Så mycket kostar det att byta kamremmen
På autobutler.se har vi undersökt genomsnittspriset för att byta kamremmen på en BMW. Priset täcker alla offerter som lämnats till BMW-ägare och är samtidigt ett genomsnittspris för alla BMW-modeller.
Jämför och spara* | Du sparar i genomsnitt* | |
---|---|---|
9.953 kr | 39% | |
Spara i genomsnitt* | ||
9.953 kr / 39% |
Kamremmen arbetar tillsammans med vattenpumpen. Båda delarna slits, och många verkstäder väljer därför att byta kamrem och vattenpump samtidigt, då det skulle bli för besvärligt att först byta den ena delen och kanske ett halvår senare den andra.
När du använder autobutler.se är det lätt att få rätt pris när du lämnar bilen på verkstad. De verkstäder som är knutna till vår verkstadsportal lämnar nämligen uteslutande skriftliga anbud, när du beställer offerter. Det innebär att du lätt kan jämföra priser och beskrivningar av uppgiftens omfattning. Som en sista säkerhetskontroll innan du väljer verkstad kan du på autobutler.se läsa omdömen om verkstäderna. Alla användare av autobutler.se har möjlighet att sätta betyg på de verkstäder de anlitat.
Byt kamremmen på din lokala verkstad
Kamremmen i din BMW driver kamaxeln, som får kolvarna att röra sig i rätt ordningsföljd. Kamremmen liknar närmast ett stort, tjockt gummiband. Den är gjord i ett kraftigt gummimaterial och har fullt med kuggar på insidan. Kuggarna ser till att remmen griper om löphjulet.
Det är viktigt att kamremmen inte är sliten, eftersom det kan få den att gå av, och det kan i sin tur i värsta fall skada kolvar och ventiler. Remmen slits varje gång motorn startas, och därför bör den bytas efter ett visst antal kilometer. Det framgår av serviceboken hur ofta remmen ska bytas.
Med tillkomsten av nya och hållbarare kamremmar har flera biltillverkare förlängt den rekommenderade körsträckan före byte. Typiskt ligger den mellan 100 000 och 200 000 km. Samtidigt är dock remmens livslängd begränsad till ett visst antal år (typiskt 5 år), och därför kan det bli så att remmen måste bytas även om bilen inte har gått det maximala antalet kilometer.
Du kan själv byta kamremmen, men det är ett jobb som det inte rekommenderas att du tar på dig med mindre än att du är till 100 procent säker på hur det ska utföras. Arbetet är lite krångligt, och gör du fel riskerar du att det kostar dig en ny motor.
Eftersom byte av kamremmen innebär att man monterar av en del av motorn, kommer verkstäderna att lämna olika bud på hur lång tid det tar. Därför är det också en god id att kontrollera de olika offerterna och se hur många timmar mekanikern behöver, innan den nya remmen är på plats.
Ny begagnad bil – se till att byta kamremmen
Det är viktigt att du då och då kontrollerar bilens kamrem eller i varje fall ser till att din mekaniker gör det.
Går kamremmen av kan det nämligen allvarligt skada motorn.
Om du överväger att köpa en begagnad bil, så kom i håg att fråga säljaren om när kamremmen senast byttes. Det bästa är faktiskt om du i samband med köpet får den tidigare ägaren att byta kamremmen. På så sätt undviker du att hamna i en tråkig tvist, om remmen skulle gå av kort tid efter att du tagit över bilen.
Kamrem: 3 saker som du ska vara uppmärksam på
Det kan vara svårt att förutsäga när kamremmen är så sliten att den måste bytas. Här ovan har du kunnat läsa hur många kilometer bilen maximalt får gå, men det är inte bara det allmänna slitaget som har betydelse för när remmen måste bytas.
Temperaturvariationer
Kamremmen är som sagt tillverkad av ett kraftigt gummimaterial, och det kan vid stora temperaturvariationer utvidgas och dra sig samman. När remmen utvidgar sig på grund av värme och sedan drar sig samman, kan det få ytan på den att spricka. Om så sker är det ett säkert tecken på att remmen håller på att luckras upp och bör bytas. Därför ska du hålla ögonen på att gummit alltid ser helt och jämnt ut.
Oljesprut i motorrummet
Om motorrummet på din BMW är nedstänkt med olja, riskerar du att oljan tränger in mellan kamrem och löphjul. Om du inte håller motorrummet rent och ser till att det inte finns några otätheter som ger oljeläckage, riskerar du att kamremmen glider av löphjulet. Om så sker kan det förstöra både kolvar och ventiler i motorn. En kamrem som är insmord med olja bör därför alltid bytas.
En äldre modell
Sitter det en äldre kamrem i din bil, är den kanske trapetsformad och långt ifrån lika smidig som de nya kamremmar som idag finns på marknaden. Kolla din kamrem och byt vid behov ut den. Nya kamremmar håller nämligen mycket längre och brister inte lika lätt.