Överblick över motorn i en Ford

Vad kostar motorarbete på din Citroën?

15 januari 2020, 23:54

Det är viktigt att hålla koll på bilens motor så att det inte uppstår allvarliga fel på några av bilens viktigare delar.

Som bilägare ska man vara uppmärksam på märkligt ljud, rök eller underliga lukter. Om man märker att det finns ett fel på motorn så bör man ganska snart kontakta sin lokala bilverkstad.

När bilen kört de första 100 000 eller till och med 200 000 kilometerna kommer det gradvis att uppstå motorfel. Det beror på slitage och som regel kommer de flesta former att motorreparationer kräva ett besök på verkstad.

För att du ska få en uppfattning om vad räkningen kommer att sluta på har vi räknat ut ett genomsnittspris på de allra vanligaste motorreparationerna på din Citroën. Det rör sig bland annat om byte av kamrem, byte av en läckande toppackning och byte av en defekt kylare.

Så här räknade vi ut priserna: Priserna på de olika motorreparationer till din Citroën bygger på ett genomsnitt av samtliga offerter inom olika kategorier som Citroën-ägare har fått från verkstäder som samarbetar med Autobutler.

De olika priserna gäller alla Citroën-modeller och årgångar. Det innebär också att priserna du får kan skilja sig åt något från det pris som du får som förslag när du ber om en “Få offerter” på hemsidan.

Spara i genomsnitt*
4.737 kr / 31%

Byt motoroljan i tid

Det är viktigt att hålla koll på mängden motorolja i din bil. Vid påfyllning av motorolja och byte av oljefilter gör man en notering i bilens servicebok som referens vid nästa servicetillfälle. För att undvika allt för mycket slitage på motorn är det viktigt att göra detta med regelbundna intervaller. Enligt de flesta biltillverkare ska motoroljan bytas ut efter 10 000 eller 15 000 km och minst en gång om året.

När oljan pumpas runt i motorn förlorar den sina unika smörjegenskaper och samtidigt uppstår smuts och metallrester. Dessa sliter på motorn om inte oljan byts ut. Olje- och filterbyteär en naturlig fel av bilens vanliga service och om du följer anvisningarna i bilens manual är du på den säkra sidan. Om man missar ett servicetillfälle eller hör andra märkliga ljud eller ser illavarslande signaler från motorn kan det snabbt uppstå skador. Det i sin tur kan leda till en dyr verkstadsräkning.

Guide till motorrummets 3 viktigaste vätskor

Motoroljan är inte den enda vätska som man ska ha under uppsikt i motorrummet. Härunder finner du en guide till 3 vätskor i motorn som bör kontrolleras.

  1. Motoroljan
    Som vi redan nämnt måste man alltså ha motoroljan under uppsikt. Om oljenivån är under minimigränsen kommer motorns inre delar inte smörjas som de ska. Om man kör runt med alltför låga oljenivåer under en längre tid uppstår det onödigt slitage och man riskerar att motorn kollapsar. Därför bör motorns oljenivå kontrolleras ofta.

  2. Kylarvätska
    Kylarvätskan ska också kontrolleras. Den bidrar nämligen till att kyla ner motorn så att den inte riskerar överhettning. Om motorn blir för varm riskerar man att cylinderblocket och cylindrarna utvidgar sig. I värsta fall lan det leda till en omfattande och dyr reparation av motorn. Sörj för att fylla på extra kylarvätska om nivåerna är under strecket för minimumnivån. Bilmotorn ska ha svalnat innan du kollar detta.

  3. Bromsvätska
    Bromsvätskan är till för att bilen ska kunna bromsa. Om du vid en kontroll konstaterar att det är för lite bromsvätska i så kan det bero på en defekt bromsvätskebehållare eller ett annat läckage i systemet. Du bör alltid köra bilen till verkstaden och få undersökt bromssystemet om du upptäcker att bromsvätskenivån är alltför låg.

Få offerter och jämför priser på motor

Få offerter »

Fördelar med Autobutler

  • Få offerter från verkstäder nära dig
  • Spara upp till 50%*
  • 3 års garanti på arbete och reservdelar

Vi är alltid redo att hjälpa dig! Kontakta oss på email eller ring 08 34 92 90

Få offerter från verkstäder nära dig

Vi har 306 oberoende verkstäder som är redo att hjälpa.