Slitna stötdämpare är inte bara obehagliga att köra runt med. De är också farliga. Förr i tiden hade bilar nästan inget fjädringssystem och det präglade körningen.
Efter hand som bilarna kunde köra snabbare och snabbare uppstod ett behov att utveckla avancerade fjädringssystem. Det innebär att alla moderna bilar idag har ett fjädringssystem som absorberar hjulens rörelser när de körs över gupp. Detta bidrar till att göra körningen behagligare och säkrare.
Med tiden blir stötdämparna slitna och detta minskar både komforten och trafiksäkerheten. Tillverkarna av stötdämpare rekommenderar att man kontrollerar stötdämparna varje 20 000 kilometer.
Och när det gäller byte av stötdämpare, bör du utgå från att de har en livslängd på mellan 80 000 till 100 000 kilometer innan de måste bytas ut.
Vad det kostar att byta stötdämpare på en BMW beror bland annat på vilken bilmodell och årgång man kör omkring i. Och priset beror dessutom på vilket märke man väljer. Bland de mest populära märkena för BMW finns Monroe, KYB, Sachs och Bilstein.
Nedan har vi beräknat genomsnittspriset på vad det kostar att byta ut stötdämpare på en BMW. Det uppgivna priset är beräknat som ett genomsnittspris utifrån alla de offerter på byte av stötdämpare som verkstäderna har lämnat till BMW-ägare, oavsett modell och årgång.
Jämför och spara* | Du sparar i genomsnitt* | |
---|---|---|
2.063 kr | 28% | |
Spara i genomsnitt* | ||
2.063 kr / 28% |
Varje gång du skapar ett uppdrag hos Autobutler får du automatiskt tre offerter. Alla offerterna skickas skriftligen, vilket gör det lätt att jämföra pris och innehåll i de enskilda offerterna.
Så här kontrollerar du om fjädringen fungerar
Om du lämnar in bilen på service kontrolleras fjädringssystemet alltid av verkstadsmekanikern. Men eftersom det lätt kan uppstå slitage eller defekter på bilens stötdämpare mellan två verkstadsbesök, är det en god idé att hålla koll på både stötdämpare och fjädring.
Nedan ser du exempel på några av de saker som kan vara på tok med både stötdämpare och fjädring. Om du upplever några av nedanstående missförhållanden är det dags att besöka en verkstad.
- Bilen ser skev ut på ena sidan eller hänger lite i något av hörnen. Detta kan tyda på att det finns något fel i fjädringssystemet.
- Det gungar och känns obehagligt när bilen kör över ett gupp på vägen.
- Vid kraftiga inbromsningar känns bilen mycket livlig.
- Det kan vara svårt att upptäcka när stötdämparna läcker olja. Men genom att lysa med en ficklampa bakom hjulet kan man se om det finns synliga tecken på oljespill, antingen på stötdämpare eller fjäder.
- Ett högt skallrande eller klonkande ljud från underredet hörs varje gång bilen körs över ett gupp eller ojämnhet på vägen.
- Du konstaterar att däcken slits ojämnt.
Är du osäker på om stötdämparna är slitna eller inte? Då kan du göra det som kallas ”gungtestet”. Använd din kroppsvikt och tryck ner på bilens hörn ett efter ett. När du släpper ska bilen inte gunga upp och ner. Istället ska den snabbt återgå till sin utgångspunkt. Om den däremot studsar flera gånger upp och ner är det ett tecken på att stötdämparen är sliten.
Fjädrar och stötdämpare ska bytas ut i par
Bilens fjädringssystem gås alltid igenom på verkstaden när bilen är på service. Och eftersom det gäller trafiksäkerheten är det också en punkt på besiktningsstationens lista när bilen är på besiktning.
Om det konstateras att stötdämparna är slitna, bör man alltid byta ut dem parvis. Alltså på båda sidor av bilen, men inte nödvändigtvis både fram och bak.
Detta beror på att även om stötdämparna inte nödvändigtvis är dåliga på både höger och vänster sida, så kommer den stötdämpare som inte direkt har något fel förmodligen ändå snart behöva bytas ut.
Och om bara den defekta reservdelen byts ut på ena sidan kommer bilen bli skev och därmed också köra skevt. Det är därför verkstäderna rekommenderar att man byter fjädrar och stötdämpare parvis.