Din BMW ska besiktas första gången inte senare än 36 månader efter den månad då den sattes i trafik första gången och andra gången senast 24 månader efter den månad då den första besiktningen utfördes. Efter det ska den besiktas senast 14 månader efter den månad då dess föregående besiktning utfördes.
Alla bilar måste besiktas för att säkerställa att bilar som kör i trafiken är tillräckligt säkra. De flesta bilägare får kallelsen från besiktningsföretagen med posten.
Du får ofta kallelsen ungefär sex till tio veckor innan föreslagen tid.
Många verkstäder erbjuder sig att kontrollera bilen före en besiktning. Det kallas för en besiktningskontroll eller förbesiktning. Om du letar efter en kvalitetsverkstad, där priset håller och där man inte utför reparationer utan att avtala detta på förhand, kan du beställa tre offerter på besiktningskontroll.
Pris för bilbesiktning och ombesiktning
Om du väljer att lämna in din bil för en besiktningskontroll kan det vara bra att på förhand veta vad en sådan kostar.
Därför har Autobutler undersökt genomsnittspriset på en besiktningskontroll och förbesiktning av BMW. Det uppgivna priset bygger på alla de offerter som verkstäderna har lämnat till BMW-ägare, oavsett modell och årgång.
Jämför och spara* | Du sparar i genomsnitt* | |
---|---|---|
1.325 kr | 67% | |
Spara i genomsnitt* | ||
1.325 kr / 67% |
När du använder en bilverkstad som är ansluten till autobutler.se får du som en extra fördel automatiskt tre års garanti på allt utfört arbete samt på reservdelar.
Klarar din bil en besiktning?
Huvudsyftet med den regelbundna besiktningen är att säkerställa att alla kör- och miljömässiga förhållanden kring bilen uppfyller de lagstadgade kraven. Därför går besiktningsstationen igenom en lång rad punkter på din bil.
Nedan kan du se vad besiktningsteknikerna kontrollerar under besiktningen.
Chassinumret kontrolleras. Det måste vara läsbart och om det inte finns något chassinummer – kanske för att det rostat bort – ska det lokala motorkontoret eller skattemyndigheterna kontaktas för att utfärda ett certifikat som medger att ett nytt chassinummer stansas in.
Lampor och strålkastare kontrolleras. Allt ljus, både parkeringsljus, halvljus, helljus, eventuella dimljus, bakljus, backljus, bromsljus och registreringsskyltljus kontrolleras. Dessutom kontrolleras även strålkastarnas justering.
Strålkastarglasen och reflektorerna får inte vara defekta. Det får inte finnas några sprickor i glaset och reflektorerna får inte vara missfärgade.
Bilens rutor – särskilt vindrutan kontrolleras för stenskott och sprickor. Synfältet ska vara fritt.
Dragkrok – om bilen har dragkrok kontrolleras att den är korrekt monterad och att elkontakten fungerar. Nycklarna till låset ska finnas i bilen.
Utrustning – all utrustning kontrollerats. Exempelvis ska bilbältena låsas när man drar hårt i dem. Det ska ligga nycklar till dragkroken om den är löstagbar.
Motorrummet gås igenom – om t.ex. batteriet är ordentligt fastsatt och man kontrollerar om det finns tecken på oljespill. Den senare kontrolleras av miljöhänsyn.
Bromsar – besiktningsteknikerna gör också ett bromstest, där alla bromsar provas. Det görs i det som kallas bromsprovfältet där man bland annat kan se om bilen bromsar skevt och om det finns variationer i bromskraften på de enskilda hjulen. Bromsarna är en så viktig del av bilens säkerhetsfunktioner att det rekommenderas bilen lämnas på verkstad för att kontrollera bromsarna före besiktningen.
Underrede – bilen hissas upp och underredet kontrolleras. Det säkerställs att kulleder m.m. fungerar som de ska, och dessutom kontrolleras att underredet och stänkskärmar samt bärande delar, bland annat bärarmar, framaxelbalk, fjäderskålar och stötdämpartorn inte är rostangripna.
Däck – på däcken finns det i mönstret små markeringar som visar det lagstadgade minimikravet för hur slitna däcken får vara. Reglerna säger att däckmönstret måste vara minst 1,6 mm djupt på sommardäck. Om däcken är gamla kan de ha börjat bli sköra och spricka i sidorna. Därför kontrolleras även detta. Ett slitet och skört däck kan leda till en däckexplosion som kan utgöra en fara för trafiksäkerheten.
Vid miljökontrollen – kontrolleras om avgaserna innehåller för höga halter av skadliga gaser.
Provkörning – till slut görs en provkörning av bilen för att kontrollera att allt är i sin ordning.
Godkänd eller inte. Besiktningen avslutas med att bilägaren får ett besiktningsprotokoll. Rapporten visar om bilen blir godkänd, underkänd – ingen ombesiktning krävs eller underkänd med krav på ny besiktning. Om bilen inte godkänns är det för att det finns fel på bilen som måste åtgärdas så att den inte längre är en fara för trafiksäkerheten. Bilen ska lämnas in på verkstad och ombesiktas innan det är lagligt att köra den igen.