Motorn är bilens hjärta, och när du tar väl hand om den kan din bil köra många mil utan att det uppstår problem.
Men om motorns många olika delar inte kontrolleras och vårdas efter alla konstens regler riskerar man att små problem växer sig större än nödvändigt. Och som bilägare riskerar du att stå där med en jättestor verkstadsräkning.
Därför är det viktigt att hålla koll på motorn. Upplever du missljud, onormal lukt eller rök från motorn bör du genast kontakta din lokala bilverkstad.
När du ska lämna bilen på verkstad är det betryggande att i förväg veta ungefär vad det kan kosta att reparera motorn. Därför har vi hjälpt dig genom att beräkna genomsnittspriset på en lång rad motorreparationer på Peugeot.
Nedan ingår de vanligaste reparationerna, som byte av kamrem, reparation av läckande topplockspackning och byte av defekt kylare.
Priserna som visas är baserade på alla offerter som lämnats till Peugeot-ägare via Autobutler.
Jämför och spara* | Du sparar i genomsnitt* | |
---|---|---|
4.306 kr | 33% | |
Spara i genomsnitt* | ||
4.306 kr / 33% |
Så här kom vi fram till priserna. Priset inom var och en av de visade kategorierna omfattar alla modeller och årsmodeller. Därför bör du också tänka på att det visade priset kan skilja sig från det pris du får när du begär offerter här på webbplatsen.
Så här undviker du kostsamma reparationer av motorn
Som bilägare kan man i allmänhet råka ut för alla slags reparationer, och för att förebygga dyra verkstadsräkningar är det bra att hålla koll på motorns många funktioner.
En av de viktigaste sakerna att se upp med är om motorn har tillräckligt med motorolja, samt när motoroljan och oljefiltret ska bytas nästa gång.
För att undvika det värsta motorslitaget ska man räkna med att motoroljan ska bytas var 1500 mil. Efter den körsträckan har motoroljan förlorat sina viktigaste smörjegenskaper, och samtidigt har oljan med tiden blivit full av smuts och metallfragment.
Oljebyte och byte av oljefilter ingår som en del av bilens vanliga service. Så om man följer serviceintervallen och kontrollerar anvisningarna i servicemanualen är man oftast på den säkra sidan.
En annan av motorns delar som det kan vara värt att hålla koll på är kamaxeln.
Kamaxeln styr motorns förbränning. Kort sagt ser kamaxeln och vevaxeln till att kraften som kolvarna genererar i motorn fördelas vidare ut till hjulen.
Med tiden blir kamaxeln sliten. Då kan den antingen behöva bytas ut eller så kan man bara behöva justera kammarna på kamaxeln och ventilerna så att insugning och utsläpp fungerar optimalt.
Justeringsarbetet med motorn och kamaxeln kräver kunskap och precision, och därför är det en god idé att överlåta jobbet till en verkstad som har alla nödvändiga verktyg för uppgiften.
Vad det kostar att reparera eller justera kamaxel och ventiler i din Peugeot beror på modell och årsmodell.