Motorn i din SEAT är utrustad med kamrem som driver kamaxeln och ser till att kolvarna rör sig i rätt ordning.
Kamremmen är gjort på ett kraftigt gummimaterial. På insidan av själva remmen sitter tänder eller taggar, som ser till att remmen sitter fast i kugghjulet.
När din SEAT behöver en ny kamrem så rekommenderar vi dig att hämta flera offerter från verkstäder. När du får offerter från autobutler.se kan du snabbt och enkelt hitta en kvalitetsverkstad till ett bra pris. Du kan även söka på verkstäder som ligger nära dig.
Innan du börjar leta efter en lämplig verkstad så vill vi hjälpa dig lite på vägen genom att avslöja snittpriset på ett kamremsbyte till en SEAT. Priset är baserat på alla offerter som getts till SEAT-ägare och snittpriset har beräknats utifrån olika bilmodeller och årgångar.
Jämför och spara* | Du sparar i genomsnitt* | |
---|---|---|
3.528 kr | 37% | |
Spara i genomsnitt* | ||
3.528 kr / 37% |
Det är lätt att få bilen till en verkstad med autobutler.se. Våra verkstäder lämnar bara skriftliga offerter. På så sätt kan du enkelt få en överblick och jämföra priser och innehåll i varje offert. Innan du bestämmer dig för en verkstad rekommenderar vi också att du tar en titt på verkstädernas omdömen. Alla som använder autobutler.se har nämligen möjlighet att bedöma sitt verkstadsbesök.
Låt en verkstad byta kamremmen åt dig
Det är väldigt viktigt att du inte kör med en sliten kamrem. Det ökar nämligen risken för att kamremmen spricker, och då kan både kolvar och ventiler inne i motorn gå sönder. Om kamremmen spricker och motorn skadas så måste hela motorn renoveras - då kan slutnotan landa på flera tusentals kronor.
Kamremmen slits kontinuerligt når motorn är igång och förr i tiden var man tvungen att byta kamremmen oftare än vad man behöver idag. Men tack vare nyare och starkare kamremmar har flera fordonstillverkare förlängt miltalet innan man måste byta remmen. Idag ska kamremmen oftast bytas efter 10 000 till 20 000 mil. Samtidigt håller inte kamremmen längre några år, oftast 5 år, och därför händer det att man måste byta kamremmen innan man kört det maxantalet mil.
Det ska framkomma i serviceboken när kamremmen i din SEAT måste bytas. Se till att verkstaden noterar i serviceboken att kamremmen har bytts. Alternativt kan man klistra på ett märke i motorrummet som visar miltalet för senaste kamremsbyte.
Är du riktigt händig eller en hobbymekaniker så går det att byta kamremmen själv, men det är ingen lätt uppgift att ta sig an. Att byta kamremmen kräver nämligen att man tar isär delar av motorn, så för de flesta bilägare är den bästa lösningen att lämna in bilen på en verkstad.
Varför byter verkstaden även vattenpumpen?
Kamremmen jobbar tillsammans med en vattenpump som ser till att motorn inte överhettas och som pumpar kylvätska genom systemet in i motorn och tillbaka.
Om kamremmen är sliten kommer inte vattenpumpen fungera optimalt. Det kan resultera i att motorn överhettas. Det inte bara kamremmen som slits, utan det gör även vattenpumpen, och det därför många verkstäder väljer att byta allt samtidigt.
Ska du köpa en begagnad bil – försök byta kamremmen innan
Funderar du på att köpa en begagnad bil så ska du inte glömma att fråga säljaren när kamremmen senast byttes. Om säljaren inte vet svaret på frågan, och framgår det inte i serviceboken eller märket i motorrummet så ska du ringa och fråga verkstaden som brukar serva bilen. Har du tur så kanske de kan berätta när kamremmen byttes eller framförallt när den måste bytas nästa gång.
Kamrem: Detta ska du också tänka på
Det är inte bara vanligt slitage som sliter på kamremmen i bilen. Andra faktorer kan ha stor påverkan på remmens funktion,
Temperaturskillnader
Då kamremmen är gjord av ett kraftigt gummimaterial kan den vid stora temperaturskillnader antingen expandera eller dra sig samman. Med tiden kan det då uppstå små repor och sprickor på ytan av remmen. En rem av äldre modell kan börja visa trötthetstecken som kan få remmen att börja flagna i kanterna. Håll ett öga på kamremmen och se till att den byts om du upptäcker slitage på sidorna.
Undvik oljeläckage i motorrummet
Märker du att det runnit olja i motorrummet i din SEAT så finns det risk för att oljan tränger in mellan kamremmen och kugghjulet. I värsta fall kan kamremmen glida av hjulet. Därför ska du alltid se till att motorrummet är rent. Läcker det olja kan det betyda att kamremmen hoppar av och skadar både kolvar och ventiler i motorn.