Fjädringen i din Peugeot ser till att stötar från vägbanan inte överförs direkt upp i karosseriet.
Din Peugeots fjädringssystem består bland annat en stor spiralfjäder och en stötdämpare. Den senare är en hydraulisk dämpanordning, där den nedre änden är fäst vid hjulupphängningen och den övre delen vid karosseriet.
Autobutler.se har beräknat priset för att byta stötdämparna på en Peugeot. Det uppgivna priset är ett genomsnittspris beräknat utifrån alla offerter som verkstäderna har lämnat till Peugeot-ägare.
Jämför och spara* | Du sparar i genomsnitt* | |
---|---|---|
2.226 kr | 31% | |
Spara i genomsnitt* | ||
2.226 kr / 31% |
De flesta verkstäder rekommenderar att du byter alla fyra stötdämpare på en gång, eftersom stötdämparna har samma livslängd. Ofta är det också nödvändigt att byta fjädrarna. Ovanstående pris täcker alla offerter till Peugeot-ägare, tvärs över årgångar och modeller, så priset för just din Peugeot kan skilja sig från detta.
Genom att skapa ett uppdrag på autobutler.se får du offerter på byte av bilens stötdämpare. Alla offerter är skriftliga så att du lätt kan jämföra innehåll och pris mellan varje enskild verkstad.
Stötdämparnas funktion är att absorbera större ojämnheter från vägen och samtidigt hjälpa till att hålla fjädringen tillräckligt stilla för att bilens hjul ska hållas stadigt på vägen. Därmed bidrar stötdämparna till att säkerställa körkomforten i din Peugeot.
Fjädringssystemet är också mycket viktigt för säkerheten. Om fjädringen inte är 100 procent som den ska vara, kan hjulen förlora kontakten med vägen när bilen passerar ett gupp. Det kan i värsta fall skapa en farlig situation, eftersom det är omöjligt att styra en bil om inte alla hjul har ordentlig kontakt med vägen.
Om fjädringssystemet är slitet får det samtidigt bilen att gunga och bli instabil, och det uppstår onödiga rörelser när du svänger eller bromsar bilen.
Om en stötdämpare är defekt, det vill säga otät så att oljan har läckt ut, reduceras stötdämpningen markant. På så sätt försämras bilens köregenskaper avsevärt.
Slutligen, och inte minst viktigt, bidrar slitna stötdämpare till att öka bromssträckan. Ofta med flera meter, även vid låg hastighet.
Ett nytt och effektivt fjädringssystem säkerställer däremot att hjulen i högre grad bara följer ojämnheterna på vägen, och att väggreppet därmed bibehålls.
Hur ofta bör de bytas?
Det kan vara svårt att säga något specifikt om hur ofta du bör byta stötdämpare på din bil. Det beror nämligen bland annat på hur mycket du kör på dåliga vägar.
Men det är dock säkert att stötdämparna sakta men säkert slits, så att de till sist helt förlorar förmågan att absorbera stötar.
Stötdämparna har stor betydelse för trafiksäkerheten. Därför är det viktigt att du håller ett öga på dem och byter ut dem i tid. Många tillverkare rekommenderar att du byter stötdämparna efter 8 000 eller 10 000 mil.
Hur upptäcker man att det är något fel med bilens fjädring?
När du har bilen på service gör verkstaden en kontroll av fjädringssystemet, men fel och slitage kan uppstå löpande. Därför bör du vara uppmärksam på om bilen plötsligt beter sig annorlunda än normalt. Det kan vara rörelser under körning, men det kan också vara konstiga ljud som du aldrig har hört förut. Nedan får du sju exempel på när det kan vara något fel på bilens fjädringssystem.
- Bilen börjar få längre bromssträcka
- När vägen svänger känns det som om bilen har en tendens att ’glida ut’
- Du kan höra metalliska duns ljud när bilen kör över ett gupp i vägen
- Det känns som om bilen fått större glapp i ratten
- Bilen är misstänkt påverkad av vindbyar
- Varje gång du svänger hörs ett ljud som absolut inte borde vara där
- När du kontrollerar däckmönstret ser det ut som om däcken slits oregelbundet
Det klassiska gungtestet är aldrig fel
Om du misstänker att det vara något fel med din Peugeots stötdämpare, kan du kontrollera om de är slitna eller defekta genom att göra ’gungtestet’.
När du trycker på den övre delen av skärmen eller stötfångaren i ett hörn av bilen och sedan släpper, får bilen inte gunga mer än en gång.
Om den gör det, är det sannolikt en indikation på att det är dags att byta stötdämparna.
Prova också med att köra bilen och gör ett par skarpa svängar på en väg där det inte finns någon trafik. Om det känns som om bilen är lite för livlig, är det nog dags att få den kontrollerad på en verkstad.
På verkstäderna har de en speciell fjädringstestare som kan kontrollera om stötdämpare, fjädring och upphängning är i sin ordning.
Tips om hur du skonar bilens fjädringssystem
Försök att väja för stora hål i vägen
De stora, kraftiga spiralfjädrarna som är en del av bilens fjädringssystem, hjälper till att skydda stötdämparna. Varje gång du kör över ett gupp i vägen belastas fjädern. För varje gång det händer förlorar fjädern lite av sin förmåga att skydda stötdämparen. En sliten fjäder medför större belastning på stötdämparen, som till sist blir förstörd eftersom den inte är designad för att ensam klara det enorma tryck som uppstår när bilen kör över ett gupp. Därför är det viktigt att du, så långt som möjligt, försöker undvika att köra över stora gupp i vägen.
Sväng lugnt – och kör lugnt
Fjädringssystemet i din Peugeot ser till att bilen ligger säkert och stabilt på vägen och inte förlorar kontrollen när du svänger. Ju högre hastighet bilen har när du svänger, desto mer belastas systemet. Fjädringssystemet belastas också extra mycket om du tillhör de förare som accelererar kraftigt eller ofta gör hårda inbromsningar. I sådana situationer slungas vikten antingen framåt eller bakåt i bilen, och fjädringssystemet får jobba på övertid.
För att skydda bilens fjädringssystem så mycket som möjligt rekommenderas att du kör lugnt i trafiken, svänger i låg hastighet och undviker vilda accelerationer och kraftiga inbromsningar.