Bilens avgassystem är en av de delarna på bilen som långsamt bryts ned av rost. Därför måste avgasröret eller delar av avgassystemet bytas ut när rostangreppen har brutit ner så mycket av rören att det uppstått hål i systemet.
Med detta sagt ska det tilläggas att fler och fler tillverkare idag framställer avgasrör i rostfritt stål som håller längre innan rosten sätter in.
Om avgassystemet läcker ska det antingen bytas ut eller repareras. Du kan faktiskt själv göra båda delarna. Du behöver bara veta hur man gör och köpa de nödvändiga delarna i en bildelsbutik.
De flesta bilägare väljer att få jobbet gjort på en verkstad. Därför har Autobutler beräknat ett genomsnittligt pris på vad det kostar att byta ut avgassystemet på en Volkswagen.
Våra beräkningar utgår från alla de offerter som verkstäder anslutna till Autobutler har lämnat till VW-ägare, oavsett modell och årgång.
Jämför och spara* | Du sparar i genomsnitt* | |
---|---|---|
2.915 kr | 23% | |
Spara i genomsnitt* | ||
2.915 kr / 23% |
Skapa ditt uppdrag så detaljerat som möjligt. Det gör det lättare för verkstäderna att komma med rätt offert. När du använder funktionen ”Få offerter” får du tre skriftliga offerter från verkstäder som är anslutna till Autobutler. Därefter kan du välja den offert som passar dig bäst, oavsett om det ska vara en verkstad nära din bostad eller arbetsplats.
Så här är avgassystemet uppbyggt
Avgassystemet ser till att leda bort de giftiga avgaserna från bilen. Bakåt och ut i det fria.
Om avgassystemet läcker hörs det tydligt på motorbullret. Men bullret är inte det enda problemet. Eftersom man med ett läckande avgassystem också riskerar att giftiga gaser läcker in i kupén.
Avgassystemet på din VW är uppbyggt av flera delar. Avgassystemet startar vid motorblocket. Här sitter ett avgasgrenrör, som leder avgaserna från motorns cylindrar in i själva avgasröret.
Avgasröret går ner och in under bilen. Själva avgassystemet är uppdelat i flera delar (bland annat främre rör och mellanrör) som kan bytas separat om de inte har rostat ihop helt.
Bilens katalysator sitter på stycket mellan grenröret och ljuddämparen. Katalysatorn bryter ner de farliga partiklarna och avgaserna. Kolväten, koloxid och kvävedioxid filtreras bort så att de återstående gaserna är mindre skadliga för miljön.
Längst bak, precis före den sista biten av avgasröret, sitter ljuddämparen som har till uppgift att dämpa motorbullret.
Om det uppstår hål i avgassystemet sker det oftast på stycket efter katalysatorn, och det är således primärt motorljudet som stör.
Så här kan avgassystemet repareras
Om det uppstått hål i avgassystemet kan det eventuellt repareras med det som kallas Gun Gum. Är du händig kan det vara en gör-det-själv-uppgift.
Gun Gum är ett slags ”pasta” som smörjs in i hörn eller används för att täta ett hål. Det kan vara nödvändigt att först linda ett reparationsbandage runt om röret och därefter påföra Gun Gum-pasta.
En sådan reparation kan faktiskt hålla länge eftersom Gun Gum-pastan stelnar och blir hård.
Det kan också visa sig vara nödvändigt att antingen byta ut en del av avgassystemet eller att svetsa fast ett nytt rörstycke. Det kan vara en del av själva avgasröret, ljuddämparen eller svansröret.
Själva avgassystemet är monterat med gummiupphäng. Dessa kan också korroderas av rost, men här går det oftast att svetsa på ett nytt upphäng.
Huruvida det lönar sig att börja reparera avgassystemet eller om det kanske är lönsammare att ersätta hela eller delar av avgassystemet är ett samtal man bör ta med sin lokala bilverkstad.
Hos Autobutler kan du kontakta din mekaniker och fråga om det är nödvändigt med en reparation eller ett utbyte. Om du kan bifoga bilder som dokumentation har verkstaden lättare att bedöma omfattningen på jobbet.