Byt dina bromsar i tid
Här på bloggen skriver vi en hel del om hur viktiga bilens olika delar är och hur avgörande det är att exempelvis kopplingen fungerar som den ska och att kamremmen inte är sliten så att den går av under färd.
Men det finns en sak på bilen där säkerhet och driftsegenskaper inte kan understrykas nog och som alltid måste vara hundraprocentigt i ordning: bilens bromsar.
Varje gång din Renault är på service på en verkstad görs en visuell kontroll av bromsarna. Det är dock bara en visuell besiktning vid vilken mekanikern tittar in genom fälgen för att kontrollera hur slitna bromsarna har blivit sedan den senaste kontrollen. När mekanikern jämför med hur bilen reagerar när den körs upp på liften för service kan han med lite erfarenhet enkelt bedöma bromsarnas status.
Eftersom det är en rent visuell kontroll är det viktigt att du själv är uppmärksam på om bilens bromssystem plötsligt reagerar annorlunda än normalt under daglig körning.
Om det är något med bromsarna som inte verkar optimalt, bör du låta kontrollera detta på en verkstad, varvid hjulen monteras av och bromsarna eventuellt plockas isär. Det rekommenderas att använda en verkstad där din Renault körs upp på en bromstestanläggning, så att mekanikern kan kontrollera om bilen bromsar likartat på hjulen.
Bromsbyte – känn till priset i förväg
På autobutler.se kan du få offerter på vad det kostar att byta bromsarna på en Renault.
Vi har beräknat genomsnittspriset för bromsarbeten på Renault utförda av verkstäder knutna till Autobutler:
Jämför och spara* | Du sparar i genomsnitt* | |
---|---|---|
1.514 kr | 31% | |
Spara i genomsnitt* | ||
1.514 kr / 31% |
Priset har beräknats som ett genomsnittspris på alla bromsarbeten som utförts på Renaultbilar på verkstäder som är knutna till autobutler.se.
Använd autobutler.se – få offerter och ha koll på priset, innan du kör bilen till verkstaden. På autobutler.se får du en detaljerad beskrivning av arbetets omfattning. Det är din garanti för att du enkelt kan välja rätt verkstad. Använd autobutler.se – det är enkelt och praktiskt.
Vad ingår i räkningen?
En offert om bromsbyte på en Renault innefattar i regel alltid arbetstid och reservdelar. Jämför de olika offerterna och se om byte av bromsbackar, bromsok samt bromsbelägg och skivor finns med på reservdelslistan.
Om bara bromsklossar och eventuellt skivor ska bytas ut, är det ett mindre jobb och den tid det tar bör vara därefter.
Byte av bromsrör ingår sällan i verkstädernas erbjudande, eftersom de inte behöver bytas så ofta. Det är däremot en bra idé att be din mekaniker kontrollera om rören är som de ska, eftersom det kan vara farligt att köra omkring med läckande bromsrör.
Om verkstaden ska utföra den stora uppgiften att byta hela bromssystemet, inklusive bromsledningar samt byta bromsvätska, går det snabbt en hel del timmar på räkningen. Därför är det viktigt att du i förväg kontrollerar vad som ingår i arbetet och jämför verkstädernas erbjudanden och timpriser.
Du kan i slutändan spara en hel del pengar genom att se dig om.
Hur vet jag att det är dags att byta bromsar?
Bromsarna på din Renault ska inspekteras regelbundet och måste bytas om din lokala bilverkstad bedömer att de är slitna.
Hur ofta du ska byta bromsar beror bl.a. på dina körvanor. Bromsarna slits ständigt under körning, och om du kör mycket i stadsmiljö där man ofta måste bromsa in, slits bromsarna mer än om du mest kör långa sträckor.
Vissa fordon har en bromsindikator som slits under körning och som så småningom aktiverar en varningslampa på instrumentpanelen. När den tänds, betyder det att bromsarna behöver bytas.
Ofta kan man också märka att bromsarna fungerar ojämnt när man bromsar eller att ett visslande ljud förekommer i samband med bromsning. Vanligtvis är det bevis för att åtminstone bromsbeläggen behöver bytas.
Det kan också vara så att bromspedalen sakta men säkert måste tryckas allt längre ned innan bromsarna tar. I vilket fall som helst är det bra att få verkstaden att kontrollera bromsbelägg och skivor två gånger per år, när man byter mellan sommar- och vinterdäck.
3 tips om hur du sparar dina bromsar
Med några smärre justeringar av din körning kan du köra mycket längre innan det blir dags att byta ut bromsarna.
Nedan har vi listat tre tips som inte kräver mycket mer än en smula försiktighet när du kör.
Lägg växeln i friläge
Ju lägre hastighet bilen rör sig med när du behöver bromsa, desto mindre slits bromsarna. Därför är det en bra idé att koppla ur, lägga växeln i friläge och rulla mot den plats där du måste bromsa.
Var förutseende i trafiken
Ju mer du är medveten om vad som händer längre fram på vägen, desto bättre kan du anpassa farten. Lyft foten från gaspedalen i god tid innan du kommer till en korsning, en kö eller en rondell. Att anpassa farten innebär mindre slitage på bromsarna.
Det kostar att ha bråttom
Din körstil påverkas garanterat om du har bråttom när du är ute och kör. Ofta innebär det – i motsats till beskrivningen härovan – att du kör fram till ett stopp i full fart. Det sliter på bromsarna. Ett gott råd kan därför vara att du så långt som möjligt strävar efter att komma iväg i tid, så att du kan köra utan alltför många snabba accelerationer och kraftiga inbromsningar.