Första gången din Dacia kallas in på besiktning första gången är 36 månader efter den månad då den sattes i trafik första gången och andra gången senast 24 månader efter den månad då den första besiktningen utfördes. Efter det ska den besiktas senast 14 månader efter den månad då dess föregående besiktning utfördes.
En besiktning bidrar till att säkerställa att de bilar som färdas i trafiken är i ett så bra säkerhetsmässigt skick att de inte är en fara för trafiksäkerheten.
Besiktningensföretagen skickar automatiskt ut kallelsen till besiktningen ungefär tio till sex veckor innan föreslaget datum.
Eftersom besiktningsfristen inte kan förlängas är det en god idé att ha bilen redo när det börjar bli dags för den obligatoriska besiktningen.
Många verkstäder erbjuder sig att gå igenom bilen före en besiktning. Det kallas för en förbesiktning eller besiktningskoll.
Letar du efter en kvalitetsverkstad som kan göra en förbesiktning på din bil kan du beställa tre offerter på detta här.
Bra offert på förbesiktning
Om man väljer att lämna in bilen på verkstad före besiktningen, är det naturligtvis intressant att veta i förväg hur mycket en besiktningskontroll kostar.
Därför har Autobutler undersökt genomsnittspriset på en förbesiktning av en Dacia. Priset bygger på alla de offerter som verkstäderna har lämnat till Dacia-ägare, oavsett modell och årgång.
Jämför och spara* | Du sparar i genomsnitt* |
---|---|
Spara i genomsnitt* |
När du använder en bilverkstad som är ansluten till verkstadsportalen Autobutler, får du automatiskt tre års garanti på allt utfört arbete samt på reservdelar.
### Checklista: Detta kontrolleras när bilen är på besiktning
En besiktning är en kontroll av huruvida ett fordon uppfyller gällande regler för godkännande och besiktning av fordon.
På besiktningsstationen går man igenom en lång rad punkter på din bil, och det hela resulterar i ett besiktningsprotokoll, som uppger om bilen är godkänd för fortsatt körning.
Många bilägare väljer att lämna in bilen för en förbesiktning på sin lokala verkstad och får mekanikern att kontrollera att bilen är redo för besiktning. På så sätt kan du undvika extra kostnader i samband med en ombesiktning.
Här nedan går vi igenom de viktigaste punkterna som besiktningsteknikerna kontrollerar på besiktningsstationen och därmed också vad verkstaden ska fokusera på när bilen kontrolleras före besiktningen.
Chassinumret, som normalt sitter i motorrummet, måste vara helt tydligt och läsbart. Om det inte finns något chassinummer – kanske för att det rostat bort – ska det lokala motorkontoret eller skattemyndigheterna kontaktas för att utfärda ett certifikat som medger att ett nytt chassinummer stansas in.
Lamporna kontrolleras. Detta gäller både parkeringsljus, halvljus, helljus, eventuella dimljus, bakljus, backljus, bromsljus och registreringsskyltljus. Strålkastarglasen får inte vara defekta och reflektorerna får inte vara missfärgade. Dessutom mäts om strålkastarnas justering är korrekt.
Bilens rutor – ska vara intakta. Detta gäller särskilt vindrutan, där det inte får finnas synliga stenskott och sprickor. Synfältet där vindrutetorkaren rör sig måste vara fritt och får inte vara fullt av exempelvis klistermärken.
Dragkrok – eventuell dragkrok kontrolleras för korrekt installation och man ser samtidigt till att elkontakten fungerar. Lämna nyckeln till dragkroken om den är avtagbar.
Motorrummet – här kontrolleras bland annat att batteriet inte sitter löst, så att det kan falla ut och orsaka kortslutningar och antända bensinångor. Av miljöskäl kontrolleras också att det inte finns synliga tecken på oljeläckage från motorblocket.
Bromsarna – det görs ett bromstest där besiktningsteknikerna bland annat kontrollerar om bromsarna tar ojämnt och om bromskraften är densamma på varje hjul.
Underredet kontrolleras genom att bilen lyfts upp på en hiss. Här kontrolleras också att kulleder m.m. fungerar som de ska, dessutom kontrolleras att underredet och stänkskärmar samt bärande delar, bland annat bärarmar, framaxelbalk, fjäderskålar och stötdämpartorn inte är genomrostade.
Däcken – däckmönstret måste vara minst 1,6 mm djupt. Om däcken är inte nya kan de ha börjat bli sköra och spricka.
Miljökontroll – gränsvärdena för avgaser mäts så att man säkerställer att det inte finns för höga halter av skadliga gaser. Om gränsvärdena är för höga måste motorn justeras.
Provkörning – besiktningsteknikerna avslutar med en provkörning för att kontrollera att allt på bilen är okej och att man inte förbisett allvarliga fel på bilen som bara kan upptäckas under körning.
Man kollar även om det ligger en varningstringel i bilen.
Godkänd eller inte. Bilbesiktningen avslutas med att bilägaren får ett besiktningsprotokoll. Rapporten visar om bilen blir godkänd, underkänd – ingen ombesiktning krävs eller underkänd med krav på ny besiktning. Om din Dacia får anmärkningen ”Underkänd – ingen ombesiktning krävs” behöver den inte ombesiktas. Men de fel som noterats i besiktningsprotokollet måste åtgärdas. En ombesiktning krävs däremot om det i besiktningsprotokollet står ”Underkänd med krav på ombesiktning”. Då måste bilen tillbaka till bzesiktningsstationen inom 33 dagar.