Jämför offerter på Chevrolet reparation och service
Uppdrag | Jämför och spara* | Du sparar i genomsnitt* | |
---|---|---|---|
AC | 1.402 kr | 53% | |
Andra uppdrag | 1.460 kr | 30% | |
Avgaser | 1.273 kr | 17% | |
Basservice | 1.417 kr | 46% | |
Besiktning och förkontroll | 868 kr | 45% | |
Bilservice | 1.923 kr | 28% | |
Bromsar | 1.274 kr | 40% | |
Däck, hjul & hjulbyte | 642 kr | 55% | |
Felsökning | 1.203 kr | 66% | |
Hjulinställning | 972 kr | 46% | |
Kamrem & kamkedja | 1.859 kr | 28% | |
Koppling | 3.955 kr | 32% | |
Motor | 6.386 kr | 28% | |
Oljebyte | 1.387 kr | 53% | |
Styrning & underrede | 1.423 kr | 34% | |
Uppdrag | Spara i genomsnitt* | ||
AC | 1.402 kr / 53% | ||
Andra uppdrag | 1.460 kr / 30% | ||
Avgaser | 1.273 kr / 17% | ||
Basservice | 1.417 kr / 46% | ||
Besiktning och förkontroll | 868 kr / 45% | ||
Bilservice | 1.923 kr / 28% | ||
Bromsar | 1.274 kr / 40% | ||
Däck, hjul & hjulbyte | 642 kr / 55% | ||
Felsökning | 1.203 kr / 66% | ||
Hjulinställning | 972 kr / 46% | ||
Kamrem & kamkedja | 1.859 kr / 28% | ||
Koppling | 3.955 kr / 32% | ||
Motor | 6.386 kr / 28% | ||
Oljebyte | 1.387 kr / 53% | ||
Styrning & underrede | 1.423 kr / 34% |
Beställ ett hjulbyte online. Du får bytt hjul, kontroll av däcktrycket och en visuell kontroll av bl.a. bromsarna. Kom ihåg att ta med hjul som ska monteras.
Beställ ett däckbyte online. Du tar med däcken för montering på dina fälgar. Verkstaden kontrollerar däckmönster och bromsar innan dina hjul monteras.
Köp dina däck online inklusive montering och få skarpa priser på populära märken som Bridgestone, Continental, Goodyear, Michelin, Pirelli m.fl.
Beställ en service med stämpel i serviceboken. Du får en komplett genomgång av din bil efter tillverkarens föreskrifter. Verkstaden byter ut alla nödvändiga delar så att bilens garanti skyddas.
Chevrolet grundades i Detroit 1911 av den schweiziske emigranten Louis Chevrolet och finansmannen William Durant. Louis Chevrolet (1878-1941), som både var racerförare och bilingenjör, föddes i La Chaux-de-Fonds i den fransktalande delen av Schweiz och flyttade med sin familj till Beaune i Frankrike när han var 9 år gammal. .
Fadern drev en klockverksamhet utan större framgång, och därför skickades Louis Chevrolet till jobbet hos den lokala cykelsmeden. En dag skickades den unga Chevrolet till ett av stadens fina hotell, "Hôtel de la Poste", för att reparera en ångdriven trehjuling.
Cykeln tillhörde en amerikansk mångmiljonär. Mannen som heter Vanderbilt var så imponerad av den unga mekanikern att han trodde att Louis Chevrolet borde komma till Amerika.
Det är inte känt om historien är helt sann, men Louis Chevrolet slutade senare med att resa över Atlanten för att fullfölja den "amerikanska drömmen". När den unge schweizaren kom till New York fick han snabbt jobb hos biltillverkaren De Dion-Bouton. Louis Chevrolet gifte sig, och redan 1906 flyttade familjen till Philadelphia.
Chevrolets fascination för bilar ledde till att han började som racerförare. Innan avresan till Philadelphia hann Chevrolet vinna sitt första lopp i New York, "Three Miles", där han satte världsrekord med en toppfart på 109,7 km/h.
Medan Chevrolet tävlade för Buick träffade han finansmannen William Durant, som hade grundat General Motors 1908, men som han lämnade redan 1910. Durant såg snabbt hur innovativ Chevrolet var, och mötet mellan de två männen ledde 1911 till att grundandet av Chevrolet Motor Car Company.
Redan året därpå lämnade de första "Classic Six" bilmodellerna fabriken i Detroit. Och strax efter följde den fyrcylindriga Baby Grand, 2-personersmodellen Royal Mail och L Light Six.
Chevrolet var skicklig på att designa bilar, men 1914 uppstod en oenighet mellan Chevrolet och Durant om framtida strategi. Medan Durant ville fokusera på prismedvetna modeller som kunde konkurrera med Ford, var Chevrolet mer angelägen om att producera snabbkörande, kraftfulla och exklusiva bilmodeller.
Oenigheten ledde till ett uppbrott mellan de två partnerna. Innan Chevrolet packade sina saker och lämnade fabriken ska han ha sagt följande till Durant;
"Jag sålde min bildesign till dig, jag sålde mitt namn till dig, men jag tänker inte sälja min personlighet till dig".
Efter uppbrottet fortsatte William Durant att tillverka bilar och 1916 meddelade Durant att Chevrolet Motor nu ägde 54,5 % av aktierna i General Motors. Durant tog också över ordförandeskapet i GM, och 1918 köptes den återstående andelen ut, så att Chevrolet Motor Company slogs samman med General Motors Corporation som två oberoende märken.
Sedan dess utvecklades Chevrolet till ett av USA:s mest populära bilmärken. 1922 nåddes en milstolpe när fabriken tillverkade en miljon bilar.
Under 1920-talets depression förlorade Durant kontrollen över Chevrolet och General Motors. Pengarna var slut och efter en turbulent period blev den danske invandraren William S. Knudsen ny man i spetsen för den stora biltillverkaren
Med titeln vice president och general manager var Knudsen mannen bakom lanseringen av den första Super Series K Pick-upen 1924. 'K' stod för Knudsen, och modellen blev en omedelbar succé.
1926 tillkännagav Knudsen en storskalig plan för hur försäljningssiffrorna skulle växa och den ambitiösa planen syntes direkt i försäljningssiffrorna. 1926 sålde Chevrolet 692 000 bilar, vilket var 200 000 fler än året innan.
Framstegen beror inte bara på fokuseringen på att tillverka bilar som prismässigt var riktade till den breda massan. Den ökande populariteten beror också på att Chevrolet hela tiden lyckats utveckla modellerna på ett innovativt sätt.
Således hade Chevrolet varit bland de första biltillverkarna som fått sina modeller utrustade med självstartare, elektriska strålkastare och redan från 1924 med möjlighet att få radio installerad i bilen.
1929 lanserade Chevrolet även den berömda 'Stovebolt' 6-cylindriga motorn och 1933 kom Chevrolet Standard Six, som marknadsfördes som den billigaste 6-cylindriga bilen på marknaden.
1936 lanserade Chevrolet modellen Suburban, som blev den första kombi som tillverkades på den amerikanska marknaden. I Förorten fanns plats för hela familjen och till och med fiskespö och helgutrustning. Fram till 50-talet kom Suburban-modellen med en 100 hästkraftsmotor och 1956 även med V8-motor som standard. 1957 kom Suburban till försäljning med 4-hjulsdrift. Den omtalades inte längre som en kombi och påminde mer om det som i modern tid kallas för en SUV.
Sett ur ett historiskt perspektiv var det två européer, Louis Chevrolet och William S. Knudsen, som blev stora