Vad kostar det att få kamremmen bytt?
Kamremmen i din bil styr samspelet mellan kolvar och ventiler, och därför är den en av motorns viktigaste komponenter.
Kamremmen består av ett starkt, syntetiskt gummimaterial, som med tiden mjuknar. När så sker bildas det typiskt sprickor i ytan, och du riskerar att en sliten kamrem går av under körning. Om det händer kan det få allvarliga konsekvenser, eftersom bilens ventiler och kolvar kan skadas.
Är olyckan framme kan det i värsta fall innebära att hela motorn måste bytas. Därför är det en god idé att låta kontrollera och eventuellt byta kamremmen på din Toyota innan det går galet.
En kamrem kostar inte så mycket, men det kan ändå bli dyrt att få den bytt. Det beror på att det i vissa fall kan vara en besvärlig och tidskrävande uppgift att ta av remmen och montera en ny.
Tidsåtgång och arbetskostnad är därför den största posten på räkningen, när du låter byta kamrem. Därför är det också en god idé att undersöka timpriset, innan du lämnar in bilen på verkstad. Det kan vara stora besparingar att göra, om du bara ser dig för lite.
På autobutler.se har vi undersökt genomsnittspriset för byte av kamremmen på en Toyota. Priset gäller alla Toyotamodeller och är baserat på de mer än 12 000 offerter som verkstäder har skickat till användarna av vår verkstadsportal.
Jämför och spara* | Du sparar i genomsnitt* | |
---|---|---|
4.809 kr | 37% | |
Spara i genomsnitt* | ||
4.809 kr / 37% |
Via autobutler.se går det snabbt och lätt att få bilen på verkstad. Verkstäderna skickar uteslutande skriftliga offerter, så att du i lugn och ro kan jämföra priser, beskrivningar av arbetets omfattning och samtidigt se vad andra bilägare har skrivit i sina omdömen om de olika verkstäderna. På så sätt hjälper vi dig att på ett enkelt och överskådligt sätt hitta den bästa verkstaden för ett visst pris.
Håll ögonen på kamremmen
Om du inte vet när kamremmen senast byttes på din bil och du kanske till och med har kört fler kilometer än vad som anges i serviceboken, bör du låta en verkstad kontrollera om det är dags att byta kamremmen.
Du kan också själv göra en kontroll genom att öppna motorhuven och lossa kåpan som skyddar kamremmen.
Se efter om ytan är tydligt sliten. Om den ser sliten ut och det finns sprickor eller gummit har börjat fransas upp, kan du vara säker på att det är tid att byta kamrem.
Är du tveksam så tänk dig för en extra gång. Kamremmen slits nämligen inte gradvis som till exempel bromsklossarna. Den slits och plötsligt så brister den. Detta är den värsta tänkbara situationen, så om du inte själv kan avgöra om remmen är sliten eller ej så kontakta en verkstad för att få den kontrollerad.
## Varför slits kamremmen?
Det är svårt att säga något närmare om när kamremmen är uppsliten, men det finns några saker som mer än annat bidrar till slitage på den och som kan få den att brista i förtid.
Ändringar i temperaturen
Kamremmen är gjord av ett gummimaterial som i stark värme töjer sig och tvärtom drar sig samman, när gummit kyls av. Stora temperaturvariationer kan både sommar och vinter därför få gummit att spricka på ytan.
Oljeläckage
Oljeläckage i motorrummet är en allvarlig sak, eftersom olja på kamremmen och mellan kamrem och löphjul kan få remmen att glida av löphjulet och skada motorn. Om du upptäcker oljeläckage i bilens motorrum bör du genast kontakta din verkstad och få problemet löst.
Gammal kamrem
Tidigare var kamremmen både kantig och trapetsformad och inte alls lika elastisk som den är idag. Kör du en äldre Toyota bör du låta montera en av de nya kamremmarna, som är smidigare och håller betydligt längre.
Står bilen mycket stilla
Då kan kamremmen mycket lätt bli styv. Påpeka för verkstaden att du inte kör så långa sträckor, för då kan mekanikern byta kamremmen efter en viss tid och inte bry sig om hur många kilometer bilen har gått.
Ska du lämna bilen på verkstad, så använd autobutler.se. Beställ offerter när du ska byta kamrem. Klicka här för att beställa offerter.