Hur ofta du måste byta bromsbelägg och eventuella bromsskivor på din Chevrolet beror på din körstil och vart du kör någonstans. Bromsarna slits mest om man rör sig mycket i städer eller andra ställen där man ständigt måste anpassa farten med hjälp av korta inbromsningar.
De flesta nya bilar har en bromsindikator som aktiverar en varningslampa på instrumentpanelen när bromsbeläggen är helt nedslitna. Då är det dags att du byta bromsbelägg.
Men även om bromsbeläggen inte är nedslitna så kan det finnas andra anledningar till att få bromsarna kontrollerade på en verkstad.
Ska din Chevrolet till en verkstad för att få bromsarna utbytta så kan det ju vara bra att ha en uppfattning om vad räkningen kan sluta på.
Autobutler.se har i tidigare undersökningar sett att man kan spara på verkstadsräkningen om man jämför och väljer verkstad med omsorg.
Dock är det inte säkert att den billigaste verkstaden också är den bästa. Därför rekommenderar vi dig att läsa vad andra användare har skrivit om verkstäderna du tänkt välja. Du kan nämligen läsa verkstädernas omdömen på vår hemsida. Vad andra tycker kan nämligen öka chanserna för att du hamnar hos den bästa verkstaden när bromsarna på din Chevrolet ska bytas.
Här under hittar du genomsnittspriset på vad det kostar att byta bromsar på en Chevrolet.
Jämför och spara* | Du sparar i genomsnitt* | |
---|---|---|
1.002 kr | 38% | |
Spara i genomsnitt* | ||
1.002 kr / 38% |
Priset är baserat på att alla offerter på bromsbyten som förmedlats via vår verkstadsportal till Chevrolet-ägarer.
Bromsbyte – Hur fungerar bromsarna på bilen?
De flesta nyare bilar är utrustade med ABS-bromsar (Anti-blockerings-system), ett avancerat tekniskt system som reglerar trycket på bromsarna.
Om det uppstår en farlig situation och du måste göra en hård inbromsning, kommer trycket på bromsskivan minskas automatiskt för en kort sekund, så att hjulen inte låser sig.
Processen sker i loppet av några få sekunder så att hjulet inte låser sig men att bilen fortfarande kan behålla maximal bromseffekt.
Fördelarna med ett ABS-bromssystem är det förkortar bromssträckan vid en nödbromsning, eftersom hjulen inte blockeras samtidigt som man fortfarande kan styra bilen utan att den får sladd.
Det finns flera positiva fördelar med ett ABS-system och i princip inga nackdelar. Varje år räddar systemet många människoliv men det fungerar bara om bromsarna på bilen också fungerar.
Därför ska du också komma ihåg att serva din Chevrolet med fasta intervallet. Kolla också så att verkstaden alltid kontroller bromsarna noggrant.
5 farliga fel på bromsarna
Det finns några saker som du själv kan kolla på för att kontrollera om dina bromsar är ok. Kolla tjockleken på bromsskivorna, det kan man vanligtvis göra genom att titta genom hjulet. Går det inte att se, så be en mekaniker att kolla tjockleken på skivorna nästa gång du byter däck. Kolla också om det är rost på bromsskivorna och om det finns tillräckligt med bromsvätska i behållaren i motorrummet.
Även om allt ser ut att fungera som det ska så finns det vissa saker som du ska vara extra uppmärksam på och som alltid ska kontrolleras av en verkstad.
- Du upplever ett högt och skrapande ljud fråna bromsarna när du svänger till höger eller vänster. Det beror med allra största säkerhet på att bromsskivan och oket inte sitter rätt i förhållande till varandra.
- Du hör ett tjutande ljud när du svänger. Det betyder ofta att det är rost på bromsskivorna. Om bilen inte används varje dag kan det bildas så mycket rost på skivorna att de tillslut måste bytas ut. Vanligtvis räcker ett par inbromsningar för att rosten ska försvinna. Men om bromsarna gör oväsen från sig bör du få det undersökt på en verkstad.
- Om bilen drar åt sidan vid inbromsning, är det ofta ett tecken på att bromsbeläggen är nedslitna.
- Kan du trycka bromspedalen ända ner så fattas det antagligen bromsvätska. Då ska du överväga att stanna bilen. Kontrollera sedan mängden bromsvätska och tillkalla eventuellt vägassistans.
- Om bromspedalen vibrerar konstigt där trycker ner foten på den, kan något vara fel på ABS-systemet.
Så förlänger du bromsarnas livslängd
Som sagt är det din körstil och antalet kilometer som avgör hur ofta bromsbeläggen och skivorna på din Chevrolet ska bytas. Är du en sådan som ofta gör hårda inbromsningar i sista minuten så sliter du på bromsarna mer än nödvändigt.
Genom att anpassa farten och flytta foten från gaspedalen i god tid så blir det enklare att göra mjuka inbromsningar, vilket sliter mindre på bromsarna.
Samtidigt är långa inbromsningar inte något som bromsarna mår bra av. Har du foten på bromsen för ofta eller länge så kan bromsarna överhettas vilket sliter på beläggen. Istället kan du försöka motorbromsa så mycket som möjligt. Det gör du genom att växla ner till en lägre växel så att farten sänks.