Om du köper en ny Volvo är den garanterat utrustad med antingen en klimat- eller AC-anläggning, det vill säga luftkonditionering. Skillnaden på de olika systemen är hur de fungerar, men både anläggningar har två huvudmål, nämligen att kyla och avfukta luften.
Oavsett vilket system du har är det viktigt att få det servat regelbundet. Det kostar inte en förmögenhet att serva klimat- eller luftkonditioneringsanläggningen. Det framgår nämligen i autobutler.se's uträkning. När du som bilägare väljer att hämta offerter kan du dessutom välja den offert som passar dig bäst, oavsett om du väljer efter pris eller avstånd till verkstaden.
AC-service till rekordpris
Din Volvo AC tappar kontinuerligt köldmedium. Om det finns för lite köldmedium riskerar du att luftkonditioneringen slits ut eller går sönder. Få AC-service till rekordpris.
Klicka här för att beställa offerter. Du får alla offerter på skrift, vilket gör det enkelt att jämföra priser och innehåll från varje verkstad. Använd autobutler.se – vi hjälper dig på vägen när du ska hitta en verkstad till ett bra pris.
Skillnaden på luftkonditionerings- och klimatanläggning
En helautomatisk klimatanläggning säkrar att bilen behåller samma temperatur i kupén. Ställer man till exempel in temperaturen 19 grader så ser klimatanläggningen till att den önskade temperaturen är konstant. Detta fungerar med hjälp av två sensorer registrerar temperaturförändringar. När eller om temperaturen ändras, reagerar anläggningen automatiskt genom att justera mängden kall eller varm luft som blåser in i kupén.
Klimatanläggningen finns i flera varianter och kan vara uppdelad i olika zoner. På så vis kan temperaturen justeras och delas upp i olika zoner, så att temperaturen kan styras individuellt i både främre och bakre delen av kupén.
Luftkonditioneringen är inte lika avancerad, den kyler bara luften samtidigt som temperaturen bara kan styras manuellt. Vill man ändra temperaturen gör man det genom att skruva upp eller ned på fläkt- eller temperaturreglaget.
Glöm inte att serva AC-anläggningen
En luftkonditioneringsanläggning är ett slutet system som innehåller ett flytande köldmedium och en olja. Systemets kompressor ser till att oljan cirkulerar men när kompressorn inte är igång kommer oljan “ligga stilla” inne i systemet. Smörjningen med oljan sker därmed endast när systemet är igång, dvs. om anläggningen är avstängd kommer för lite smörjning leda till uttorkade packningar och därefter otätheter i systemet.
För att undvika förstörda packningar ska man se till att använda AC:n året runt.
Med det sagt ska inte AC:n vara på gång hela tiden.
Den torra luften som strömmar in i kupén kan nämligen bidra till att dina slemhinnor torkas ut. Samtidigt gör din bil av med mer bränsle när luftkonditioneringen är på.
Även när luftkonditioneringsanläggningen används på rätt sätt förlorar den köldmedium. Man brukar säga att den förlorar upp till 10 procent varje år. När köldmediet försvinner så måste kompressorn jobba extra hårt för att uppnå önskad temperatur, vilket sliter på systemet.
För att AC- eller klimatanläggningen ska kunna avfukta och kyla så optimalt som möjligt, måste den serveras med fasta intervaller. De flesta biltillverkare rekommenderar därför också att anläggningen kontrolleras årligen och servas en gång vartannat år.
Service av luftkonditionering och klimatanläggning
En komplett AC-service är inget man själv kan göra.
Lagkraven säger nämligen att det krävs särskilda kvalifikationer för att hantera AC-system och vissa köldmedium.
Sedan 2017 får AC-service endast utföras vid bilverkstäder med företagscertifikat.
Men sådana krav behöver inte hindra dig för att rengöra kylanläggningen själv. För det enda som behövs är att använda ett rengöringsmedel för AC och följa dess instruktioner. Trots att detta går att göra själv så vänder sig de flesta bilägare till en verkstad när anläggningen måste servas.
När du bokar en AC-service kommer verkstaden göra följande:
- Mekanikern kollar att alla funktioner i anläggningen fungerar som de ska.
- Diverse filter byts ut. Ett AC-filter filtrerar damm, bakterier och pollen från luften. Med tiden fylls filtret med smuts och måste bytas ut. Ett igentäppt filter kan nämligen öka risken för att kompressorn förstörs, därför är det viktigt att det byts.
- Hela systemet rengörs och desinficeras. Därefter utförs ett vakuumtest på förångaren, vilket ser till att avlägsna dålig lukt, mögel, svamp och andra bakterier.
- Därefter töms anläggning på gammal kompressorolja, och ny fylls på.
- Innan man fyller på med nytt köldmedium trycktestas anläggning för eventuella otätheter.
Så slipper du bakterier i bilens AC-anläggning
När det är varmt ute ser bilens AC-anläggning till att det är ett behagligt klimat inne i kupén. Kompressorn tar in och kyler ner luft i bilen innan det cirkulerar runt i kupén. Under varma sommardagar uppstår därför kondens inne i rören.
Det kondenserade vattnet samlas i små bassänger inne i systemet där det sedan utvecklas bakterier och mikroorganismer. Efter ett tag kommer du märka en illaluktande doft när du slår på AC-anläggningen. Detta beror då på bakterierna i ventilationssystemet.
Doften är såklart obehaglig i sig men det värsta är att bakterierna kan leda till ögonirritation, luftvägsbesvär, trötthet och huvudvärk.
Det finns flera sätt att bli av med dessa problem. Först och främst kan du AC:n servad. När man rensar luftkanalerna försvinner både bakterier och dålig lukt.
Men du kan också göra något åt det själv. Varje gång du kör med AC:n på kan du stänga av den minst 15 minuter innan körturen är slut.
Den extrema värmen kommer få kondensvattnet att förångas inne i slangarna. På så sätt bildas inga eller betydligt färre bakterier.
*De angivna priserna och besparingarna baseras på verkstädernas egna individuella priser, från verkstäder registrerade på autobutler.se, som erbjuder den aktuella tjänsten. De angivna priserna och besparingarna baseras på en genomsnittlig beräkning av offerter för tjänsten i fråga, inom en radie av 50 km, på uppdrag med minst 4 offerter under en 12-månadersperiod. Den genomsnittliga besparingen beräknas som skillnaden mellan den billigaste och den dyraste offerten för varje uppdrag på den aktuella tjänsten. Genomsnittspriset beräknas på alla offerter inhämtade på uppdrag på den aktuella tjänsten. Ditt individuella pris och besparingar kan variera beroende på bilmärke, modell, årsmodell och var i landet du vill få jobbet utfört.