Jämför offerter på: felsökning av ESP och ABS.
Förkortningen ESP står för “Elektronisk stabilitetskontroll”. Sedan november 2011 har alla fordon utrustats med ESP eller antisladdsystem, som det även kallas. Så det finns en sannolikhet att säkerhetssystemet finns i din bil. ESP kallas också ibland ESC, som står för "Eletronic Stability Control".
ESP är en mycket viktig säkerhetsfunktion i ditt fordon eftersom den förhindrar eller åtminstone minskar risken för sladd eller att bilen kör av vägen. Antisladdsystemet kontrollerar ständigt information, såsom hastighet och styrvinkel. Om fordonet beter sig annorlunda vid styrningen så upptäcker ESP:ns kontrollenhet denna avvikelse och ingriper inne i systemet.
Vid en risk för olycka och avkörning bromsar ESP:n hjulen individuellt. Detta innebär till exempel att den elektroniska stabilitetskontrollen reglerar bilens hastighet och sänker farten. Dessutom förhindrar ESP:n hjulen från att rotera våldsamt om föraren skulle trampa hårt på gaspedalen vid start.
I de flesta bilar representeras ESP:n av denna symbol. Men det är inte alla biltillverkare som använder sig av samma symboler. Du bör därför kontrollera de olika lamporna i instrumentpanelen i din bil för att vara säker på vilken som visar om det elektroniska stabilitetskontrollsystemet fungerar. Om ESP-lampan lyser eller om symbolen lyser konstant så fungerar systemet.
Många ställer sig frågan: "Vad betyder ABS?" ABS står för Anti-lock braking system och är ett antiblockeringssystem. Idag är detta bromssystem en oumbärlig del av alla bilen och en viktig del av säkerheten. Vanligtvis har alla bilar som säljs i Europa ett antiblockeringssystem.
Antiblockeringssystem hindrar hjulen från att blockeras och låsas vid en nödbromsning, då en nödbromsning annars skulle leda till att föraren tappar kontrollen över fordonet. När man bromsar fordonet motverkar antiblockeringssystem en eventuell låsning av hjulen genom att minska bromstrycket. Detta gör att fordonet fortfarande går att styra och kontrolleras under bromsningen vilket ger mer kontroll över bilen.
ABS är mycket viktigt, särskilt på våta vägar då systemet förkortar bromssträckan avsevärt. Dessutom ökar systemet bilens riktningsstabilitet i kurvor och undviker okontrollerad sladd. Men på lös mark som grus och snö kan ABS förlänga bromssträckan.
I de flesta fordon representeras ABS av denna symbol. Men alla biltillverkare använder sig inte av samma symboler, därför bör du kontrollera vilka symboler som finns i din bil. Gör du det så har du bättre koll på om exempelvis Antiblockeringssystemet fungerar eller ej.
ABS-givare eller ABS-sensorer som det även heter, ingår i antiblockeringssystemet och mäter hjulets hastighet och överför denna information till den elektroniska styrenheten.
Varför lyser ABS-lampan?
Om en ABS-sensor i ditt fordon inte fungerar så tänds ABS-lampa. Det går fortfarande att fortsätta köra med en fartsensor som inte fungerar, men då kommer ABS-systemet sakna viktig information. Dessutom kommer även andra hjälpsystem såsom ESP, TCS (Elektronisk stabilitetskontroll) och styrstabilitet, sakna viktig information.
Om du upplever att något är fel med sensorerna i din bils ABS ska du köra till en verkstad så fort som möjligt och hålla ett säkert avstånd till andra fordon när du åker till verkstaden. Utan sensorn behövs betydligt mer kraft för att bromsa, och det finns en risk att hjulen kan låsa sig när du bromsar, vilket gör att du inte kan styra din bil. Anslutningen mellan antiblockeringssystemet och det elektroniska stabilitetskontrollsystemet kan också påverkas.
Läs mer i vårt blogginlägg om bilens varningslampor.
Antisladdsystemet känner av förarens styrning och mäter bilens acceleration. Denna information samlas in av sensorerna och skickas sedan till ESP- Om informationen visar att körriktningen och styrvinkeln inte stämmer går antisladdsystemet in. Då minskar accelerationen i de olika hjulen i samtidigt som motoreffekten justeras därefter, så att bilen åter kan stabiliseras.
Medan ESP sänker hjulets hastighet förhindrar det också överstyrning eller understyrning av fordonet. Överstyrning uppstår när ett fordon drar över bakhjulen till utsidan av kurvan om fordonet svänger för snabbt i en kurva. I en understyrning skjuts dock fordonet över framhjulen till den yttre kanten av kurvan.
ESP är kopplad till en elektronisk bromskraftsfördelning ett antiblockeringssystem och ett antispinnsystem. En vinkelgivare mäter vart föraren är på väg och skickar data till datorn. En slingsensor upptäcker också fordonets rotationsrörelser. En sidoaccelerationsgivare mäter också om bilen glider i sidled.
Generellt sett fungerar det på följande vis: Om det elektroniska stabilitskontrollsystemet avgör att föraren styr till vänster men bilen drar ut till höger så bromsar systemet det högra framhjulet. På detta sätt hålls bilen i sin riktning. Ser du att bilens ESP-lampa är tänd så är ESP:n aktiv.
Så fungerar tre-kanals antiblockeringssystem
Ett tre-kanals antiblockeringsssystem finns främst i äldre bilar. Bakhjulen styrs ihop medan framhjulen styrs individuellt.
Så fungerar fyra-kanals antiblockeringssystem
I nyare bilmodeller används ofta ett fyra-kanals antiblockeringssystem där varje hjul styrs individuellt. Vid varje hjul sitter en hastighetssensor som levererar data om hastigheten till den elektroniska kontrollenheten. Om ett av hjulen minskar hastigheten mer än andra under en inbromsning så minskas hjulets bromstryck. Hjulen och bilens hastighet ändras kontinuerligt när föraren trycker på bromspedalen. Detta justerar också bromskraften permanent.
I många fordon kan antispinnsystem (TCS, Traction Control System) och elektronisk stabilitetskontroll stängas av. Men detta görs bara i några få undantagsfall eftersom ESP ger ökad körsäkerhet och förhindrar olyckor.
Det är framförallt på vintern som bilens TCS och ESP är extra viktig. Men det finns ändå situationer där en kort inaktivering av systemet kan vara fördelaktigt. Ett exempel på en sådan situation är när man köra på en snöig väg på vintern. När hjulen snurrar snabbt kan ESP sänka motoreffekten. Då kan fordonet förlora det nödvändiga momentet som krävs för att kunna ta sig köra i och tar sig ur snö, vilket i värsta fall göra så att bilen kör fast.
Innan du slår av ESP-systemet ska du först testa hur det är att köra utan elektronisk stabilitetskontroll. När du testar ska du göra det på en sluttande och om möjligt en bred väg, där bilen inte kan köra av vägen.
ABS-bromsar ger bättre körstabilitet och kontroll samt förkortar bromssträckan, särskilt i extrema situationer. De är därför mycket viktiga för körsäkerheten. Om du ser att din ABS-lampa tänds under körning så innebär det förmodligen att ABS-bromsarna inte fungerar. Enligt lag måste bromsarna fungera utan begränsningar, även utan ABS. Men du bör fortfarande åka direkt till en verkstad om ABS-lampan tänds.
Om bilen upptäcker ett problem med ABS-bromsarna så tänds ABS-lampan och förblir tänd tills felet har åtgärdats. För att avgöra vilken ABS-sensor det är fel på så bör du köra till en verkstad för att få problemet identifierat. När bilens felminne läses av får verkstaden en fyrsiffrig kod som med stor säkerhet visar vilken typ av fel det handlar om.
Eftersom ABS är mycket komplicerat kan ett fel bero på många saker och det är därför felet måste undersökas av en mekaniker.
Jämför offerter på: felsökning av ESP och ABS.
Bilmärke | Jämför och spara* | Du sparar i genomsnitt* | Omdömen | |
---|---|---|---|---|
Audi | 1.846 kr | 30% |
4.7
(528)
392
109
18
5
4
Läs omdömen
|
|
BMW | 1.575 kr | 33% |
4.6
(658)
483
124
30
9
12
Läs omdömen
|
|
Ford | 1.602 kr | 32% |
4.6
(423)
305
82
19
4
13
Läs omdömen
|
|
Kia | 1.323 kr | 28% |
4.6
(446)
321
90
16
5
14
Läs omdömen
|
|
Mercedes-Benz | 2.392 kr | 36% |
4.5
(292)
198
64
16
5
9
Läs omdömen
|
|
Peugeot | 1.784 kr | 33% |
4.7
(410)
320
69
13
4
4
Läs omdömen
|
|
Skoda | 1.822 kr | 33% |
4.7
(360)
268
78
11
1
2
Läs omdömen
|
|
Toyota | 1.669 kr | 33% |
4.6
(501)
383
87
14
3
14
Läs omdömen
|
|
Volkswagen | 2.064 kr | 34% |
4.6
(1 221)
883
261
45
10
22
Läs omdömen
|
|
Volvo | 1.688 kr | 33% |
4.7
(1 296)
978
245
35
15
23
Läs omdömen
|
|
Bilmärke | Spara i genomsnitt* | |||
Audi
4.7
(528)
392
109
18
5
4
Läs omdömen
|
1.846 kr / 30% | |||
BMW
4.6
(658)
483
124
30
9
12
Läs omdömen
|
1.575 kr / 33% | |||
Ford
4.6
(423)
305
82
19
4
13
Läs omdömen
|
1.602 kr / 32% | |||
Kia
4.6
(446)
321
90
16
5
14
Läs omdömen
|
1.323 kr / 28% | |||
Mercedes-Benz
4.5
(292)
198
64
16
5
9
Läs omdömen
|
2.392 kr / 36% | |||
Peugeot
4.7
(410)
320
69
13
4
4
Läs omdömen
|
1.784 kr / 33% | |||
Skoda
4.7
(360)
268
78
11
1
2
Läs omdömen
|
1.822 kr / 33% | |||
Toyota
4.6
(501)
383
87
14
3
14
Läs omdömen
|
1.669 kr / 33% | |||
Volkswagen
4.6
(1 221)
883
261
45
10
22
Läs omdömen
|
2.064 kr / 34% | |||
Volvo
4.7
(1 296)
978
245
35
15
23
Läs omdömen
|
1.688 kr / 33% |
Jämför offerter på: felsökning av ESP och ABS.
Beställ en service med stämpel i serviceboken. Du får en komplett genomgång av din bil efter tillverkarens föreskrifter. Verkstaden byter ut alla nödvändiga delar så att bilens garanti skyddas.
Beställ ditt oljebyte online. Du får tömt bilens gamla olja och bilen fylls upp med 4 liter kvalitetsolja. Verkstaden byter även ditt oljefilter och ser till att göra sig av med den gamla oljan.
Köp dina däck online inklusive montering och få skarpa priser på populära märken som Bridgestone, Continental, Goodyear, Michelin, Pirelli m.fl.
Beställ en basservice online. Du får en fullständig genomgång av din bil med 46 kontrollpunkter som inkluderar byte av olja och oljefilter med upp till 4 liter kvalitetsolja.