Fjädringen i din Toyota bidrar till att hjulen hålls på vägen, och att stötar från vägbanan inte fortplantas direkt in i karosseriet.
Din Toyotas fjädringssystem består antingen av en stor spiralfjäder eller det som kallas bladfjädrar och så själva stötdämparna. De sistnämnda är en hydraulisk dämpningsanordning som är fäst vid hjulupphängningen och karosseriet.
Stötdämparen absorberar större ojämnheter i vägen och bidrar samtidigt till att hålla fjädringen stabil. Detta är av största vikt för att bilens hjul ska hållas stadigt på vägen.
Fjädringssystemet har alltså stor betydelse för körkomforten, men även för säkerheten. Om fjädringen inte är 100-procentigt OK tappar hjulen väggreppet när bilen passerar ett gupp. Det kan snabbt skapa en farlig situation då man inte kan styra bilen så länge hjulen inte har full kontakt med vägen.
Om fjädringssystemet är slitet reagerar bilen med att gunga och vara instabil, och du kan märka att bilen är orolig när du svänger eller bromsar.
En defekt stötdämpare som läcker olja har också reducerad stötdämpning och sist, men inte minst, innebär slitna eller defekta stötdämpare att bilen får längre bromssträcka. Ofta med flera meter, även vid låga hastigheter, och därmed försämras trafiksäkerheten avsevärt.
Ett 100-procentigt väl fungerande fjädringssystem säkerställer däremot att hjulen följer ojämnheterna i vägbanan och att väggreppet därmed största delen av tiden bibehålls.
Beställ offerter på byte av stötdämpare
Det kan vara svårt att säga exakt när det är dags att byta stötdämparna eftersom det bland annat beror på hur mycket du kör på ojämna vägar.
Man kan dock med säkerhet säga att bilens stötdämpare sakta men säkert slits, och därför med tiden förlorar förmågan att absorbera stötar från vägbanan. Därför är det viktigt att du håller ett öga på dem och att de byts ut i tid. De flesta tillverkare och bilverkstäder rekommenderar att du byter stötdämparna efter 8 000 eller 10 000 mil.
Byte av stötdämpare kan innebära många olika saker, och skiljer sig från bil till bil och från scenario till scenario. Verkstaden rekommenderar oftast att man byter ut stötdämparna parvis (antingen fram eller bak) eller kanske alla fyra, men det går också att byta ut en enskild stötdämpare om bilägaren så önskar. Samtidigt är priset oftast högre för att byta ut de främre stötdämparna än de bakre. I vissa fall är det också nödvändigt att byta ut de kraftiga fjädrar som är monterade i samma område samt eventuellt byte av fjäderbenslager.
Priset kan också ibland inkludera fyrhjulsmätning (beroende på bilens konstruktion/upphängning). Därför är det svårt att uppge ett exakt genomsnittspris eftersom jobbet kommer att variera från bil till bil.
Nedan har vi lämnat en prisidé för olika modeller. Den bygger på ett verkstadstimpris på 600 kronor, som är genomsnittet hos våra verkstäder. Det kan även förekomma stora prisskillnader inom ett visst bilmärke som du kan se nedan.
Jämför och spara* | Du sparar i genomsnitt* | |
---|---|---|
2.628 kr | 36% | |
Spara i genomsnitt* | ||
2.628 kr / 36% |
Skapa ett uppdrag på autobutler.se så får du automatiskt offerter för byte av just din bils stötdämpare.
Är det något fel med bilens fjädring?
Vid regelbunden service kontrollerar mekanikern om allt är ok med bilens fjädringssystem, men fel och slitage kan uppstå kontinuerligt. Därför måste du själv vara uppmärksam på om bilen plötsligt beter sig annorlunda än normalt. Om du märker konstiga rörelser eller ljud när du svänger, bromsar eller accelererar, kan det tyda på att fjädringen är sliten eller defekt. Här får du fem exempel på när det kan vara något fel på bilens fjädringssystem.
- Det tar plötsligt längre tid att bromsa bilen
- Det förekommer metalliska ljud när man kör över ett gupp i vägen
- Du känner dig övertygad om att bilen har för stort glapp i ratten
- Det där ljudet som uppstår varje gång du vrider på ratten borde nog inte vara där
- En kontroll av däckmönstret visar att däcken slits oregelbundet
Prova det klassiska gungtestet
Om du tror att det kan vara något fel med dina Toyota-stötdämpare kan du prova med att göra det berömda ’gungtestet’ för att se om stötdämparna är slitna eller defekta.
Du gör testet genom att trycka ned på övre delen av skärmen eller stötfångaren på ett hörn av bilen. När du släpper bilen ska den inte gunga mer än en enda gång.
Om bilen står och gungar flera gånger upp och ner är det säkert för att stötdämparna är slitna.
Du kan kontrollera det ytterligare genom att ta en tur i bilen. På en otrafikerad väg kan du göra några skarpa svängar. Om det känns som att bilen är lite för livlig du bör få fjädringssystemet kontrollerat på en verkstad.
På verkstäderna har de en särskild fjädringstestare som kan användas för att kontrollera om stötdämpare, fjädring och upphängning är i sin ordning.
Om du inte själv vill montera de nya stötdämparna på din Toyota, så beställ offerter på autobutler.se. Med hjälp av vår verkstadsportal hittar du lätt en verkstad nära din bostad.