När du behöver byta stötdämpare på din Seat finns det en mängd olika märken att välja mellan på marknaden.
Vissa stötdämpare är justerbara så att de kan ställas in för komfortabel, automatisk eller sportig körning. Den mest avancerade använder den senaste bluetooth-tekniken så att man kan ändra inställningarna via en app. Appen sparar bilens individuella inställningar. De olika inställningarna gör att bilen t.ex. har ett aktivt chassi som reagerar på vägens beskaffenhet och förarens körstil. Men hjulupphängningen kan också ställas in så att stötdämparna på ett bekvämt och effektivt sätt absorberar vägens ojämnheter. Sist men inte minst så kan dämpningen stramas upp för en mer dynamisk och sportig körning.
En välfungerande hjulupphängning, inklusive stötdämpare, är avgörande för att du får en säker färd i trafiken. Därför är det också viktigt att du är uppmärksam på när till exempel stötdämparna behöver bytas.
Stötdämparna, både fram och bak på bilen, slits gradvis så att de till sist inte längre ger den effekt som krävs. Huvudregeln säger att stötdämparna vanligtvis måste bytas efter 80 000-100 000 km.
På autobutler.se har vi undersökt vad det kostar att få stötdämparna bytta på en Seat.
Våra beräkningar baseras på alla offerter som verkstäderna lämnat till Seat-ägare, oavsett modell eller årsmodell. Se pris nedan.
Jämför och spara* | Du sparar i genomsnitt* | |
---|---|---|
2.072 kr | 36% | |
Spara i genomsnitt* | ||
2.072 kr / 36% |
Det rekommenderas att man alltid byter stötdämpare parvis. Till exempel, båda stötdämparna bak på bilen.
Skapa ett ärende på autobutler.se och få offerter skickade till dig för byte av bilens stötdämpare. Du får offerterna skriftligen så det blir lätt att jämföra pris och innehåll för de olika verkstäderna.
Därför skall man hålla ett öga på bilens stötdämpare
Stötdämparen, som är en hydraulisk dämpningsenhet, är fäst vid hjulupphängningen respektive karossen. Stötdämparen absorberar större ojämnheter från vägen.
Bilens upphängningssystem sörjer för att stötar från vägbanan inte vidarebefordras direkt upp i karossen. Samtidigt ser fjädringen till att bilens hjul upprätthåller kontakten med vägbanan. Stötdämparna och fjädringen hjälper till att skapa optimal körkomfort samtidigt som de också är viktiga för säkerheten.
Om till exempel bilens stötdämpare är slitna och i behov av att bytas ut, kommer hjulen att förlora kontakten med vägen varje gång du kör över ett gupp på vägen.
Under det ögonblick som kontakten med vägbanan bryts är det inte möjligt att styra bilen. Medan ett nytt och väl fungerande upphängningssystem däremot säkerställer att hjulen hela tiden följer ojämnheterna på vägen så att väggreppet bibehålls.
Inte minst kan man märka att ett slitet upphängningssystem påverkar körkomforten på så vis att bilen gungar och är instabil under körning.
Hur vet jag om stötdämparna är slitna?
När din Seat körs in på verkstaden för service och säkerhetskontroll, så kommer fordonets upphängningssystem, inklusive stötdämpare, alltid att kontrolleras.
Men slitage på upphängningssystemet kan lätt uppstå mellan två servicekontroller. Därför skall man som en bilägare alltid vara uppmärksam på om bilen plötsligt reagerar annorlunda än normalt.
Nedan ger vi dig 6 exempel på vad som kan vara ett tecken på att bilens upphängningssystem är defekt.
- Din Seat behöver plötsligt flera meter än normalt vid inbromsningar
- Det känns som att bilen ”glider ut” i kurvor
- Varje gång ett gupp passeras på vägen hörs ett metallisk klonkljud
- Det känns som att det har kommit sirap i ratten
- Bilen har blivit mer vindkänslig än tidigare
- Det syns tydligt att bilens däck slits ojämnt
Se till att skona bilens upphängningssystem
Fjädringen belastas när din Seat kör över en bula på vägen. Med tiden kommer den att förlora sin styrka, och då får plötsligt också stötdämparen absorbera mer av stötarna från vägen.
Detta gör stötdämparen extra utsatt, då den inte är konstruerad för att ensam motstå det enorma tryck som uppstår när bilen kör över en bula.
Därför skall man som bilist också försöka undvika att köra över stora håligheter eller bulor med alltför hög hastighet.
Det är inte heller lämpligt att köra aggressivt och i höga hastigheter när bilen skall svänga i en kurva. Upphängningssystemet ser till att bilen håller sig på vägen och inte hamnar ur kontroll när man svänger. Ju högre hastighet man har i svängarna, desto mer belastas stötdämparna.
Upphängningssystemet belastas också vid kraftiga accelerationer och hårda inbromsningar. I sådana situationer pressas vikten antingen bakåt eller framåt i bilen, och det bidrar till att belasta upphängningssystemet.
Därför bör man också köra eftertänksamt i trafiken. Sänk hastigheten i svängar och undvik så långt det är möjligt vilda accelerationer och kraftiga inbromsningar.