I Sverige sker regelbunden besiktning. Fösta besiktningen ska göras senast 36 månader efter den månad då bilen togs i trafik första gången. Andra gången ska bilen besiktas senast 24 månader efter den månad då den första besiktningen utfördes. Därefter sker besiktningen senast 14 månader efter den månad då dess föregående besiktning utfördes
Det är besiktningsföretagen som skickar ut kallelsen. Kallelsen kommer mellan sex och tio veckor innan besiktningen och de flesta bilägare får kallelsen med posten.
När bilen ska besiktas är det bäst att beställa tid i förväg, eller låta verkstaden köra bilen till besiktningen åt dig.
Den uppgivna besiktningsfristen kan inte utökas efter det angivna datumet. Därför gäller det att ha bilen redo för besiktning innan fristen löper ut och eventuellt låta en verkstad gå igenom bilen innan den lämnas på besiktning.
Om du letar efter en kvalitetsverkstad som går att lita på. Där priset håller, och mekanikern inte gör mer än det som avtalats, kan du beställa offerter på förbesiktning.
Pris för bilbesiktning och ombesiktning
På Autobutler har vi undersökt genomsnittspriset på en besiktningskontroll elle förbesiktning av Suzuki. Priset nedan bygger på alla offerter som verkstäderna har lämnat till Suzuki-ägare, oavsett modell och årgång.
Jämför och spara* | Du sparar i genomsnitt* | |
---|---|---|
1.500 kr | 64% | |
Spara i genomsnitt* | ||
1.500 kr / 64% |
Tänk på att när du använder en verkstad som är ansluten till Autobutler, får du automatiskt tre års garanti på allt utfört arbete samt på reservdelar.
Det här kontrolleras vid besiktningen
När du lämnar in din Suzuki på besiktning har denna två huvudsyften.
Besiktningsstationen ska säkerställa att alla trafik- och miljöförhållanden kring bilen är i sin ordning.
Därför kontrolleras bland annat att dragkrok, styrning, stötdämpare, däck och lampor är felfria. Dessutom kontrolleras att det inte finns rost och korrosion på kritiska platser, inklusive bärande delar som balkar och hjulupphängning.
Slutligen mäts om de miljömässiga förhållandena uppfyller gällande regler och krav. Det sker genom kontroll av bland annat rök och koloxid och dessutom kontrolleras att bilen inte bullrar för mycket under körning.
Det kan vara en god idé att få bilen kontrollerad på en verkstad innan man lämnar in den på besiktning. Det kallas också för att göra en förbesiktning
Verkstaden tar här fram en lista över det som måste åtgärdas innan bilen klarar besiktningen.
Vad berättar besiktningsprotokollet?
En besiktning avslutas med att besiktningsstationen sammanställer ett besiktningsprotokoll med besiktningsresultatet. Protokollet finns också tillgängligt via Transportstyrelsens webbplats.
Om du inte har gjort en besiktningskontroll på din bil riskerar du att besiktningsprotokollet innehåller en beskrivning av eventuella fel och brister som måste åtgärdas innan bilen kan bli slutgodkänd.
Efter besiktningen kan bilen antingen bli ”Godkänd”, ”Underkänd – ingen ombesiktning krävs” eller ”Underkänd med krav på ombesiktning”.
Vid ”Underkänd – ingen ombesiktning krävs” behöver bilen inte ombesiktas. Men det finns fel som måste korrigeras. Det åligger bilägaren för att få dessa saker åtgärdade.
En ombesiktning krävs däremot om besiktningsprotokollet säger ”Underkänd med krav på ombesiktning”. Då ska bilen ombesiktas inom 33 dagar.
Tills dess att bilen har ombesiktats och blivit godkänd får bilen inte användas. Dock får man som regel köra fordonet från besiktningsstationen till verkstaden där reparationen ska göras.
Om det framgår av besiktningsprotokollet att fordonet inte är godkänt beror det på att fordonet har väsentliga och många fel och brister. I sådana fall skickas automatiskt ett meddelande till polisen, som därefter drar tillbaka registreringsskyltarna.