När bör kopplingen bytas?
Det är bilens koppling som ser till att det finns en förbindelse mellan motor och växellåda. Kopplingen fungerar genom att två plattor pressas mot varandra och synkront snurrar tillsammans. När du trampar ner kopplingen skiljs de båda plattorna/kugghjulen från varandra. Växellådan slutar överföra drivkraft till hjulen, och du kan växla.
Under körning används kopplingen hela tiden, och särskilt i stadskörning och i köer eller rusningstrafik måste du hela tiden växla.
För att din dagliga körtur ska bli en bra upplevelse är det viktigt att bilens koppling fungerar som den ska. Kopplingen ska fungera friktionsfritt, och märker du antingen att kopplingen gör små ryck när du trampar pedalen i botten, eller att det kommer ett skorrande ljud, kan det vara ett tecken på att den håller på att gå sönder och måste bytas.
Spara pengar när kopplingen ska bytas
På de allra flesta bilar fungerar kopplingen oklanderligt, även om den har gått flera hundra tusen kilometer. Det gäller naturligtvis också Peugeot. Har bilen däremot några år på nacken, är det troligaste att kopplingen blivit sliten och så småningom måste bytas.
Autobutler.se har undersökt genomsnittspriset för ett kopplingsbyte på en Peugeot. Priset täcker alla offerter som verkstäder har lämnat till Peugeot-ägare.
Jämför och spara* | Du sparar i genomsnitt* | |
---|---|---|
4.881 kr | 40% | |
Spara i genomsnitt* | ||
4.881 kr / 40% |
Gör som mer än 600.000 andra bilägare. Få offerter på autobutler.se och kom ihåg att när du använder vår verkstadsportal garanteras du bland annat MRF:s stickprovskontroll, 24 månaders reparationsgaranti och skriftliga avtal. Autobutler.se skapar trygghet och bidrar till att du kan lämna din bil på verkstad till ett rimligt pris.
Kopplingsbyte är ett standardjobb
Det är dock en förhållandevis tidskrävande uppgift, eftersom man måste plocka av en del av motorn. På bilverkstäderna är man van vid att byta koppling, och i regel är det en uppgift som man löser dag för dag. Det kan emellertid vara stor skillnad mellan hur många timmar verkstäderna använder, så därför gör man klokt i att beställa och jämföra flera olika offerter. I regel har reservdelarna ett mer eller mindre fast pris, medan antalet timmar som verkstaden behöver varierar.
Vilken verkstad som ger mest för priset finns det inget enkelt svar på. Det finns dock lyckligtvis hjälp att hämta. På autobutler.se kan du nämligen läsa hur mer än 3.000 användare har bedömt verkstäderna. Klicka på bedömningar i menyn i vänster hörn och läs de många verkstadsbedömningarna.
Detta är ett tecken på att kopplingen är sliten
- Du försöker accelerera, men i stället för att farten ökar upplever du att kopplingen slirar.
- När du startar bilen går det inte friktionsfritt. Det rycker eller hugger i bilen, vilket kan vara ett tecken på att en fjäder har brustit eller att svänghjulet är slitet.
- När du trampar kopplingen i botten hörs det missljud. Låter det som om växellådan gnisslar tänder är det ett tecken på att något är fel.
- När du växlar får det inte vara svårt att trampa kopplingen i botten
Om du upplever något av det ovanstående, är det med stor sannolikhet ett tecken på att ett byte av kopplingen är nära förestående.
Så undviker du att slita på kopplingen
Det sliter mindre på kopplingen om du lägger växeln i friläge när du står stilla vid rött ljus än om du har ettan i med kopplingen i botten.
Undvik att slira på kopplingen. Starta alltid på lägsta växeln och använd inte kopplingen som gaspedal.
Dra åt handbromsen när du parkerar bilen och lägg samtidigt växeln i friläge. Därmed undviker du att systemet står i spänt läge. Det sliter nämligen på kopplingen om det blåser, vilket får bilen att stå och gunga en aning fram och tillbaka.
Växla med omtanke. Frikoppla och rulla fram mot ett stoppet hellre än att växla precis innan trafiken stannar längre fram.