilar i Frankrike. Produktionen av den modellen slutade först år 1981.
D-serien från Citroën var en vidareutveckling av några modeller som lanserades innan kriget. Designen var elegant men det var inte bara snygga linjer som från 1955 var med till att ge DS-serien framgång.
Vilket de anmärkningsvärda tekniska innovationerna också gjorde. Det gällde framförallt för det hydropneumatiska suspensionssystemet, vilket kombinerar luft och vätska. Systemet förblev ett starkt kännetecken för Citroën ändra fram till ganska nyligen. Idag har man dock bytt till andra fjädringssystem. DS-modellen från 1955 hade också servostyrning, hydraulisk bromsförstärkare och det speciella kurvljuset där lamporna var anslutna till ratten.
År 1975 tog Peugeot över delar av Citroën och kort därefter bildades PSA-gruppen. Från och med dess infördes en gemensam strategi för lanseringar av nya modeller från de båda bilmärkena. Detta innebar att Citroën LN från 1976 och Citroën Visa från 1978 också tillverkades i en variant som Peugeot 104.
Under dessa år lanserades också flera modeller. En av dem var Citroën 2CV Charleston från 1980, som blev en enorm försäljningssuccé och producerades därför ända fram till 1990.
Citroën C1-modellen och den lilla elbil Citroën C-Zero, som nästan är identiska med Peugeot 108 och Mitsubishi i, är nu en del av den växande marknaden för småbilar.
Den lilla C3-modellen från 2017 är en efterföljare till Citroën Saxo.
Sedan 2010 har Mini DS3 tillsammans med fyra andra modeller lanserats för att hedra den ursprungliga DS-modellen från 1955.
Klassen för kompakta modell består idag av Citroën C-Elysée och Citroën C4, som även säljs i en SUV-version vid namn Citroën C4 Aircross. I mellanklassen finns Citroën C5 och Citroën DS5, liksom Citroën DS4 Crossback, en bil som nästan kan räknas som SUV.
Citroën har också ett brett utbud av skåpbilar. Både Citroën C4 Picasso som också säljs som Citroën Grand C4 Picasso, och Minivan C3 Picasso och även Citroën Spacetourer och Spacetourer Business från 2016, ingår i det totala sortimentet.
Lastbilen Citroën Berlingo Multispace säljs också som skåpbilar till familjer. I den övre mellanklassen finns Citroën C5 Tourer, en efterträdare till Citroën C6 och Citroën XM.
Bland SUV-bilar erbjuder Citroën elbilen E-MEHARI och C4 Cactus. Den praktiska skåpbilen Citroën Jumper är efterträdare till Citroën C25 och är dessutom nästan identisk med Fiat Ducato.
År 1963 grundade Citroën sin egen motorsportavdelning och sedan dess har Citroën varit ett av de mest framgångsrika bilmärkena inom den internationella motorsporten. Under åren har det vunnits många rallytävlingar och VM-titlar. Redan från 2003 till 2012 säkrade Citroën 8 VM-segrar i rallysport.