De stora syndarna här hemma när det gäller rostangrepp på bilar är den höga luftfuktigheten och skiftande temperaturer. Detta i kombination med de stora mängderna vägsalt som varje vinter läggs ut på de danska vägarna gör att den danska bilparken rostar.
Bilens avgassystem hör till de delar på bilen som långsamt bryts ned av rost. När rostangreppen har ätit sig genom så mycket av rören att det blivit hål i systemet är man tvungen att reparera eller byta ut hela eller delar av avgassystemet.
Det är faktiskt möjligt att göra bägge delarna själv om man vet vilka reservdelar det är man behöver köpa i bildelsbutiken.
Men de allra flesta bilägarna väljer att få reparationen utförd på en bilverkstad. Därför har autobutler.se beräknat vad det i genomsnitt kostar en Renault-ägare att byta hela avgassystemet.
Våra beräkningar är baserade på alla de offerter som Autobutler-anslutna verkstäder har lämnat till Renault -ägarna, oavsett modell eller årsmodell.
Jämför och spara* | Du sparar i genomsnitt* | |
---|---|---|
2.229 kr | 23% | |
Spara i genomsnitt* | ||
2.229 kr / 23% |
När du använder funktionen ”Få offerter” på den här sidan får du skriftliga offerter från verkstäder som är anslutna till autobutler.se. Ju mer utförligt du kan beskriva problemet, och kanske till och med bifoga några bilder, desto större är chansen att verkstäderna ger dig realistiska erbjudanden.
När verkstäderna skickar dig offerterna kan du fritt välja det erbjudande som passar dig bäst, oavsett om det skall vara en verkstad nära din bostadsort eller arbetsplats.
Bilens avgassystem
Bilens avgassystem ser till att de giftiga avgaserna leds bort från bilen.
Om avgassystemet läcker, antingen på grund av korrosion eller otäta packningar hör man tydligt motorns buller. Men bullret är inte det enda problemet. För om det finns en läcka i avgassystemet riskerar man att giftiga gaser leds in i själva bilen.
Avgassystemet på din Renault består av flera delar. Den första delen sitter monterad på motorblocket. Det är avgasgrenröret som leder avgaserna från motorns cylindrar in i själva avgasröret.
Bilens katalysator, och eventuellt partikelfilter, sitter mellan grenröret och ljuddämparen. Dessa två enheter bryter ner farliga partiklar och avgaser. Kolväten, koloxid och kvävedioxid filtreras bort så att avgaserna är mycket mindre skadliga för miljön.
Själva avgasröret löper in under bilen. Röret är uppdelat i flera delar, inklusive främre rör och mellanliggande rör, som kan bytas individuellt.
I bak, precis före sista stumpen av avgasröret, sitter ljuddämparen. Den har till syfte att ta bort så mycket som möjligt av oväsendet från motorn. Om det uppstår ett hål på avgassystemet, sker det oftast på delen efter katalysatorn.
Så här kan avgassystemet repareras
Om ett hål har uppstått någonstans på avgasröret, kan det kanske repareras. För det använder man oftast något som kallas Gun Gum. Är man flink i fingrarna kan det även vara en ”gör-det-själv”-uppgift.
Gun Gum är ett slags ”pasta” som smörjs in i hörn eller används till att täta läckor. I vissa fall, när det är möjligt, lindar man först ett reparationsbandage runt röret innan man sedan lägger på Gun Gum-pastan.
När Gun Gum-pastan stelnar blir den hård, och en sådan reparation kan faktiskt hålla länge.
Om det visar sig nödvändigt att antingen byta ut en del av avgasröret eller att montera ett nytt rörstycke genom svetsning är det en uppgift som en mekaniker kan hantera.
Den del av avgassystemet som sitter under bilen är monterad med en gummiupphängning. Fästena för dessa kan också bli angripna och korroderas av rost. Men om inte hela underredet drabbats av röst kan man som regel svetsa dit ett nytt upphängningsfäste.
Om det är värt besväret att börja reparera avgassystemet, eller om det är mer motiverat att ersätta hela eller delar av avgassystemet kan man utröna i ett samtal med sin mekaniker.
Du kan få kontakt via autobutler.se med en rad verkstäder och få råd och vägledning om vad du skall ta dig till när det är fel på avgassystemet.
Använd ”Få erbjudanden” här på sidan och boka ditt nästa verkstadsbesök.