Det är viktigt att styrningen på din Peugeot fungerar till 100 procent som den ska.
Styrning och hjulupphängning ser nämligen till att ”jämna ut” gupp och stötar och ser till att hjulen hela tiden har kontakt med vägbanan. Styrningen säkerställer med andra ord bilens stabilitet och bidrar därmed också till att öka trafiksäkerheten.
Om man frågar på sin lokala bilverkstad så rekommenderar de flesta att man gör en hjulinställning en gång om året. Detta kan normalt göras i samband med ett däckbyte från vinter- till sommardäck. Här kontrollerar mekanikern även att balanseringen och hjulinställningen av dina däck är korrekt.
Om man upplever onormalt däckslitage eller oregelbundenheter i bilens styrning, som till exempel vibrationer eller skakningar i ratten, kan det vara svårt att räkna ut exakt var problemet ligger.
Därför kan du med fördel skapa ett uppdrag på Autobutler och använda funktionen ”Få offerter”. Här får du möjlighet att beskriva uppgiften så utförligt som det går. Inom kort får du tre skriftliga erbjudanden från verkstäder som är anslutna till vår verkstadsportal.
Utifrån din beskrivning kommer verkstäderna att uppge vad de tror är fel och vad det kostar att få felet åtgärdat.
För att ge dig en uppfattning om vad det kan komma att kosta har vi räknat ut ett genomsnittspris på en hjulinställning respektive en balansering som avhjälper skakningar och vibrationer under körning, och slutligen en fyrhjulsmätning eller hjulinställning av bilens däck.
Priset nedan bygger på alla offerter som verkstäderna har lämnat till Peugeot-ägare, oavsett modell och årgång.
Jämför och spara* | Du sparar i genomsnitt* | |
---|---|---|
1.939 kr | 38% | |
Spara i genomsnitt* | ||
1.939 kr / 38% |
Balansering och hjulinställning ökar trafiksäkerheten
Trafiksäkerheten måste alltid vara i fokus när man sätter sig i bilen för att köra. Det är också därför du regelbundet bör låta göra en fyrhjulsmätning av bilens styrning och om nödvändigt låta spåra däcken eller balansera hjulen.
Detta gäller särskilt om du i lite för hög hastighet har kört mot en trottoarkant eller kört över en stor grop i vägen. Det kan nämligen leda till att hjulinställningen ändras så att däcken slits oregelbundet.
Om hjulinställning av bilens däck inte är korrekt så slits däcken ojämnt och redan vid små avvikelser minskar däckets livslängd med upp till 10 %. Samtidigt ökar slitna däck bromssträckan, vilket försämrar trafiksäkerheten, och slutligen blir faktiskt också bränsleekonomin sämre eftersom rullmotståndet på slitna däck ökar.
På din lokala bilverkstad mäts och justeras styrningen med hjälp av datorutrustning, och vid behov balanseras hjulen. Samtidigt kan du be verkstaden att kontrollera om däcken är korrekt spårade.
När styrningen krånglar – vad kan det vara för fel?
Om du upplever konstiga ljud under körning, om däcken slits ojämnt eller ratten verkar alltför livlig vid körning på landsväg, tyder det på att det är något problem med bilens styrning eller hjulens balansering.
Vid missljud kan det röra sig om ett defekt hjullager. Om du är osäker kan du försöka att ta tag med båda händerna i den övre delen av hjulet och rucka det inåt och utåt. Om det ger med sig är det ett tecken på ett defekt hjullager eller i alla fall ett hjullager som behöver efterspännas.
Det kan också vara att det är glapp i ratten. Rattglapp definieras som det avståndet du kan röra ratten utan att hjulen rör sig.
Rattglapp kan bero på att antingen en styrkula eller kulled är sliten och bör bytas ut. Du kan kontrollera om ratten glappar genom att slå på motorn, ställa bilen i friläge och dra åt handbromsen. Stå utanför bilen med ett nedrullat fönster och vrid ratten fram och tillbaka. Om hjulet inte flyttar sig så snart du rör ratten, är det ett tecken på glapp i ratten.
När behöver din bil en hjulinställning?
Bilens fyra hjul måste alla ha ett bra väggrepp. Annars är det fel på en eller flera delar av styrningen. Om du är osäker på om styrningen fungerar korrekt, kan du göra en hjulinställning.
Om mätningen visar att det finns behov av att antingen spåra däcken eller balansera hjulen justerar mekanikern alla fyra däcken korrekt i förhållande till varandra. Alla fyra hjulen måste nämligen vara monterade så att de sitter vinkelrätt mot vägen och parallellt mellan paren.
Frågan är när det finns ett behov av att besöka en verkstad och låta kontrollera styrningen. Nedan finns tre tips på när det kan vara något fel med styrningen, hjulinställningen eller balanseringen i din bil.
- Om du släpper ratten på en rak väg, drar bilen åt sidan – det är ett tecken på bristande riktningsstabilitet
- När du kör rakt fram står ratten inte rakt
- Däcken slits skevt på antingen ytter- eller innersidan