BMW är känt för att utveckla högteknologiska motorer. Men även om BMW skickar långa rader av nya flotta modeller på gatan med toppstämda motorer, så betyder det inte att det inte kan uppstå fel på motorn.
Om det uppstår fel på motorn krävs det vanligtvis att bilen kommer in på verkstad så att mekanikern kan genomföra en felsökning och laga felet.
På nya, moderna bilar, görs flesta reparationer av deras motor med hjälp av modern datorutrustning. Men det är inte allt som styrs av datorteknik.
Därför är det som bilägare alltid en bra idé att hålla ett öga på motor symptom, för även om det inte lyser några röda varningslampor på instrumentbrädan så kan det mycket väl vara något som är fel.
Håll koll så att det inte hörs några missljud när du kör med bilen, och håll samtidigt ett öga på att det inte kommer någon rök från motorrummet eller några märkliga lukter känns av.
Om det bara finns minsta misstanke om att det är något fel på motorn, rekommenderar vi att man kör in bilen på en verkstad och får den undersökt.
Men innan man avtalar något med en verkstad kan det vara skönt att ha en uppfattning om vad prisnivån är för olika motorreparationer.
Vi har här på autobutler.se beräknat genomsnittspriset för de vanligaste motorreparationerna för en BMW så att du skall få en snabb överblick över de olika priserna. Detta gäller bland annat byte av en defekt turbo och reparation av läckande topplockspackning.
Hur har vi beräknat priserna på reparationer av din motor?
Priset på nedanstående reparationer av motorn i din BMW beräknas utifrån alla de offerter som våra mer än 200 samarbetspartners – verkstäder över hela landet – har skickat till BMW-ägare.
Priserna är genomsnittliga priser, vilket betyder att de visade priserna mycket väl kan skilja sig lite från det pris du blir upplyst om när du inhämtar offerter via vår Få offerter-funktion här på sidan.
Jämför och spara* | Du sparar i genomsnitt* | |
---|---|---|
5.530 kr | 33% | |
Spara i genomsnitt* | ||
5.530 kr / 33% |
Om du letar efter en kvalitetsverkstad, är det lätt att inhämta offerter utan några förpliktelser på autobutler.se. När du har fått offerterna kan du jämföra de enskilda offerterna och hitta den verkstad som passar dig bäst. Priset på reparation av en motor kan variera, så det är därför alltid en bra idé att undersöka olika priser innan man tackar ja till ett erbjudande.
Så kan det uppstå fel på bilens turbo
Om det blir fel på bilens motor kan det vara allt från en läckande topplockspackning till en sliten EGR-ventil.
Men det kan också vara turbon som plötsligt strejkar. Turbo är idag standardutrustning i de flesta bilar med bensin- eller dieselmotor av en viss storlek. Turbons funktion är att öka förbränningsprocessens prestanda som tar plats när bränsle och luft har blandats.
Klicka här om du vill veta mer om bilens turbo.
Det är dock ovanligt att bilens turbo går sönder, och om det skulle hända, är det i regel för att man inte skött bilens underhåll. Vid en service rengör mekanikern turbinen och kompressorn från smuts. Detta så att smutsen inte hamnar inne i turboaggregatet. Det är samtidigt viktigt att observera tidsintervallen för oljebyte. Om man kör runt med gammal motorolja som är fylld med smuts, riskerar man att smutsen samlas inuti turbon som därmed kommer att skadas.
Läcker bilens topplockspackning?
Topplockspackningen på din BMW sitter mellan topplocket och motorblocket. Även om packningen är gjord av mycket hållbara kompositmaterial, så händer det den slits så att man får en bilmotor som blir otät.
Om topplockspackningen har blivit otät kan det orsaka att olja eller kylarvätska läcker in i motorns cylindrar. Detta kan bland annat leda till smutsiga tändstift och att motorns prestanda därmed försämras.
Detta kan du göra för att kontrollera om topplockspackningen läcker:
- Kontrollera att tändstiften är rena och inte nedsmutsade
- Starta motorn och se efter så att det inte kommer ut några avgaser mellan topplocket och motorblocket
- När motorn har svalnat, kontrollera kylarvätskan. Den skall vara grönaktig eller blåaktig och vätskan skall se klar ut. Om kylarvätskan är brunaktig kan detta tyda på att den har blandats med motoroljan
- Kontrollera även oljestickan. Om man ser skum på oljestickan, kan det bero på att oljan har blandats med kylarvätska
- Kontrollera röken från avgasröret. Om röken är blåaktig och luktar oljigt, är det ett tecken på att oljan har kommit in i motorns cylindrar. Röken kan också vara helt vit, vilket förmodligen beror på att det läcker in kylarvätska i någon cylinder, orsakat av en läckande topplockspackning.
Om du är osäker på om topplockspackningen på din BMW läcker, beställ offerter på autobutler.se och kör in bilen på verkstaden.