Stötdämparna och hela fjädringssystemet i din bil har till syfte att göra körningen bekvämare, säkrare och lugnare.
Både bilens stötdämpare och fjädringssystem medverkar nämligen till att man inte märker av gupp i vägen mer än nödvändigt under körning. Samtidigt hjälper fjädringssystemet till att säkerställa ett bra väggrepp så att bilen ligger stabilt på vägen i svängar och kurvor.
Över tiden slits stötdämparna och därmed försämras både komforten och trafiksäkerheten. Därför rekommenderas att man kontrollerar stötdämparna varje 20 000 km. Samtidigt kan man förvänta sig att stötdämparna bör bytas ut efter 80 000 km.
För att ge dig en överblick över vad det kostar att byta stötdämpare på en Mercedes, har vi beräknat ett genomsnittspris som visas nedan.
Priset bygger på alla de offerter som verkstäderna har lämnat till Mercedes-ägare, oavsett modell och årgång.
Jämför och spara* | Du sparar i genomsnitt* | |
---|---|---|
2.746 kr | 31% | |
Spara i genomsnitt* | ||
2.746 kr / 31% |
Skapa ett uppdrag på Autobutler så får du automatiskt tre offerter på byte av bilens stötdämpare. Alla offerter skickas skriftligen så att du enkelt kan jämföra pris och innehåll i de enskilda offerterna.
Så här kontrolleras om fjädringen är ok
Normalt kontrolleras fjädringssystemet när bilen är på service. Men det kan lätt uppstå slitage eller fel på stötdämparna mellan två verkstadsbesök. Därför finns det vissa saker som man som bilägare enkelt kan hålla koll på.
Om du upplever något av följande symtom är det nog dags att lämna in bilen på verkstad.
- När du tittar på bilen från utsidan, verkar det som att den är skev eller hänger lite i något av hörnen.
- Bilens front eller bakände studsar upp och ner när man kör över gupp eller vid inbromsning.
- Stötdämparna läcker olja. Det upptäcks bäst genom att lysa med en lykta bakom hjulet.
- Det hörs höga skallrande eller knackande ljud från underredet när bilen kör över gupp eller ojämnheter.
- Däcken slits ojämnt.
Om du är osäker på om det är något fel med bilens stötdämpare eller ej kan du alltid göra ”gungtestet”. Ställ dig vid ett av bilens hörn och tryck hårt ner på bilen. När du släpper ska bilen inte stå och gunga, det är tecken på att fjädringen är sliten.
Byt fjädrar och stötdämpare i par
Som sagt är bilens fjädrar och stötdämpare något som verkstaden kontrollerar regelbundet. Men det är också en viktig punkt när bilen ska till besiktningen vartannat år.
Om fjädringssystemet inte är ok blir du ombedd att byta ut de defekta delarna. Oavsett om det är bara är fjädern eller stötdämparen på den ena sidan som är defekt, rekommenderas det alltid att byta ut dem parvis. Alltså på bägge sidor, men inte nödvändigtvis både fram och bak.
Dels kommer fjädern/stötdämparen på den motsatta sidan förmodligen också snart behöva bytas ut, och dels kommer du att kunna uppleva att bilen kör skevt om de bara byts på ena sidan.
Så här skonar du bilens fjädringssystem
Varje gång bilen kör över ett gupp i vägen belastas fjädringssystemet.
Med tiden kommer själva fjädern att mista sin kraft och därmed inte längre skydda stötdämparen som det är tänkt. För att undvika detta och förlänga livet på både fjädrar och stötdämpare rekommenderas att du i möjligaste mån undviker att köra över stora gropar i vägen.
Ett annat sätt att undvika onödigt slitage på fjädringssystemet är att undvika att köra alltför aggressivt i kurvor och i övrigt sänka farten när du svänger. För ju högre hastighet du svänger med, desto mer belastas bland annat stötdämparna.