Det danska vintervädret med fukt och mängder av vägsalt är, som du säkert vet, rena giftet för våra bilar. För bilens delar börjar rosta när vägsalt och fukt samlas i skrymslen och vrår på underredet.
Rost är en kemisk förening som uppstår när järn och järnhaltiga material kommer i kontakt med vatten och syre. Det är alltså kombinationen av salt, vatten och fukt som får våra bilar att rosta.
Det är framför allt karossen och underredet som drabbas hårt. Under bilen hittar man också avgassystemet. Avgassystemet på din Citroën är uppbyggt av flera delar, däribland ett grenrör, enkatalysator, ett mellanrör och en eller flera ljuddämpare.
Bilens avgassystem transporterar farliga avgaser bort från motorn och ut i det fria. Det är inte tillåtet att köra runt med ett defekt avgassystem. För det första ger hål i avgassystemet upphov till buller över de tillåtna gränsvärdena, och för det andra finns det risk för att giftiga avgaser läcker in i bilen.
Ett läckande avgassystem måste därför antingen repareras eller bytas ut. De allra flesta bilägare väljer att ta bilen till en verkstad när de konstaterat att det är fel på avgassystemet. Men det är faktiskt möjligt att man själv byter ut eller reparerar avgassystemet. Det krävs bara att man har de nödvändiga verktygen och att man köpt in de reservdelar man behöver från en försäljare av bildelar.
Autobutler.se har undersökt vad det kostar att få avgassystemet bytt på en Citroën för dem som föredrar att köra bilen till en verkstad.
Våra beräkningar baseras på samtliga offerter som getts till Citroën-ägare, oavsett modell eller årsmodell, från de verkstäder som är anslutna till autobutler.se.
Jämför och spara* | Du sparar i genomsnitt* | |
---|---|---|
1.725 kr | 24% | |
Spara i genomsnitt* | ||
1.725 kr / 24% |
Du får varje gång du har skapat en förfrågan på autobutler.se därefter skriftliga offerter. Du kan beskriva problemet och kanske även bifoga en bild när du gör din förfrågan. Det gör det till syvende och sist lättare för verkstaden att ge dig det mest exakta erbjudandet.
Så här är avgassystemet uppbyggt
Den övre delen av avgassystemet i din Citroën är monterat uppe på motorblocket. Här samlar grenröret avgaserna från cylindrarna och leder dem till den första delen av avgasröret.
Från avgasgrenröret leds gaserna vidare genom katalysatorn, som hjälper till att reducera mängden farliga partiklar. Efter nedbrytningen leds de nu mycket mindre miljöskadliga gaserna och partiklarna vidare genom avgassystemet.
Avgasröret är konstruerat så att det från grenröret löper ned under bilen. På bakersta delen av avgassystemet, strax innan avgasröret avslutas, sitter en ljuddämpare. Ljuddämparen hjälper till att dämpa bullret från motorn.
Om rostangrepp har gått igenom på enskilda delar kan dessa delar bytas ut enskilt i avgassystemet. Men delarna kan ha rostat ihop så att det krävs att verkstaden trollar lite för att skilja dem åt.
Hur man upptäcker fel på avgassystemet
Om ett avgassystem skall fungera optimalt måste det sakna hål, sprickor och läckande packningar. Skulle det till exempel finnas en spricka i avgassystemet får man inte maximal prestanda från motorn. Bränsleförbrukningen, och ekonomin, försämras och oljudet från motorn kommer att överskrida tillåtna bullergränser.
Därför bör man se till att man regelbundet får bilens avgassystem kontrollerat hos sin bilverkstad, så att det är i bra skick och fel upptäcks och blir åtgärdade så snart som möjligt.
Nedan ger vi dig 3 tips om vad du skall hålla ett öga på vad gäller din Citroëns avgassystem.
Motorbuller: Om du upptäcker att bilen bullrar mer än vanligt när du startar motorn eller gasar under körning kan det mycket väl bero på en läcka eller kanske ett större hål någonstans på avgassystemet.
Bankningar: Om man hör att det bankar under bilen är det troligt att något fäste har släppt så att avgasröret slår mot botten av bilen. Som regel orsakas det av rostangrepp. Det är inte farligt att köra runt med det, men det är en bra idé att kontrollera att det inte samtidigt har uppstått något hål på själva avgasröret. Låt verkstaden undersöka hur omfattande skadan är och, om så behövs, byta ut den defekta upphängningen.
Visuell inspektion: Se till att hela avgassystemet gås igenom för rostangrepp när bilen är på verkstad. Ser man begynnande rostangrepp på avgasröret kan man som regel avlägsna rosten och förlänga avgassystemets livstid. Hittar man faktiska hål kan de möjligtvis lagas med hjälp av Gun Gum och reparationsbandage. Få råd och vägledning på din lokala verkstad.