Bilens styrinrättning och fjädringssystem minskar effekten av ojämnheter och gupp på vägen, och styrning bil bidrar därmed till att säkerställa fordonets stabilitet under körning.
Det handlar om bilens drift och trafiksäkerhet, och det är därför viktigt att styrinrättningen på din BMW fungerar 100 procent optimalt. Om det är befogat för din BMW kan du få en kontroll utförd genom att styrinrättningen kontrolleras genom en spårning och en hjulinställning för alla 4 hjulen.
Bilverkstäder rekommenderar att en kontroll av styrinrättningen företas en gång om året eller varje gång bilen har kört 15 000 km.
Om du upplever oregelbundenheter under körning eller det hörs konstiga ljud, till exempel varje gång du vrider ratten eller kör över en bula, kan det bero på att det är något fel med bilens styrning, inklusive balansering och spårning.
Om du behöver få in bilen på verkstad har vi hjälpt dig nedan genom att undersöka det genomsnittliga priset för kontroll av styrinrättning inklusive spårning och vad kostar en hjulinställning för alla 4 hjulen. Prisexemplet ger dig en uppfattning om vad det kostar att kontrollera din BMW för glapp i ratten och fel på styrningen.
Priset täcker alla de offerter som getts till BMW-ägare av verkstäder, taget över alla årgångar och modeller.
Jämför och spara* | Du sparar i genomsnitt* | |
---|---|---|
1.969 kr | 35% | |
Spara i genomsnitt* | ||
1.969 kr / 35% |
Om det finns fel på bilens styrning, blir trafiksäkerheten nedsatt
Missljud under körning, snedslitna däck eller skakningar och vibrationer i ratten kan alla orsakas av fel på styrinrättningen.
Orsaken kan vara slitage, men fel kan också uppstå om man har haft oturen att köra upp på en trottoarkant i för hög hastighet.
Om det är fel på styrningen så att däcken slits skevt, reduceras däckens livsläng snabbt med upp till 10 %. Slitna däck innebär också att bromssträckan ökar, och i värsta fall kan det få katastrofala följder även vid låga hastigheter.
Enbart trafiksäkerheten gör därför att det är viktigt att man regelbundet tar bilen till en verkstad och får en spårning samt fyrhjulsinställning gjord på bilens styrinrättning.
I verkstaden ser mekanikern till att mäta styrinrättningen med hjälp av datorutrustning, och om det är nödvändigt balansera hjulen liksom att byta ut slitna delar av styrinrättningen.
Samtidigt kontrollerar mekanikern också om bilen har glapp i ratten. Om det visar sig att det är glapp i ratten kan det antingen bero på slitage i styrhuset, framhjulslager eller hjulupphängning.
Men man behöver inte köra bilen till verkstaden för att checka om bilen har rattglapp. Det kan man själv göra. Börja med att starta motorn (om bilen har servostyrning), lägg växeln i friläge och dra åt handbromsen. Kom ihåg att rulla ner sidorutan och ställ dig sedan utanför bilen så att du kan se vänster framhjul. Vrid nu ratten lite fram och tillbaka för att se om framhjulet rör sig så snart ratten vrids.
Glappet i ratten är den bit ratten kan vridas utan att hjulen följer med.
När behöver din BMW en inställning av styrningen?
En korrekt inställd styrning skapar stabilitet och bidrar till att öka trafiksäkerheten. Därför måste alla fel på styrinrättningen också tas på allvar. Undersökningar visar nämligen att fel på styrinrättningar ofta har skulden vid olyckor.
Frågan är naturligtvis hur man upptäcker fel på styrinrättningen och när det krävs att man får en professionell undersökning utförd på styrningen.
Nedan ger vi dig 5 tips om vad du skall hålla ett öga på och vad som skall få dig att kontakta din lokala verkstad för att få styrningen kontrollerad:
- Det finns tecken på instabilitet i riktningen om bilen sig drar sig åt sidan av sig självt
- Styrningen skall räta upp sig själv, dvs. när man släpper ratten skall hjulen återgå till ”rakt fram”. Om det inte sker är det fel på styrningen
- Bilen kör instabilt och det känns som om den ”svajar” på vägen
- Det känns tydliga vibrationer i ratten under körning
- Det visar sig att ett eller flera däck är ojämnt slitna