Jämför offerter på: Byte av bromsservo.
En bromsservo förstärker kraften på bromspedalen. Nedan kan du läsa om hur bromsservon är konstruerad. Bromssystemet är en av de viktigaste delarna i din bil eftersom det gör din körning mer säker. Idag finns en bromsservo - även kallad bromskraftsförstärkare eller vakuumservo - i alla bromssystem på nya bilar.
Bromsservon utvecklades på 1960-talet men användes då endast i fordon i den högre prisklassen, till exempel i en Mercedes 300 SL. På den tiden kallades systemet huvudsakligen för "bromsassistans". På 1980-talet blev användningen av bromsservo i bilar vanligare, men bilar i den mindre fordonsklassen som exempelvis Fiat Panda, VW Polo och VW Golf tillverkades fortfarande utan bromsservo.
Bromsservon är endast funktionsduglig när systemet är hermetiskt förslutet. Detta innebär att systemet måste hålla tätt så att inga vätskor eller ångor tar sig in eller ut. Hål och skador på tillhörande slangar, ventiler och grenrör kan därför få bromsservon att sluta fungera.
Om du kör till en verkstad med en bromsservo som inte fungerar kommer mekanikerna först att kontrollera manschetter, ventiler och slangar i bromssystemet för att sedan avgöra om bromsservon behöver bytas ut. Tyvärr skadas slangar och rör ganska enkelt eftersom de kan spricka av smuts och kallare temperaturer. Dessutom händer det att djur, såsom mårdar, skadar systemet.
Det kan även uppstå fel på själva bromsservon. Till exempel kan servons tätningar bli för slitna. Dessutom är kammaren känslig för rost och med tiden kan luft och resterande vatten komma in i slangarna.
Om du vill veta om bromsservon/bromskraftsförstärkaren fungerar kan du själv enkelt testa den och hitta eventuella fel. När motorn är avstängd, “pumpa” eller tryck med foten på bromspedalen några gånger. Varje tryck bör göra det svårare att få ner pedalen och öka motståndet. Fortsätt tills du inte längre kan trycka ner bromspedalen, vilket bör ske efter cirka tre till fem tryck.
Starta sedan motorn. Om bromsservon fungerar bör bromspedalens motstånd släppa igen. Om bromspedalen fortfarande är hård och svår att trycka ner, även när motorn är igång, är det mycket troligt att bromsservon inte fungerar som den ska.
Om du misstänker att något är fel på bromsservon i din bil ska du besöka en verkstad så fort som möjligt. För det första kan det vara farligt att köra med en bromsservo som inte fungerar eftersom du som bilägare måste använda mycket mer kraft för att trycka på bromspedalen och bromsa bilen. Det förlänger ofta bromssträckan, vilket kan vara farligt på framförallt landsvägar och motorvägar.
Att fortsätta köra med en defekt bromsservo kan dessutom leda till ytterligare skador, vilket kan göra den slutliga verkstadsräkningen mycket dyrare. Till exempel kan huvudbromscylindern ta skada. Du bör därför hämta offert för en reparation av bromsservon så fort du ser det första tecknet på att den inte fungerar, för att på så viss förhindra fler skador på din bil och samtidigt inte äventyra säkerheten.
I bilens bromssystem trycker bromspedalen direkt på cylindern. Huvudbromscylindern trycker sedan in bromsvätska i rörssystemet, som fortsätter ner i bromsoket, som tillslut får stopp på hjulen. Detta hydrauliska tryck stöds också av ett membran som finns inuti bromsservon. De flesta bilar har en bromsservofunktion som fungerar med hjälp av vakuum. Det betyder att bromsservon använder det befintliga undertrycket för att öka bromskraften.
Servon är uppdelad i två kammare med ett membran emellan. Båda sidorna av membranet har ett undertryck - eller underinflation - när bromsarna inte används. Undertrycket skapas av motorn. Undertryck skapas också i dieselmotorer av en vakuumpump. Om bromspedalen trycks ner separeras kamrarna från varandra, samtidigt som en ventil säkerställer att det atmosfäriska trycket uppstår.
I detta skede blir det ett atmosfäriskt tryck på membranets utsida. På huvudbromscylindersida - alltså på andra sidan av bromsservon - finns ett undertryck. Detta förstärker bromskraften och trycket på hjulen.
När du sedan lyfter foten från bromspedalen igen, ansluts de två kamrarna på bromsservon igen. Dessutom stängs ventilen så att atmosfärstrycket lättas, och då finns det återigen ett fullt undertryck i båda kamrarna.
Kostnaden för att byta bromsservo varierar beroende på bilmodell. Dessutom beror kostnaden också på om man samtidigt måste byta ut huvudbromscylindern. Ofta slutar bromsservon att fungera på grund av att det upstått en spicka i en kabel som läcker, och då är det bara själva kablen som behöver ersättas. Men att byta hela bromsservon blir en betydligt mer komplicerad och omfattande reparation.
Innan bromsförstärkaren kan bytas ut måste följande saker tas bort: Bromspedalen, bromsrören, huvudbromscylindern och vakuumledningen. Därefter kan den nya bromsförstärkaren sedan installeras. I de flesta fall rekommenderar verkstaden också att byta bromsvätska eftersom bromssystemet redan är öppet och ventilerat.
Materialkostnaderna för en ny bromsservo varierar mycket, men ligger vanligtvis mellan 700 och 3 000 kronor beroende på tillverkare. De mest kända tillverkarna av reservdelen är Bosch, ATE och TRW. Den tid som krävs för utföra bytet varierar eftersom det beror på hur många andra delar som måste tas bort innan man kan byta själva bromsservon. Vanligtvis tar det mellan 30 minuter till fyra timmar att byta bromsservo, sammantaget kostar det mellan cirka 1 500 och 8 000 kronor.
Jämför offerter på: Byte av bromsservo.
Bilmärke | Jämför och spara* | Du sparar i genomsnitt* | Omdömen | |
---|---|---|---|---|
Audi | 1.826 kr | 31% |
4.7
(526)
390
109
18
5
4
Läs omdömen
|
|
BMW | 1.570 kr | 33% |
4.6
(645)
473
122
29
9
12
Läs omdömen
|
|
Ford | 1.516 kr | 32% |
4.6
(421)
301
84
19
4
13
Läs omdömen
|
|
Kia | 1.291 kr | 28% |
4.6
(429)
307
88
16
4
14
Läs omdömen
|
|
Mercedes-Benz | 2.413 kr | 37% |
4.5
(288)
194
64
16
5
9
Läs omdömen
|
|
Peugeot | 1.705 kr | 33% |
4.7
(407)
317
69
13
4
4
Läs omdömen
|
|
Skoda | 1.700 kr | 33% |
4.7
(353)
265
74
11
1
2
Läs omdömen
|
|
Toyota | 1.626 kr | 34% |
4.7
(482)
368
86
14
2
12
Läs omdömen
|
|
Volkswagen | 2.011 kr | 34% |
4.6
(1 208)
878
256
46
9
19
Läs omdömen
|
|
Volvo | 1.667 kr | 33% |
4.6
(1 266)
951
242
35
15
23
Läs omdömen
|
|
Bilmärke | Spara i genomsnitt* | |||
Audi
4.7
(526)
390
109
18
5
4
Läs omdömen
|
1.826 kr / 31% | |||
BMW
4.6
(645)
473
122
29
9
12
Läs omdömen
|
1.570 kr / 33% | |||
Ford
4.6
(421)
301
84
19
4
13
Läs omdömen
|
1.516 kr / 32% | |||
Kia
4.6
(429)
307
88
16
4
14
Läs omdömen
|
1.291 kr / 28% | |||
Mercedes-Benz
4.5
(288)
194
64
16
5
9
Läs omdömen
|
2.413 kr / 37% | |||
Peugeot
4.7
(407)
317
69
13
4
4
Läs omdömen
|
1.705 kr / 33% | |||
Skoda
4.7
(353)
265
74
11
1
2
Läs omdömen
|
1.700 kr / 33% | |||
Toyota
4.7
(482)
368
86
14
2
12
Läs omdömen
|
1.626 kr / 34% | |||
Volkswagen
4.6
(1 208)
878
256
46
9
19
Läs omdömen
|
2.011 kr / 34% | |||
Volvo
4.6
(1 266)
951
242
35
15
23
Läs omdömen
|
1.667 kr / 33% |
Jämför offerter på: Byte av bromsservo.
Beställ ett hjulbyte online. Du får bytt hjul, kontroll av däcktrycket och en visuell kontroll av bl.a. bromsarna. Kom ihåg att ta med hjul som ska monteras.
Beställ ett däckbyte online. Du tar med däcken för montering på dina fälgar. Verkstaden kontrollerar däckmönster och bromsar innan dina hjul monteras.
Köp dina däck online inklusive montering och få skarpa priser på populära märken som Bridgestone, Continental, Goodyear, Michelin, Pirelli m.fl.
Beställ en service med stämpel i serviceboken. Du får en komplett genomgång av din bil efter tillverkarens föreskrifter. Verkstaden byter ut alla nödvändiga delar så att bilens garanti skyddas.