Moderna bilar är idag fulla av elektriska komponenter och om tekniken fallerar krävs det som regel att bilen behöver lämnas in på verkstad.
Det kanske rapporteras om fel på bilens övervakningssystem för däcktryck eller fel på krockkuddarna. Eller så är det något fel med navigationsenheten.
Många bilmärken har också börjat utrusta vissa modeller med både utvändiga och invändiga kameror som bidrar till att öka trafiksäkerheten. Även här kan det uppstå fel.
På verkstaden kopplas bilen upp mot en dator, varefter mekanikern kan få fram vad som är fel. I det sammanhanget är vi som bilägare intresserade av vad verkstadsräkningen kommer att hamna på.
Nedan har vi beräknat genomsnittspriset på en mängd olika elektriska reparationer för Opel. Samtliga kostnadsberäkningar görs utifrån alla offerter som verkstäder anslutna till Autobutler har lämnat till Opel-ägare.
Om du använder verkstadsportalen Autobutler för att hämta offerter på dina bilreparationer kan du vara säker på att verkstäderna levererar kvalitetsarbete. Skapa ett uppdrag och få tre offerter. Då kan du enkelt jämföra innehåll och pris från de olika verkstäderna.
Tänk på att priset på de enskilda reparationerna kan variera beroende på vilken modell och årgång det handlar om.
Jämför och spara* | Du sparar i genomsnitt* | |
---|---|---|
930 kr | 32% | |
Spara i genomsnitt* | ||
930 kr / 32% |
Opel fullspäckad med avancerade säkerhetssystem
Liksom många andra bilmärken är Opels toppmodeller fullspäckade med elektronisk säkerhetsutrustning.
Bland annat har Opel det som kallas dödvinkelassistans, som är en varningslampa som varnar för trafikanter som är dolda i bilens döda vinklar.
Dessutom finns det på vissa modeller det som heter filassistent (Opel Eye). Systemet fungerar så att en aning ouppmärksamhet från förarens sida registreras av en kamera vid backspegeln. Och om bilen till exempel är för nära vägbanans vita streck rätar bilen automatiskt upp sig. Dessutom hjälper funktionen till att hålla avståndet till framförliggande bilar.
Slutligen är många av Opels modeller även utrustade med en krockvarning – en radar som registrerar exempelvis korsande fotgängare och automatiskt bromsar bilen om inte föraren själv reagerar.
Om säkerhetssystemet meddelar fel på en eller flera funktioner måste man besöka en verkstad.
Här gör mekanikern en snabb felsökning som visar vad som är fel, och verkstaden kan tala om hur mycket det kostar att få felet åtgärdat.
I framtiden slipper man att lämna in bilen på verkstad
Bilarnas elektroniska säkerhets- och styrsystem blir ständigt mer och mer avancerade. Utvecklingen går blixtsnabbt, och framtidens intelligenta bil är som en dator på hjul.
Bilindustrin har bland annat stort fokus på utveckling av nya säkerhetssystem, och med de tekniska möjligheterna som finns idag kan verkstäderna kontinuerligt uppdatera bilarna med de senaste programuppdateringarna i bilens datorer.
De avancerade säkerhets- och styrsystemen är hjärtat i bilens centraldator. Många biltillverkare arbetar på att etablera ett nära samarbete med verkstäderna och via direktlinjer göra att verkstäderna kan få hjälp att lösa även komplicerade fel i bilens elektroniska system.
De effektiva felkorrigeringssystemen innebär att endast de nödvändiga reparationerna utförs, och i slutänden innebär det också att reservdelskostnaderna inte blir större än vad som verkligen är nödvändigt.
I framtiden väntar sig experterna att den trådlösa tekniken kommer att innebära att bilens datorsystem automatiskt rapporterar fel till verkstäderna. När mekanikern får besked om ett fel på en kunds bil kan felet i många fall sannolikt rättas till genom att man kopplar upp sig mot bilens dator. Allt utan att bilen behöver lämnas in på verkstaden.
För hobbymekanikern innebär den tekniska utvecklingen att det blir svårare och svårare att lösa problem själv om tekniken fallerar. Därför kommer de allra flesta bilägare i framtiden vara tvungna att lämna in bilen på verkstad för att göra reparationer på bilens elektriska installationer.