Reparera en läckande topplockspackning

18 augusti 2015, 15:35

När du först undersöker en läckande topplockspackning, locket på en kylvätskebehållare eller radiator så gör det inte med en varm motor!

Kolla oljestickan. Om oljenivån är högre än normalt så kan orsaken vara att kylvätska läcker in i vevhuset genom cylindern. Du ser det även ifall oljestickan visar en mjölkig, gul eller brun substans.

Kan jag fixa topplockspackningen?

Det finns tätning för topplockspackning men betraktas i första hand som en tillfällig lösning. Det finns ett brett utbud av dessa produkter tillgängliga i autobutiker. Om du väljer att använda tätning så var noga med att följa instruktionerna noggrant. I allmänhet bör du köra bilen mellan 20 till 30 minuter för att låta tätningsmedlet cirkulera genom motorn och upptäcka läckan. De flesta av dessa produkttyper innehåller kemikalier som stelnar vid kontakt med luft eller förbränningsgaser.

Vad gör jag om tätningen inte fungerar?

Om tätningsprocessen inte löser problemet så finns det bara en sak att göra – byta topplockspackning! Om du måste lämna bilen på verkstad så räkna med en hög räkning. Jobbet kräver mycket arbete eftersom att topplocket måste tas bort beroende på motortypen. Om du bestämmer dig för att göra reparationen själv så är det bäst att ha en verkstadshandbok närvarande.

Byta topplockspackning:

  • Koppla bort batteriet och töm kylsystemet.
  • Avlägsna komponenterna från insugningsröret. Viktig detalj: Glöm inte hur varje komponent ska sitta.
  • När du har kopplat ur avgasgrenröret från huvudcylindern, ta bort den främre motorkåpan och kamrem eller kedja.
  • Ventilkåpan ska sedan tas bort från cylindertoppen.
  • När alla bultar har tagits bort, kasta dem och sätt dit nya (TTY) bultar. Standardbultar kan återanvändas om de inte är skadade.
  • Cylinderhuvudet kommer att lossna så fort bultarna har tagits bort.
  • Rengör och inspektera kopplingsytorna på cylinderhuvudet och motordäcket. Om huvud- eller däckytor inte är jämna eller plana så ska de slipas på en verkstad.
  • En aerosol packningsborttagning och skrapa kan användas för att rengöra ytorna på huvud- och däckytor.
  • Den nya topplockspackningen skall monteras på toppen av motorblocket – se till att rätt sida är vänd uppåt. Se till att alla fästen och öppningar är i linje med blocket; först då kan cylinderhuvudet ersättas.
  • Bultarna ska dras åt i en specifik sekvens, till ett bestämt momentvärde med en momentnyckel och vinkelmätare när du använder TTY bultar. Detta är en kritisk procedur och måste göras korrekt för att helt täppa topplockspackningen.
  • Det sista steget är ominstallation av ventilkomponenter på motorn, kamkedja eller bälte, ventilkåpan, motorkåpa, avgas- och insugsgrenrör, ledningar och VVS.
  • En momentnyckel kan fästa alla dessa komponenter.
  • Kontrollera och justera ventilglappen och kamrem/kamkedjans inriktning.
  • Fyll slutligen på kylsystemet och anslut batteriet.

Allt om motorn

Få offerter och jämför priser på motor

Få offerter »

Fördelar med Autobutler

  • Få offerter från verkstäder nära dig
  • Spara upp till 50%*
  • 3 års garanti på arbete och reservdelar

Vi är alltid redo att hjälpa dig! Kontakta oss på email eller ring 08 34 92 90

Få offerter från verkstäder nära dig

Vi har 306 oberoende verkstäder som är redo att hjälpa.