Volvo är känt för att tillverka bilar med kraftfulla, stabila motorer med 5 eller 6 cylindrar. Men även om stabilitet och driftssäkerhet är något av det de flesta förknippar med Volvo så betyder det inte att det aldrig kan uppstå fel på en bilmotor från Volvo. Fel som innebär att bilen måste på en tur till verkstaden för en felsökning och korrigering.
Många motorreparationer på moderna bilar utförs idag med hjälp av datorutrustning, och då blir reparationer snabbt en uppgift som bara bilverkstäder klarar av.
Men en sak kan man alltid vara på sin vakt mot som bilägare: att det inte förekommer några missljud när man kör bilen. Man ska inte heller kunna se rök från motorrummet, känna av konstiga lukter eller märka av andra illavarslande motorsymptom.
Typiska fel på en motor kan vara en topplockspackning som läcker, en defekt EGR-ventil, cylinder, turbo eller grenröret vid insuget.
Om man hyser minsta lilla misstanke om att det är något galet med motorn är det bästa man kan göra att köra bilen till mekanikern och få det kollat. Det kan nämligen vara farligt att köra runt i en bil med fel på motorn och i vissa fall kan motorn till och med skadas allvarligt.
För att ge dig en snabb överblick över vad det kostar att reparera motorn på en Volvo har autobutler.se beräknat genomsnittspriset för de vanligaste reparationerna på motorn till en Volvo. Detta gäller bland annat byte av en defekt turbo och reparation av läckande topplockspackning.
Så har priserna räknats fram. Nedanstående uträkningar av priser är baserade på alla de offerter som våra mer än 200 samarbetspartners – verkstäder över hela landet – har skickat till Volvo-ägare.
Kom ihåg att det handlar om genomsnittspriser beräknade utifrån hela registret av Volvos modeller och årsmodeller. De visade priserna kan alltså mycket väl skilja sig från det pris du blir upplyst om när du inhämtar offerter via vår ”Offertfunktion” här på sidan.
[
Letar du efter en kvalitetsverkstad kan du här på sidan hämta in offerter utan att binda dig för något. När du har mottagit dina offerter kan du i lugn och ro jämföra de enskilda offerterna och hitta den verkstad som passar dig bäst. Priset på reparation av en motor kan variera från verkstad till verkstad, så därför kan det vara en bra idé att undersöka olika priser innan man tackar ja till ett erbjudande.
Så undviker man att det uppstår fel på bilens turbo
Det kan handla om många olika saker om det uppstår fel på bilens motor. Det kan både vara en läckande topplockspackning eller en skadad turbo.
Turbo är standardutrustning i de flesta bilar med en bensin- eller dieselmotor av en viss storlek. Turbons funktion är att öka effektiviteten i förbränningsprocessen som tar plats när bränsle och luft har blandats.
Det är mycket ovanligt att turbon går sönder. Om det ändå skulle uppstå ett fel på turbon hänger det ofta samman med att man inte har fått adekvat service och underhåll utfört. Vid service ser mekanikern till att rengöra turbinen och kompressorn från smuts så att den inte hamnar inuti turbon. Samtidigt håller mekanikern ett på att oljan byts då det är dags. För kör man omkring med gammal motorolja som är fylld med smuts, ökar risken att smutsen samlas i turbon som därmed kan komma att skadas.
När topplockspackning skall bytas
Ett annat fel som kan uppstå på motorn är att topplockspackningen börjar läcka. Topplockspackningen är den packning som sitter mellan topplocket och motorblocket. Om topplockspackningen har blivit otät riskerar man att olja eller kylarvätska sipprar in i motorns cylindrar.
Om du misstänker att topplockspackningen på din Volvo inte håller tätt, kontrollera följande:
Titta efter hur oljenivån är. Om det finns tecken på att nivån är högre än normalt, beror det förmodligen på att motorolja har blandats med kylarvätska i motorblocket.
Motoroljan får en gulbrun konsistens. Detta kan man bland annat se på oljestickan när man kontrollerar oljenivån.
Kontrollera också kylarvätskan. Vätskan skall vara grön i färgen och vara ren och ogrumlad. Om vätskan drar åt brunt beror det sannolikt på att olja trängt ut från motorn och blandats med kylarvätskan.
Om du upptäcker att bilens topplockspackning blivit otät finns det särskilda tätningsmedel för topplockspackningar som kan täta packningen åtminstone för stunden.
Väljer du att själv täta topplockspackningen är det viktigt att du noggrant följer anvisningarna som anges på produkten.
Men efter att man tätat topplockspackningen märker man ofta efter en kort tid att packningen återigen läcker. I dessa fall blir det nödvändigt att byta topplockspackning. Det är dock inte en helt billig motorreparation. Motorn måste demonteras, topplocket måste avlägsnas och i vissa fall måste hela motorblocket faktiskt tas ut och kontaktytan slipas tillsammans med topplocket.
Vid byte av bilens topplockspackning kontrollerar mekanikern också att ventiler, kamaxel och tändstift inte är skadade.
Slutligen sätts motorblocket och topplocket ihop igen och till sist justeras ventilerna medan kamrem eller kilrem spänns. När avgasgrenröret har kommit ordentligt på plats kan du lämna verkstaden.
Kom igång här – om du behöver få motorn i din Volvo reparerad, inhämta offerter på autobutler.se.