Jämför offerter på Nissan reparation och service
Uppdrag | Jämför och spara* | Du sparar i genomsnitt* | |
---|---|---|---|
AC | 1.837 kr | 59% | |
Andra uppdrag | 1.665 kr | 39% | |
Avgaser | 2.046 kr | 23% | |
Basservice | 2.293 kr | 60% | |
Batteri | 623 kr | 20% | |
Besiktning och förkontroll | 1.767 kr | 74% | |
Bilservice | 1.732 kr | 34% | |
Bilvård | 1.295 kr | 73% | |
Bromsar | 1.255 kr | 28% | |
Dragkrok | 2.896 kr | 25% | |
Däck, hjul & hjulbyte | 883 kr | 57% | |
Elarbete | 1.487 kr | 29% | |
Felsökning | 1.885 kr | 77% | |
Hjulbyte | 821 kr | 58% | |
Hjulinställning | 990 kr | 46% | |
Kamrem & kamkedja | 4.709 kr | 35% | |
Koppling | 4.720 kr | 35% | |
Motor | 7.124 kr | 30% | |
Oljebyte | 1.569 kr | 57% | |
Stenskott & glasarbete | 2.089 kr | 28% | |
Styrning & underrede | 1.907 kr | 32% | |
Stötdämpare & fjädring | 2.820 kr | 31% | |
Växellåda | 5.321 kr | 24% | |
Uppdrag | Spara i genomsnitt* | ||
AC | 1.837 kr / 59% | ||
Andra uppdrag | 1.665 kr / 39% | ||
Avgaser | 2.046 kr / 23% | ||
Basservice | 2.293 kr / 60% | ||
Batteri | 623 kr / 20% | ||
Besiktning och förkontroll | 1.767 kr / 74% | ||
Bilservice | 1.732 kr / 34% | ||
Bilvård | 1.295 kr / 73% | ||
Bromsar | 1.255 kr / 28% | ||
Dragkrok | 2.896 kr / 25% | ||
Däck, hjul & hjulbyte | 883 kr / 57% | ||
Elarbete | 1.487 kr / 29% | ||
Felsökning | 1.885 kr / 77% | ||
Hjulbyte | 821 kr / 58% | ||
Hjulinställning | 990 kr / 46% | ||
Kamrem & kamkedja | 4.709 kr / 35% | ||
Koppling | 4.720 kr / 35% | ||
Motor | 7.124 kr / 30% | ||
Oljebyte | 1.569 kr / 57% | ||
Stenskott & glasarbete | 2.089 kr / 28% | ||
Styrning & underrede | 1.907 kr / 32% | ||
Stötdämpare & fjädring | 2.820 kr / 31% | ||
Växellåda | 5.321 kr / 24% |
Beställ ett hjulbyte online. Du får bytt hjul, kontroll av däcktrycket och en visuell kontroll av bl.a. bromsarna. Kom ihåg att ta med hjul som ska monteras.
Beställ ett däckbyte online. Du tar med däcken för montering på dina fälgar. Verkstaden kontrollerar däckmönster och bromsar innan dina hjul monteras.
Köp dina däck online inklusive montering och få skarpa priser på populära märken som Bridgestone, Continental, Goodyear, Michelin, Pirelli m.fl.
Beställ en service med stämpel i serviceboken. Du får en komplett genomgång av din bil efter tillverkarens föreskrifter. Verkstaden byter ut alla nödvändiga delar så att bilens garanti skyddas.
Historien om Nissan tar sin början år 1911 då Kaishinsha Motorcar Works grundades i Tokyo.
DAT var den först bilen som företaget tillverkade och blev tillgänglig på marknaden år 1914. Efter det övertog företaget produktionen av Datsun-modellen. I flera år fokuserade fabriken på att massproducera lastbilar. Vid ett sammanträde år 1934 beslutade aktieägarna att byta namn på bolaget till Nissan Motor Company.
Nissan Motor Company hade nu byggt en monteringsfabrik i Yokohama och genom ett handelsavtal med USA blev Nissan den största och mest moderna bilproducenten i Japan. När Nissan presenterade Datsun 14 år 1935, var det den första japanska bilen som helt och hållet hade producerats i Japan.
Under andra världskriget drevs biltillverkningen i skuggan. Nästan ända fram till 1949 producerade Nissan-fabriken nästan bara militär-utrustning, i form av bussar och lastbilar.
Innan kriget lyckades Nissan producera den första bilen med namnet Nissan, närmare bestämt Nissan 70 som utformades som en limousine-modell liksom Nissan Phaethon 70 från år 1937.
Under krigen fortsatte Datsun till viss del att existera i flera modeller. För att göra profilen mer tydlig och mindre förknippat med tillverkning av vapen, valde man att behålla och använda namnet, vilket skulle öka försäljningssiffrorna. I mitten på 1970-talet fasades varumärket gradvis ut.
För många av de största biltillverkarna är olika politiska ekonomiska händelser i världen några av de saker som hjälpt forma biltillverkarnas historia och utveckling.
Även om konkurrensen med Toyota efter andra världskriget skärptes, så lyckades Nissan nå stor framgång. Bland annat tack vare relationer med USA, då Nissan under Korea-krigen kunde leverera militära fordon till de amerikanska styrkorna.
De ekonomiska avtalen med USA betydde att Nissan kunde vidareutveckla och investera i fabriken i Japan. Därmed kunde den japanska biltillverkaren konkurrera på samma villkor som de västliga biltillverkarna.
Den positiva utvecklingen ledde också till att Nissan nu täckte ett stort spektrum av personbilar på marknaden, allt från familjebilar till stora dyra lyxbilar.
Nissans konstanta framgång betydde också att biltillverkaren kunde överta Minsei Diesel som tillverkade både gaffeltruckar och bilar. Samtidigt under åren efter kriget ingicks ett samarbete med den brittiska biltillverkaren Austin.
Genom ett licensavtal från år 1952 producerades en modell med namnet Austin A40 Somerset. Modellen tillverkades i början bara delvis i Japan men från och med 1960 tillverkades bilen på fabriken i Japan.
Från 1960 började Nissan också etablera avdelningar utanför Japan. Först i USA och efter 1962 började man också exportera bilar till både den europeiska och australienska marknaden.
År 1966 tog Nissan över den Japanska tillverkaren Prince. Det betydde att Nissan nu kunde presentera ett ännu större sortiment. Några av tidens mest populära modeller blev Nissan Gloria som var bil i mellanklassen och som tillverkades ända fram till 2004. Nissan nådde också stor framgång med Nissan Skyline som såldes på marknaden under namnet Datsun år 1957 i Tyskland.
Det sista internationella genombrottet kom med lanseringen av den senare legendariska Z-serien. Z-serien från 1969 är med mer än 1,65 miljoner tillverkade bilar den mest framgångsrika sportbilen idag. På den tyska marknaden såldes modellerna under namnet Datsun och sedan under namnet Nissan. Efterträdaren var en sportcoupé som sedan år 2008 har sålts under namnet Nissan 370Z.
Två olika oljekriser i rad under början på 1970-talet skapade problem för den internationella bilindustrin. Situationen i världen kom också till att påverka Nissan men trots krisens omfång lyckades Nissan komma helskinnade ut på andra sidan. Det beror bland annat på att Nissan sedan 1973 lyckats med både Datsun-modellerna och Sunny-modellen. Det var också år 1973 som Nissan öppnade det första officiella kontoret i Tyskland. Därmed blev Nissan möjligt för Nissan att fortsätta försäljningen med Datsun-modellerna på de europeiska marknaderna.
Nissan introducerade 1989 varumärket Infiniti på den amerikanska marknaden som ett försök att konkurrera med både Toyota och Honda inom klassen för lyxigare bilar.
Under samma period hände positiva saker i Europa, då det nyöppnade huvudkontoret i Holland började visa på bra försäljningssiffror.
Från början på 1990-talet hamnade Nissan i allvarliga problem på grund av finanskrisen i Japan. Nissan balanserade på kanten av en konkurs men räddades år 1999 genom en fusion med Renault.