Autobutler förmedlar onlineofferter

Få offerter och jämföra priser inför ditt nästa verkstadsbesök med en personlig användarprofil hos Autobutler

Hur Autobutler fungerar

Personlig användarprofil
Autobutler erbjuder offerter online för service och reparationer av din bil. Du kan få offerter och jämföra priser från verkstäder med en personlig användarprofil på autobutler.se. Med din personliga användarprofil kan du registrera dig för automatiska meddelanden om nödvändiga reparationer och tjänster. Vi uppdaterar dig om ditt framtida verkstadsbehov och ger dig tillgång till relevanta erbjudanden och tjänster om ditt bilägande, försäkringar och andra förmåner via e-post, SMS och telefon.

Fair use Policy
Vi registrerar profiler som skapar många uppdrag på autobutler.se utan att genomföra uppdrag hos de anslutna verkstäderna. I de situationerna kan vi blockera de aktuella profilerna och begränsa möjligheten att skapa uppdrag och få offerter. Vår Fair Use Policy säkerställer att bilägare som har ett verkligt behov av en bilreparation eller service får en så bra upplevelse som möjligt.

Läs om vår Fair Use Policy

Jämför offerter och boka online
När du har fått dina offerter kan du jämföra t.ex. pris, verkstadsläge och betyg. När du har valt ett erbjudande måste du samordna med verkstaden när du vill lämna in din bil. Om verkstaden i fråga bekräftar att de kan ta emot din bil vid vald tidpunkt, är avtalet slutgiltigt bekräftat mellan dig och verkstaden. Autobutler är inte delaktig i avtalet, utan förmedlar endast information.

Hur många offerter kan jag få?
Antalet offerter varierar beroende på bilmärke, modell, år, verkstadstillgänglighet samt när och var i landet uppdraget ska utföras. Du får offerter från de verkstäder som är registrerade hos Autobutler och som vill lägga bud på din uppgift. Verkstäderna utför de flesta typer av bilreparationer och vi uppmuntrar alla verkstäder på Autobutler att skicka offerter på ditt uppdrag. Verkstäderna väljer själva om de vill och kan skicka offerter på din uppgift. Det kommer därför att finnas situationer där en verkstad inte vill eller kan utföra en bilreparation.

Försäkringar
Autobutler förmedlar försäkringserbjudande i samarbete med olika försäkringsbolag. Autobutler mottager en individuell provision för detta. Vi kontakter dig bara om du har accepterat att ta emot marknadsföringsmeddelanden från oss.

Priser
Det är gratis att skapa en användarprofil på Autobutler. Din betalning för utförd reparation eller service sker direkt till verkstaden när du hämtar din bil. Verkstäderna debiteras en provision och/eller prenumerationsbetalning samt en expeditionsavgift och eventuellt andra avgifter direkt med Autobutler för att använda tjänsten.

Läs om priser och besparingar som används i vår marknadsföring

Digital Services Act
Från och med den 26 september 2024 når Autobutler inte 45 miljoner genomsnittliga månadsanvändare av tjänsten i Europeiska Unionen, beräknat i enlighet med avsnitt 77 i Digital Services Act (DSA) och artikel 24,2 i DSA.

Läs om vår efterlevnad av kraven i Digital Service Act

Betyg och recensioner av verkstäderna

Vi har gjort det enkelt för dig att kunna läsa andra bilägares omdömen om verkstäder på Autobutler. Vi vill skapa transparens och förtroende för verkstäderna, därför ger vi bilägare möjlighet att dela med sig av sina erfarenheter av sina senaste verkstadsbesök. Över 200 000 bilägare har redan betygsatt verkstäderna på Autobutler med upp till fem stjärnor.

Verkstäderna vet att bilägare väljer bort verkstäder med dåliga omdömen. För att säkerställa bra omdömen har de enskilda verkstäderna ett stort intresse av att ge en bra verkstadsupplevelse.

Vem skriver recensionerna om verkstäderna?
Recensionerna skrivs uteslutande av bilägare som gjort ett verkstadsbesök förmedlat via Autobutler. Det är alltså inte möjligt att bedöma en verkstad utan att en faktisk transaktion har skett mellan verkstaden och bilägaren.

När kan jag skriva en recension?
För att kunna betygsätta en verkstad måste du ha en användarprofil på Autobutler och beställa en serviceuppgift eller en reparation på en verkstad via Autobutler. Du kan skriva din recension när verkstaden har rapporterat att uppgiften är genomförd till Autobutler.

Hur får jag en användarprofil?
När du skapar en arbetsuppgift via Autobutler uppmanas du automatiskt att skapa en användarprofil. Du kommer att tilldelas ett ”AB-referensnummer” när du skapar din arbetsuppgift och användarprofil. ”AB-referensnumret” används av både Autobutler och verkstaden i samband med din arbetsuppgift och användning av tjänsten.

Varför behöver jag en användarprofil på Autobutler för att skriva en recension?
Recensioner måste baseras på verkliga upplevelser. Därför kräver vi att du har en användarprofil och att du har haft en riktig köp- eller serviceupplevelse hos verkstaden innan du kan recensera verkstaden via Autobutler. Med en användarprofil är det även möjligt för Autobutler att komma i kontakt med dig om det finns ett problem som vi kan lösa, och du har möjlighet att se och ändra din recension.

Vad kan jag bedöma?
Du kan ge verkstaden ett totalbetyg på 1–5 stjärnor och bedöma upplevelsen av arbetet – plats, service, pris, dialog och intryck – med 1–5 stjärnor.
Du kan också ge en skriftlig kommentar med din bedömning av din upplevelse på verkstaden.

Du är inte skyldig att ge verkstaden ett betyg.

Hur man gör en recension av en verkstad
När du har genomfört ett verkstadsbesök kommer vi att skicka ett e-postmeddelande till dig där vi uppmanar dig att betygsätta ditt senaste verkstadsbesök med 1–5 stjärnor och en kommentar om hur du betygsätter ditt totala verkstadsbesök. I mejlet finns en direktlänk till sidan där du kan betygsätta verkstaden och skriva din recension. När du har registrerat din recension lagrar Autobutler recensionen under ditt AB-referensnummer och publicerar recensionen.

Du kan även bli kontaktad av Autobutler per telefon efter att ditt uppdrag är genomfört på verkstaden och kan i samband med detta välja att låta Autobutler ge en bedömning av verkstaden enligt dina instruktioner.

När du skriver en recension av en verkstad på Autobutler publiceras den direkt – utan ändringar.

Hur redigerar du eller tar bort din recension
Om du vill ändra din recension eller ta bort den kan du göra det när som helst via din användarprofil.

Kan verkstäderna eller Autobutler ta bort min recension?
Verkstäderna kan inte redigera eller ta bort recensioner. Däremot kan Autobutler be dig redigera din recension om den till exempel bryter mot våra riktlinjer eller innehåller olagliga anklagelser. Autobutler får inte ändra en recension utan ditt samtycke, men kan ta bort eller annullera recensionen om innehållet inte följer tillämpliga lagar och/eller Autobutlers riktlinjer.

Vilken information delas med verkstäderna när jag skriver en recension?

Verkstaden får följande information när du ger en recension:
1. AB-referensnummer
2. Bilmodell, märke och årsmodell
3. Förnamnet du skrev in i din användarprofil
4. Första bokstaven i efternamnet du skrev in i din användarprofil
5. Datum och tid för omdömet
6. Ditt totala betyg (med 1 till 5 stjärnor) i kategorin/kategorierna du har valt att svara på
7. Dina kommentarer
8. Eventuellt svar från verkstaden

Med AB-referensnumret kan verkstaden hitta din arbetsuppgift, den specifika uppgiftsbeskrivningen, offerten, datum för verkstadsbesöket och verkstadens faktura för genomförd uppgift inklusive verkstadens egna kunduppgifter om dig.

Varför delar ni informationen och min recension med verkstaden?
Vi delar din recension med verkstaden eftersom vi vill försäkra oss om att verkstäderna ger bästa möjliga service. Din bedömning gör det möjligt för verkstaden att förhålla sig till din specifika bedömning av verkstaden/reparationen samt att kontinuerligt optimera och förbättra sin service.

Verkstaden har möjlighet att svara på din recension. Genom att ge verkstaden möjlighet att publicera sin version av ärendet säkerställer vi största möjliga insyn för andra bilägare.

Autobutler använder aktivt bedömningarna i kvalitetssäkringen av verkstäderna. Därför ska verkstäderna ha möjlighet att dokumentera vad de har gjort i de specifika fallen, om man till exempel har gett ett negativt omdöme.

När kan jag inte skriva en recension?
Du kan inte skriva en recension om du har en speciell relation till verkstaden du recenserar. Du får inte heller recensera en verkstad om du eller din familj ingår i ägarkretsen, om du arbetar på verkstaden eller om du är en konkurrent till verkstaden.

Var visas recensionen?

1. autobutler.se

2. Verkstädernas profilsida

3. I offertöversikten för bilägare som fått offert via Autobutler

4. På översiktssidan ”Hitta verkstad” på Autobutler

5. I e-postmeddelanden från Autobutler

6. På externa sidor

7. På din personliga profilsida under ”Mitt garage”

Vilken information publiceras när jag skriver en recension?
När du skriver en recension publiceras allt du skriver i kommentarsfältet och dina stjärnbetyg via autobutler.se tillsammans med ett eventuellt svar från verkstaden.

Dessutom publicerar vi:

  • Bilmodell, märke och årsmodell
  • Förnamnet du skrev in i din användarprofil
  • Första bokstaven i efternamnet du skrev in i din användarprofil
  • Datum och tid för recensionen
  • Ditt totala betyg (med 1 till 5 stjärnor) i kategorin/kategorierna du har valt att svara på
  • Dina kommentarer
  • Eventuellt svar från verkstaden

Hur beräknas det totala betyget?
Ditt betyg ingår i ett medelbetyg för verkstaden, där verkstaden kan få ett betyg på 1,0–5,0. Du har även möjlighet att ge ett specifikt betyg på pris, plats, arbete, service, dialog och intryck, men endast det totala betyget ingår i verkstadens totala medelbetyg.

Verkstadens totalbetyg visas avrundat till en decimal. Alla betyg för verkstaden har använts för att beräkna genomsnittet, oavsett när betyget gavs.

Det finns ingen viktning av siffrorna och det görs ingen skillnad på om en verkstad t.ex. har fått 5 eller 100 recensioner. Verkstadens totala betygspoäng, inklusive visningen av antal betyg för verkstaden, uppdateras minst en gång om dagen (dock endast kvartalsvis i Autobutler nyhetsmails).

Om en verkstad inte har fått några betyg markeras den som ”Nytt samarbete”.

FRÅGOR OCH SVAR

Hur undviker ni falska recensioner?

Vilka incitament har bilägare att recensera verkstäderna?

Vad händer om en verkstad är oenig med en recension?

Vad gör ni om en verkstad gång på gång får dåliga recensioner?

Vem äger min recension?

Får jag inkludera personlig information i min recension?

Hur länge sparar ni min recension?

Varifrån kommer recensionerna på Autobutler?

Betalar verkstäderna för att omdömen ska visas?

Rangordning av offerter och verkstäder

Det finns olika sorteringsmöjligheter för dig som bilägare när du behöver en överblick över verkstäderna hos Autobutler eller när du har fått en offert och behöver välja en verkstad som kan reparera eller serva din bil. Vi vill göra din upplevelse enkel och transparent, därför ger vi dig möjlighet att söka och sortera i dina offerter och på verkstäderna på olika sätt.

Även om verkstäder på Autobutler bland annat betalar provision och abonnemangsavgift för att kunna använda tjänsten, påverkar detta inte verkstädernas ranking eller visning på Autobutler när du som bilägare har bett om en offert. Däremot kan verkstäder få exponering som lyfter fram den enskilda verkstaden och dess offert. Om en verkstad har fått exponering anger vi alltid att det handlar om en annons.

De offerter du ser är ett uttryck för verkstädernas egna uppgifter och priser och dina val – verkstädernas avtalsförpliktelser gentemot Autobutler har ingen inverkan på rangordningen av verkstädernas placering eller offerter.

Det kan finnas situationer där verkstaden inte visas eller ingår i de offerter du får via Autobutler:

  • Verkstaden har inte skickat en offert på en skapad arbetsuppgift inom två arbetsdagar.
  • Verkstaden har brutit mot sina avtalsenliga skyldigheter gentemot Autobutler eller på annat sätt inte följt tillämplig lagstiftning.
  • Verkstaden har valt bort en specifik reparation, service, produktpaket, bilmärke, eller begränsat var i landet de vill erbjuda sina tjänster via Autobutler.
Visning av verkstäder på översiktssidan ”Hitta verkstad” och "Omdömen"

På översiktssidan visar vi alla verkstäder som är registrerade hos Autobutler inom en given radie från den ort eller det postnummer du valt. Du kan antingen klicka på orten eller ange postnumret där du söker verkstad.

Standardiserad rangordning
På sökresultatsidan kan du använda sorteringsalternativ för att ändra rangordningen för de visade verkstäderna i det område du har angett. Om du inte sorterar själv i de resultat som visas ser du vår standardrangordning som rangordnar verkstäderna enligt följande:

  • Upp till två verkstäder som har betalat för att ha en annons högst upp i sökresultaten. Det framgår av en dekal på verkstaden/verkstäderna ifråga att deras placering är en ”Toppannons”. Det finns ingen geografisk begränsning för när en annons för en verkstad kan visas.
  • Upp till tre verkstäder som har betalat för att ha en annons högst upp i sökresultaten. Det framgår av en dekal på verkstaden/verkstäderna ifråga att deras placering är en ”Annons”. Det finns ingen geografisk begränsning för när en annons för en verkstad kan visas.
  • De verkstäder som ligger närmast det postnummer eller den ort du valt. Ordningsföljden och verkstädernas avstånd till ditt postnummer, definieras utifrån centrum för det postnummer eller den ort du har valt och verkstädernas specifika adress.

Avstånd
* Verkstäder visas inom en radie av 0–25 kilometer om det finns minst fyra verkstäder i området.
* Om det inte finns minst fyra verkstäder inom en radie av 0–25 kilometer utökas radien tills minst fyra verkstäder ingår i sökresultatet.
* Om det finns fler än tio verkstäder kommer de första tio verkstäderna att visas i ditt sökresultat. Du kan utöka antalet visade verkstäder genom att klicka på ”nästa”, ange antal visade verkstäder per sida eller genom att klicka på relevant sidnummer längst ner på översiktssidan.

Du kan när som helst välja ett specifikt avstånd inom vilket du vill se verkstäder.

Dekaler på de enskilda verkstäderna
Verkstäderna kan presenteras med dekaler som visas som en liten ikon bredvid den enskilda verkstaden:

Toppannons - Annons - Närmast - Bäst betyg - Snabbast

Utöver dekalerna kommer verkstäderna även att presenteras med logotyp, adress, avstånd i kilometer, individuella betyg och medelpoäng, behörigheter, kedjetillhörighet, betalningssätt, öppettider och möjlighet till lånebil om verkstaden erbjuder detta.

Dina sorteringsalternativ

Avstånd

Bäst betyg

Snabbast (nästa lediga tid)

Se offerter när du har skapat en arbetsuppgift

När du har fått en offert på en arbetsuppgift du skapat kan du se tillgängliga offerter från verkstäder som valt att bjuda på din arbetsuppgift i din offertöversikt via din användarprofil på Autobutler.

I din offertöversikt kan du välja hur offerterna ska sorteras och du kan även använda filtreringsalternativ för att bara se de sökresultat som uppfyller dina valda preferenser.

När du skapar din arbetsuppgift blir du ombedd att ange i närheten av vilket postnummer du vill få en offert:

  • Offerter visas inom en radie av 0–25 kilometer om det finns minst fyra offerter från verkstäder i området.
  • Om det inte finns minst fyra offerter från verkstäder inom en radie av 0–25 kilometer utökas radien tills du fått in minst fyra offerter.
  • Om det finns fler än tio offerter kommer de första tio offerterna att visas i din offertöversikt. Du kan utöka antalet visade offerter genom att klicka på ”nästa”, ange antal visade offerter per sida eller genom att klicka på relevant sidnummer längst ner på översiktssidan.

Om du inte sorterar eller filtrerar dina offerter kommer du att se offerter i vår vanliga sorteringsordningsföljd som sorterar resultaten enligt följande:

  • Upp till två offerter från verkstäder som har betalat för att ha en annons högst upp i sökresultaten. Det framgår av en dekal på den/de offerterna ifråga att deras placering är en ”Toppannons”. Det finns ingen geografisk begränsning för när en toppannons för en verkstad och deras offert kan visas.
  • Upp till tre offerter från verkstäder som har betalat för att ha en annons överst i sökresultaten. Det framgår av en dekal på den/de offerterna ifråga att deras placering är en ”Annons”. Det finns ingen geografisk begränsning för när en annons för en verkstad kan visas.
  • Offerten som rankas som ”bäst” av alla offerter inom den givna radien viktat efter: pris (50 %), betygspoäng (12,5 %), antal betyg (12,5 %), avstånd (15 %) och nästa tillgängliga tid (10 %).
  • Den offert som rankas som ”billigast” av alla offerter inom den givna radien.
  • Den offert som rankas som ”närmast” av alla offerter inom den givna radien baserat på det postnummer du har angett.
  • Den offert som rankas som den snabbaste (kortaste tiden för verkstaden att utföra uppgiften) av alla offerter inom den givna radien.
  • Offert från verkstaden/verkstäderna du tidigare använt via Autobutler (om du gett verkstaden ett betyg på minst 3,0).
  • Offert från verkstaden/verkstäderna du har valt via Autobutler
  • Alla andra offerter inom den angivna radien rangordnade efter det lägsta pris. Ordningsföljden och avståndet mellan verkstäderna med ditt postnummer, definieras utifrån centrum för det postnummer du har valt och den specifika adressen till verkstäderna.
  • Om två offerter har samma pris kommer offerten från närmaste verkstad att rankas högst upp.
  • Om två offerter har samma ”nästa tillgängliga tid” – kommer offerten med lägsta pris att rankas högst upp.
  • Om två verkstäder har samma medelbetyg rankas verkstaden med flest betyg högst upp.
  • Om en verkstad inte har fått några betyg kommer verkstaden att visas högst upp med dekalen ”Nytt samarbete”.

Dekaler på de enskilda offerterna

Verkstäderna kan presenteras med dekaler som visas som en liten ikon bredvid den enskilda verkstaden på översiktssidan med offerter:
Toppannons - Annons - Bäst - Billigast - Närmast - Snabbast - Bäst betyg - Nästa lediga tid - Tidigare valt - Ditt val - Nytt samarbete

Utöver dekalerna kommer verkstäderna även att presenteras med logotyp, adress, avstånd i kilometer, individuella betyg och medelpoäng, behörigheter, kedjetillhörighet, betalningssätt, öppettider och möjlighet till lånebil om verkstaden erbjuder detta. Du kan när som helst se detaljerna i de enskilda offerterna, totalpris inkl. moms, garantier och offertens giltighetstid.

Sorteringsalternativ

Bäst
Offerten som rankas som ”bäst” av alla offerter inom den givna radien viktat efter: pris (50 %), betygspoäng (12,5 %), antal betyg (12,5 %), avstånd (15 %) och nästa tillgängliga tid (10 %).

Billigast
Offerter sorteras efter totalpris, med den billigaste offerten högst upp.

Närmast
Offerter sorteras efter avstånd utifrån det postnummer du har angett, där närmaste offert visas högst upp.

Snabbast
Offerter sorteras efter när verkstaden har angett sin nästa lediga tid. Den verkstad där det tar kortast tid för verkstaden att utföra arbetsuppgiften visas överst.

Filtreringsalternativ

Pris
Du kan ange vilken prisklass offerterna ska ligga inom.
Avstånd och postnummer
Du kan ändra postnummer eller utöka radien från vilken du får offerter. Du kan välja offerter inom en radie av:
– 0–25 km
– 0–50 km
– 0–100 km
– 0–150 km
– Hela landet

Betyg
Du kan se offerter från verkstäder som har fått ett lägsta betyg på:
– 3,5
– 4,0
– 4,5
– 5,0

Lånebil
Du kan se offerter från verkstäder som erbjuder gratis lånebil eller möjlighet till lånebil

Nästa lediga tid
Du kan se offerter från verkstäder som kan ta emot din bil inom en viss tidsperiod:
– 1–2 arbetsdagar
– 2–4 arbetsdagar
– 4–7 arbetsdagar
– 7+ arbetsdagar

A/B-tester (split-tester)

Autobutler använder så kallade A/B-tester (split-tester) för att t.ex. utveckla, undersöka och testa förbättringar i tjänsten genom att för randomiserade användare presentera olika versioner av samma webbsida under en begränsad tid (tills signifikans för testet har uppnåtts). Detta kan ha betydelse för hur tjänsterna, inklusive flödet för upprättande, presentation av offerter, profil m.m. visas för användare och/eller verkstäder.

Kort om Autobutler

Autobutler är en av Europas största marknadsplatser online för bilreparationer och erbjuder bilägare offerter på reparationer och service av deras bilar på över 2 000 godkända bilverkstäder i Danmark, Sverige, Tyskland, Frankrike och Storbritannien. Vårt uppdrag är att säkerställa bilägarna transparens, hög kvalitet och låga priser när bilen behöver repareras. Det har över 1 miljon bilägare haft glädje av sedan 2010.