Den danska vintern med fukt och mängder av vägsalt är rena giftet för våra bilar. Rost uppstår som en kemisk förening när järn och järnhaltiga material kommer i kontakt med vatten och syre. Det är alltså kombinationen av salt, vatten och fukt som får våra bilar att rosta.
Det är framför allt karossen och underredet som drabbas hårt. Under bilen sitter avgassystemet som kanaliserar farliga avgaser bort från motorn och ut i det fria. Rost är just den vanligaste orsaken till att avgassystemet eller delar av avgassystemet på din Kia måste bytas ut.
Avgassystemet måste repareras om det uppstår fel, hål eller andra läckor på det. För det första ger ett hål i avgassystemet alltför mycket motorbuller under körning, och för det andra riskerar man att avgaser sipprar in i bilen från avgassystemet.
Majoriteten av alla danska bilägare kör till närmaste verkstad när de får fel på avgassystemet. Men om man hör till minoriteten med flinka fingrar är ett litet hål eller spricka i avgassystemet faktiskt något man själv kan klara av. Det krävs bara att man har riktiga verktyg och att man köpt in de nödvändiga reservdelarna från en bildelsförsäljare.
autobutler.se har undersökt vad det kostar att få avgassystemet bytt på en Kia för dem som föredrar att köra bilen till en verkstad.
Vi har baserat våra prisberäkningar på samtliga offerter som våra samarbetspartners (bilverkstäderna) skickat till Kia-ägare, oavsett modell eller årsmodell.
Jämför och spara* | Du sparar i genomsnitt* | |
---|---|---|
2.556 kr | 23% | |
Spara i genomsnitt* | ||
2.556 kr / 23% |
Använd autobutler.se för att inhämta offerter för din nästa bilreparation. Om du kan beskriva felet någorlunda exakt när du upprättar din förfrågan, och kanske också bifoga en bild, så blir det lättare för verkstäderna att ge dig det mest exakta erbjudandet.
Så ser bilens avgassystem ut
Avgassystemet på en Kia börjar uppe vid avgasgrenröret som är monterat på själva motorblocket. Avgasgrenröret sörjer för att leda avgaserna från cylindrarna in i den övre delen av avgasröret.
Härifrån leds gaserna genom katalysatorn, ett kemiskt filter som sitter inne i själva avgassystemet. Katalysatorn ser till att de skadliga avgaserna, (kväveoxider, kolmonoxid och kolväten) filtreras så att de återstående gaserna som skickas vidare ut i det fria är mer eller mindre oskadliga.
Det kan vara allvarligt om det uppstår hål i avgassystemet innan katalysatorn, då det finns risk för att de farliga gaserna sipprar in i bilen. Gaserna är giftiga för både människor och miljö.
Avgasröret fortsätter sedan ned in under bilen. På den bakersta delen av avgassystemet sitter den bakersta ljuddämparen. Ljuddämparen, eller ljuddämparna, bidrar till att minska motorbullret. I ytteränden finns själva utloppsröret.
Om rostangrepp äter sig igenom kan enskilda delar av avgassystemet, ljuddämpare, avgasrör etc. bytas individuellt. Man behöver alltså inte köpa ett helt nytt och komplett avgassystem bara för att det uppstått ett hål på till exempel den bakersta ljuddämparen.
Det bör dock tilläggas att kopplingarna mellan de enskilda delarna kan vara så illa drabbade av rost att det inte går att skilja dem åt. Men har man en skicklig bilmekaniker kan han som regel klura ut hur han skall lösa det lilla problemet.
Håll ett öga efter fel i avgassystemet
Om det uppstår fel eller läckande packningar i avgassystemet, kommer ljudet från motorn att läcka ut och orsaka att bilen väsnas mer än normalt. Samtidigt kommer man att upptäcka att bilen får en sämre bränsleekonomi.
Det är därför lämpligt att regelbundet kontrollera att avgassystemet inte har några brister.
Nedan ger vi dig 3 tips om vad du bör hålla ett öga på vad gäller din Kias avgassystem.
Motorbuller: Om du hör ett kraftigt mullrande ljud när motorn startas eller varvas upp under körning är det förmodligen ett tecken på att det uppstått en läcka på ett eller annat ställe på avgassystemet.
Ljud av slag eller skrammel: Upptäcker man plötsligt att något bankar under bilden kan en av förklaringarna vara att en gummiupphängning har rykt. Gummiupphängningen ser till att avgasröret inte slår upp mot bilens botten. Det är inte farligt att köra runt med en trasig gummiupphängning, men man bör se till att få det fixat ändå. Skulle det visa sig att det inte var gummiupphängningen så kanske det istället är katalysatorn som har gett upp.
Visuell kontroll: Få din mekaniker att inspektera om det förekommer rostangrepp på avgassystemet när bilen ändå är på verkstad. Om det finns tecken på begynnande rostangrepp kan man som regel avlägsna rosten som sitter på ytan och på så vis förlänga avgassystemets livstid. Visar det sig att det finns hål på avgassystemet kan det vara möjligt att de går att lappa ihop med hjälp av Gun Gum och reparationsbandage.
Be om råd och vägledning från din lokala bilverkstad, så hjälper de dig att få avgassystemet reparerat.