I Sverige ska alla bilar regelbundet göra en besiktning. Första gången sker besikningen senast 36 månader efter den månad då den togs i trafik första gången. Andra gången ska den besiktas senast 24 månader efter den månad då den första besiktningen utfördes. Vidare sker besiktningen senast 14 månader efter den månad då dess föregående besiktning utfördes.
Det är besiktningsföretagen skickar ut kallelsen till besiktningen. Detta görs cirka sex till tio veckor innan föreslagen besiktningstid.
Besiktningsfristen kan inte utökas efter det angivna datumet. Därför är det viktigt att vara förutseende och ha bilen redo för besiktning innan fristen löper ut.
När bilen ska besiktas är det bäst att beställa tid i förväg, eller låta verkstaden köra bilen till besiktningen åt dig.
Om du letar efter en kvalitetsverkstad som går att lita på. Där priset håller, och mekanikern inte gör mer än det som avtalats, kan du beställa offerter på förbesiktning.
Pris för bilbesiktning och ombesiktning
På Autobutler har vi undersökt genomsnittspriset på en besiktningskontroll för Opel. Priset nedan bygger på alla offerter som verkstäderna har lämnat till Opel-ägare, oavsett modell och årgång.
Jämför och spara* | Du sparar i genomsnitt* | |
---|---|---|
1.296 kr | 61% | |
Spara i genomsnitt* | ||
1.296 kr / 61% |
Vad kontrolleras vid en besiktning?
När du lämnar in din Opel på besiktning har detta främst två huvudsyften.
Besiktningsstationen ska säkerställa att allt är i sin ordning när det gäller trafiksäkerhet, och att bilen är säker att köra.
På besiktningsstationen kontrolleras bland annat styrning, stötdämpare, däck och lampor. Dessutom kontrolleras att det inte finns rost och korrosion på kritiska platser, inklusive bärande delar, som ramar och hjulupphängning.
Slutligen mäts om de miljömässiga förhållandena uppfyller gällande regler och krav. Detta sker genom en kontroll av bland annat rök, koloxid och buller.
Därför är kan det vara en god idé att få bilen kontrollerad på en verkstad innan den lämnas in för besiktning
Vad berättar besiktningsprotokollet?
En besiktning avslutas med att besiktningsstationen sammanställer ett besiktningsprotokoll med besiktningsresultatet. Protokollet finns också tillgängligt via Transportstyrelsens webbplats.
Besiktningsprotokollet innehåller en beskrivning av eventuella fel och brister som ska åtgärdas för att bilen ska kunna bli slutgodkänd.
Protokollet kan i vissa fall även innehålla anmärkningar, om besiktningsteknikerna har upptäckt något som på sikt kan utveckla sig till fel på bilen, men som genom en förebyggande insats kan säkerställa att bilen fungerar bra framöver.
Efter besiktningen kan bilen antingen bli ”Godkänd”, ”Underkänd – ingen ombesiktning krävs” eller ”Underkänd med krav på ombesiktning”.
Med ”Underkänd – ingen ombesiktning krävs” ska felen åtgärdas, men bilen behöver inte ombesiktas.
Det måste den däremot om besiktningsprotokollet säger ”Underkänd med krav på ombesiktning”. Då måste bilen ombesiktas inom 33 dagar. Tänk på att om fristen överskrids måste bilen på en ny besiktning.
Dessutom ska man vara medveten om att det inte är lagligt att använda bilen förrän den är ombesiktad. Dock kan man få tillstånd att köra fordonet från besiktningsstationen till bilverkstaden där reparationen ska utföras.
Om det framgår av besiktningsprotokollet att fordonet inte är godkänt beror det på att fordonet har väsentliga och många fel och brister. I sådana fall skickas besked till polisen som därefter drar tillbaka registreringsskyltarna.
Med besiktningsprotokollet i handen kan du inhämta offerter på de reparationer som ska göras innan bilen ska ombesiktas.
Få en bra dialog med verkstäderna och få bra priser. Använd Autobutler när bilen ska på verkstad.