Lätta personbilar ska besiktas för första gången senast 36 månader efter fordonet togs i bruk, andra gången senast 24 månader efter föregående besiktning och därefter senast 14 månader efter föregående besiktning.
Före besiktningen, bör du granska bilen för att se ifall det finns några potentiella fel som måste fixas. Det är en bra idé att själv kolla igenom bilen eller, ännu bättre, låta en verkstad göra en förbesiktning.
Oavsett hur gammal bilen är, var du köpte den, hur ofta du kör eller hur länge du tänker behålla den, måste din bil tillslut få en besiktning. Därför är det viktigt att själv kolla igenom bilen för att identifiera eventuella problemområden.
Förbesiktning
Om du inte är en utbildad mekaniker, kommer du förmodligen inte att kunna reparera några större problem. Men om bilen inte klarar besiktningen, även för ett litet problem, kan det enkelt sluta upp med att du får betala för en efterkontroll. Problem som felaktiga glödlampor och dörrhandtag kan resultera i att bilen inte går igenom besiktningen; men dessa exempel är problem som du själv kan ta hand om eller uppmärksamma när du träffar din mekaniker. Nedanför finns en lista med liknande exempel på småfel som enkelt kan lagas och hjälpa din bil genom besiktningen.
- Vindrutetorkare och spolare
- Backspeglar ska vara hela
- Varningstriangel - Se till att det finns en varningstriangel i fordonet.
- Bilbälten - Kontrollera både bak och fram.
- Däck - Däckens mönsterdjup ska vara minst 1,6 mm.
- Nummerplåtar – Det är viktigt att registreringsskylten sitter på plats, är synlig och lämpad för ditt fordon. Dessutom måste du kontrollera att skyltlyktan för registreringsskylten fungerar.
- Styrning – Det lättaste sättet att kontrollera styrningen är genom att köra bilen. Du kommer antagligen märka om det känns annorlunda, eller om det finns några tydliga problem.
- Servostyrning – Kontrollera att det inte finns några läckor. Om din bil har en styrenhet, kan du själv försöka justera styrningen.
- Tuta – Tro det eller inte, men din bil kan underkännas ifall tutan inte fungerar som den ska. Detta är däremot enkelt att testa. Det viktiga är att ljudet kommer ut direkt efter att tutan trycks ner, och att det inte finns en fördröjning.
- Lampor – Få någon att hjälpa dig kontrollera alla lampor på bilen. En felaktig glödlampa kan stå i vägen för din besiktning. Nya glödlampor kostar inte mycket och är oftast enkla att byta ut.
- Motorhuv – Se till att motorhuven öppnas och stängs som den ska. Spärren som låser fast motorhuven måste fungera så att motorhuven sitter på plats. Du borde också se till att gångjärnen är väl inoljade, så att de inte orsakar problem i framtiden. Se samtdigt till att bilbatteriet sitter fast.
- Oljenivån i motorn ska vara ok.
- Dörrar – Alla dörrar bör öppnas och stängas enkelt, och alla lås ska vara i bra skick.
- Kaross – Bucklor och repor kommer inte hindra din bil från att gå igenom besiktningen, men hål i karossen kommer.
- Har du en avtagbar dragkrok ska denna ligga i bilen tillsammans med nyckeln.
Många av dessa exempel kan verka irrelevant men det är viktigt att kontrollera dem innan bilen bokas in för besiktningen. Det finns ingen bättre känsla än att komma igenom besiktningen på första försöket och lägga det bakom sig till nästa år.
Vad händer om bilen inte går igenom besiktningen?
På inspektionen får din bil ett av fem resultat:
-
Godkänt
Det finns inga brister som påverkar miljö eller trafiksäkerhet.
-
Fordonet är underkänt – ingen ny besiktning behövs
Det finns ett eller flera brister som påverkar miljö eller trafiksäkerhet. En ombesiktning är däremot inte nödvändig men du måste åtgärda anmärkningarna snarats. Bilen får inte användas mer än nödvändigt fram tills dess att felen har åtgärdats, annars kan bilen föreläggas med ny besiktning efter en eventuell poliskontroll. -
Fordonet är underkänt – ny besiktning måste göras
Du bör åtgärda felen snarast och därefter låta göra en ombesiktning. Denna måste ske senast det datum som angivits i rutan för besiktningsresultatet. Innan fordonet har blivit godkänt får det inte användas mer än nödvändigt för att få felet reparerat.
-
Föreläggande om registreringsbesiktning
Om ditt fordon är ändrat jämfört med tidigare godkänt utförande eller inte kunnat identifieras, föreläggs fordonet om registreringsbesiktning. Denna måste ske inom en månad, i annat fall inträder körförbud.
-
Bra att veta – Notering
Notering av begynnande fel i protokollet sker när bristens omfattning ännu inte innebär anmärkning. Här informeras även om vissa miljörelaterade OBD-felkoder som inte ska medföra anmärkning.