Kan din Opel plötsligt inte starta efter en period med hård nattfrost så beror det troligen på att batteriets livslängd är på väg mot sitt slut.
Och om det inte hjälper att ladda batteriet, bör du nog räkna med att batterier behöver bytas ut.
Byte av ett bilbatteri är ett jobb som du lätt kan klara själv.
Men om du vill slippa besväret, däribland att bli av med det gamla batteriet, så kan du hitta en verkstad genom Autobutler och låta dem utföra batteribytet.
Nedan har vi tittat på vad det kostar att byta ut batteriet på din Opel.
Det uppgivna priset utgår från alla offerter som verkstäder anslutna till Autobutler har lämnat till Opel-ägare, oavsett modell och årgång, och beräkningarna visar alltså vad ett batteribyte i genomsnitt kostar för en Opel.
Jämför och spara* | Du sparar i genomsnitt* | |
---|---|---|
560 kr | 21% | |
Spara i genomsnitt* | ||
560 kr / 21% |
Använd Autobutler för att få tre skriftliga offerter på byte av batteri på din Opel.
Det är lätt att testa bilbatteriet
Om man som bilägare kommer ut till sin bil en kall vintermorgon och upptäcker att bilen inte startar, så beror det förmodligen på att batteriet är dött.
Om du har en bil med ett äldre batteri så är ovanstående scenario lågt ifrån osannolikt, men det kan undvikas om man då och då testar bilens batteri.
Du kan be mekanikern testa batteriet när bilen är på verkstad, men att testa bilens batteri är faktiskt ganska enkelt och tar inte särskilt lång tid. Och om du gör det själv, slipper du att ägna tid åt att besöka en verkstad.
Börja med att köpa en batteritestare i en bildelsbutik. Genom att följa instruktionerna i batteritestarens bruksanvisning får du snabbt reda på om bilens batteri har en rimlig kapacitet. Detta görs genom att avläsa siffrorna för hur många volt som syns vid mätningen.
Beroende på vilket batteri som sitter i bilen, ska avläsningen ligga nära antingen 12,65 V eller 12,77 V.
Om testet visar ett lägre värde bör du fundera över om du ska låta byta ut batteriet. Detta gäller särskilt om vintern står för dörren. Det är nämligen oftast under de kalla vintermånaderna som äldre batterier tenderar att dö.
Laddning av bilbatteri
För att bilen ska kunna starta normalt och motorn hållas igång måste det finnas tillräckligt med ström i bilens batteri.
Om det inte går att starta bilen och man har testat batteriet och konstaterat att det behöver laddas, så är detta lätt att klara av med en batteriladdare. De mest avancerade och intelligenta batteriladdarna kommer från märken som Noco Genius, CTEK och Keepower, och de flesta av dem kan användas till både bly- och gelbatterier.
I denna miniguide ger vi dig tips om hur du själv kan ladda bilbatteriet:
Det första du bör göra är att koppla bort bilbatteriet. Ta bort kablarna så att du är säker på att batteriet inte förbrukar ström under laddning.
Anslut nu batteriladdarens kablar. Börja med den röda (positiva) kabeln till pluspolen och anslut därefter den svarta (negativa) kabeln till minuspolen.
Det är definitivt en fördel att använda ett elektronisk batteriladdare som automatiskt avbryter när batteriet är laddat.
När batteriladdaren indikerar att laddningen är klar kan kablarna monteras bort.
Till slut ansluter du batteriets kablar igen och startar motorn.
Om det visar sig vid laddningen att det inte går att ladda batteriet till 100 procent beror det förmodligen på att batteriet behöver bytas ut.