När du behöver byta stötdämpare på din Mitsubishi finns det en lång rad av olika märken på marknaden. Några av de största tillverkarna av stötdämpare och upphängningssystem är KYB, MONROE och SACHS.
Ett väl fungerande upphängningssystem har avgörande betydelse för att du som bilist skall kunna färdas säkert i trafiken, och det är därför viktigt att du håller ett öga på när stötdämparna eller fjädrarna behöver bytas.
Stötdämparna slits gradvis så att de till sist inte längre ger den effekt som är tänkt. Under normala omständighet skall stötdämparna bytas efter 80 000–100 000 km.
På autobutler.se har vi undersökt vad det kostar att få stötdämparna bytta på en Mitsubishi.
Våra beräkningar baseras på samtliga offerter som verkstäderna lämnat till Mitsubishi-ägare, oavsett modell eller årsmodell. Se pris nedan.
Jämför och spara* | Du sparar i genomsnitt* | |
---|---|---|
2.090 kr | 25% | |
Spara i genomsnitt* | ||
2.090 kr / 25% |
Både verkstäder och tillverkare rekommenderar att man alltid byter stötdämpare parvis. Till exempel, båda stötdämparna bak på bilen.
Använd dig av ”Få offerter” på autobutler.se och få offerter skickade till dig för byte av bilens stötdämpare. Du får offerterna skriftligen så det blir lätt att jämföra pris och innehåll för de olika verkstäderna.
Därför skall man hålla ett öga på bilens stötdämpare
Bilens upphängningssystem består av en stor spiralfjäder och en stötdämpare. Stötdämparna och hjulupphängningen hjälper till att skapa optimal körkomfort samtidigt som de också har stor betydelse för trafiksäkerheten.
Fjädringen säkerställer att hjulen är i ständig kontakt med vägbanan. Hjulupphängning ser samtidigt till att kraften från stötar minskas och inte överförs direkt upp i karossen om bilen skulle köra ned i ett hål eller över ett gupp på vägen.
Bilens stötdämpare sitter tillsammans med fjädrarna. För fjädrarna kan inte på egen hand säkra att färden blir bekväm och säker. Stötdämparna ser till att fjädrarna inte dras fullständigt isär eller trycks helt i botten. Om man skall förklara det lite enkelt så är det fjädrarna som tar emot slaget från vägen, medan stötdämparna ser till att bilen snabbt blir stabil igen.
Ta till exempel om bilens stötdämpare är slitna och i behov av att bytas ut, då förlorar hjulen kontakten med vägen varje gång man kör över ett gupp.
Under dessa korta ögonblick som kontakten med vägbanan bryts är det inte möjligt att styra bilen. Samtidigt leder slitna stötdämpare till längre bromssträckor. Ofta med flera meter, även vid låga hastigheter, så farliga situationer kan därför snabbt uppstå.
Ett slitet upphängningssystem påverkar också körkomforten. Som bilist kan man känna hur bilen kränger och verkar instabil under körningen. Medan ett nytt och väl fungerande fjädringssystem däremot sörjer för att hjulen hela tiden följer ojämnheterna i vägen så att väggreppet bibehålls.
Läs mer nedan om hur du detekterar fel i bilens upphängningssystem.
Hur vet jag om stötdämparna är slitna?
När din Mitsubishi körs in på verkstaden för en servicekontroll (här kan du infoga länk till service/allmänt eller för Mitsubishi), kommer upphängningssystemet vara något av det som verkstaden alltid kontrollerar. Och om det finns behov för det, kommer mekanikern att lämna en offert för vad som behöver bytas ut.
Men fel och slitage på upphängningssystemet kan förstås också uppstå mellan två verkstadsbesök. Därför är det en bra idé som bilägare att man alltid är uppmärksam på om bilen plötsligt reagerar annorlunda än normalt.
Här ger vi dig 4 exempel på vad som kan vara tecken på att det är fel på bilens upphängningssystem.
- Bilen tar plötsligt längre tid för att stanna vid inbromsningar
- Bilen verkar instabil och känns som att den ”glider ut” i kurvor
- Varje gång ett gupp körs över hörs ett metalliskt klonkljud
- Det syns tydligt att bilens däck slits ojämnt
Om du upplever något av ovanstående, överväg om du skall köra bilen till en verkstad för att få stötdämparna kontrollerade. Om du redan vet att det är fel på stötdämparna, kan du här på sidan beställa offerter för byte av stötdämpare.