Vad är priset för att kontrollera styrning bil?
Bilens styrinrättning består bland annat av ratt, rattstång, styrhus, kuggstång, svängarm, styrleder och kulleder, och styrinrättningen sörjer tillsammans med fjädringssystemet för att körningen blir bekväm och säker.
Styrinrättningen på din Seat får varken vara sliten eller vara defekt, då det kan påverka trafiksäkerheten.
De enskilda delarna av styrinrättningen slits med tiden, och styrningen kan skadas om man har otur att köra ner i ett hål på vägen eller på en trottoarkant.
Erfar man därför oregelbundenheter under körning – det kan vara ett konstigt ljud när ratten vrids, eller ett metalliskt klonkande när man kör över en vägbula – bör man omedelbart få bilen undersökt på en verkstad.
På bilverkstaden genomför man på styrinrättningen en mätning som består av både en spårning och en 4-hjulsmätning. Rekommendationen är att en kontroll av styrinrättningen företas en gång om året eller när bilen har kört 15 000 km.
Vi har nedan beräknat genomsnittspriset för en kontroll av styrinrättningen. Så du har en idé om vad det kostar att få din Seat undersökt för glapp i ratten och fel på styrningen.
Var uppmärksam på att priset som visas täcker alla de offerter som getts av verkstäder till Seat-ägare, taget över alla årgångar och modeller.
Jämför och spara* | Du sparar i genomsnitt* | |
---|---|---|
1.434 kr | 33% | |
Spara i genomsnitt* | ||
1.434 kr / 33% |
Genom att använda autobutler.se får du skriftliga offerter från kvalitetsverkstäder och kan enkelt spara pengar på din bilreparation
När du använder autobutler.se omfattas du också av vårt prismatch-avtal. Detta innebär att om du hittar ett erbjudande som är billigare än den billigaste offerten på autobutler.se, så matchar vi det priset. Därmed är du garanterad att alltid få de lägsta verkstadspriserna.
Förutom prismatch får du samtidigt också 3 års garanti på allt verkstadsarbete som utförs via autobutler.se. Alla verkstäderna som samarbetar med autobutler.se är kvalitetskontrollerade av FDM och uppfyller därför FDM:s reparationsavtal
Fel på styrinrättning bil måste omedelbart undersökas
Hörs underliga ljud när du kör din bil, kan det bero på att det är fel på styrinrättningen. Kanske en felaktig styr- eller kulled.
Men det kan också vara ett slitet hjullager. Om det är det sistnämnda, kommer det snabbt att visa sig om du tar tag i toppen av hjulet och vickar det inåt och utåt. Om hjulet rycker lite fram och tillbaka är det ett tecken på glapp i hjulet. Då måste hjullagret antingen bytas eller dras åt igen.
Det kan också vara att du upptäcker att däcken börjar bli oregelbundet slitna eller det uppstår vibrationer i ratten. Ofta beror det på fel eller slitage i bilens styrinrättning.
När däcken slits ojämnt förtar det bilens bromsprestanda. Den ökade bromssträckan påverkar trafiksäkerheten negativt och kan i värsta fall få katastrofala konsekvenser. Detta gäller även vid låga hastigheter.
Av hänsyn till både trafiksäkerhet och komfort är det alltså därför en bra idé att få en spårning och fyrhjulsmätning av bilens styrning utförd minst en gång om året. Det är upplagt för att till exempel få det gjort när man byter från vinterdäck till sommardäck.
På verkstaden mäts styrinrättningen med hjälp av datorutrustning. Systemet mäter vinklar som axellutning, spindelbultens lutning bakåt och spårdifferensvinkel. Men innan det blir alltför avancerat skall man komma ihåg att det enda en vanlig bilägare behöver förstå är att verkstaden korrigerar felet om hjulinställning inte är i rätt position så att bilen får korrekt spårning och hela styrinrättningen blir korrekt inställd.
Du kan också be mekanikern att kontrollera om bilen har glapp i ratten. Rattglapp – som kan bero på att styrhus, framhjulslager eller hjulupphängning är slitet – definieras som det stycke ratten kan vridas utan att hjulen följer med.
Du kan också själv kontrollera om bilen har glapp i ratten. Om din Seat har servostyrning, börja med att starta motorn och lägga växeln i friläge. Dra ner sidorutan och ställ dig sedan utanför bilen. Ta tag i ratten och vrid den från sida till sida för att se om framhjulet rör sig. Om hjulen inte vrids omedelbart när du flyttar ratten är det ett tecken på rattglapp.
Om du råkar ut för detta behöver din Seat en kontroll av styrinrättningen
Om det förekommer fel på bilens styrinrättning måste det alltid tas på fullaste allvar. Ofta är olyckor orsakade av fel på styrningen. Om du upptäcker fel på styrningen måste du få din mekaniker att utföra en kontroll av styrinrättningen.
Här får du fem tips om vad du skall hålla ett öga på när det gäller bilens styrinrättning:
- Om din Seat drar sig ut åt sidan under körning, är det ett tecken på vad man kallar bristande riktningsstabilitet. Detta beror högst sannolikt på att hjulen inte är korrekt inställda
- Bilen skall räta upp sig själv, det vill säga, hjulen skall söka sig tillbaka till rättfram position var gång man släpper ratten
- Bilen ligger instabilt på vägen och ”svajar” från sida till sida
- Vibrationer märks i ratten även när man kör på ett jämnt underlag
- Däcken slits ojämnt på antingen insidan eller utsidan