När en Opel ska ha nya bromsar så kör de flesta bilägare till en mekaniker för att få hjälp. Men är man tillräckligt händig och har rätt verktyg för jobbet, så kan det löna sig att byta bromsbeläggen själv.
Bromsarna är en av bilens viktigaste säkerhetsutrustning, det är därför väldigt viktigt att man vet vad man gör när man börjar ta isär bromsarna. Annars kan det få katastrofala följder.
Om du aldrig har bytt bromsarna själv eller är osäker på hur man gör så rekommenderar vi dig istället att köra till en verkstad.
Om du inte är gör-det-själv-typen kan du istället använda vår verkstadsportal för att hämta offerter. På autobutler.se har vi räknat ut vad det kostar i snitt att få bromsarna på en Opel lagade på en verkstad.
Jämför och spara* | Du sparar i genomsnitt* | |
---|---|---|
1.587 kr | 31% | |
Spara i genomsnitt* | ||
1.587 kr / 31% |
Priset är ett genomsnitt och baseras på alla offerter på bromsbyte för olika Opel-modell. Var därför uppmärksam på att priset kan avvika från dina offerter.
I de offerter som du får framkommer det tydligt vad som är inkluderas i priset, till exempel arbetstid och reservdelar - i detta fall bromsbelägg. Kom ihåg att kolla om priset också inkluderar bromsskivor eller om du ska räkna det som en extra utgift, om de nu visar sig att dessa också måste bytas.
Är du en händig typ så kommer här en miniguide till hur du byter bromsbeläggen på din Opel. Är bromsbeläggen helt nedslitna så det kan också finnas repor i själva bromsskivan, varpå dessa också bör bytas ut.
Så byter du bromsbeläggen på din Opel
Man ska alltid byta bromsbeläggen parvis, dvs. antingen båda framhjul eller bakhjul eller alla fyra hjul samtidigt. Bytet blir betydligt enklare om du lyfter bilen med hiss eller domkraft.
- Innan bilen lyfts ska alla hjulbultarna vara lösa men inte avskruvade.
- När bilen har lyfts ska du skruva av bultarna och lyfta av hjulen så att du kan komma åt bromssystemet.
- Lossa bultarna som håller bromsoken, då blir det lättare att se vilket skick bromsbeläggen är i. Är det ojämnt slitna måste de bytas ut och då bör du fundera över hur detta kan ha hänt. Har du ingen aning så ta hjälp av en verkstad som kan mäta bromssystemet och identifiera felen.
- För att ta bort bromsbeläggen måste man lossa klämmorna som sitter fast.
- Nu är det dagt att montera de nya bromsbelägg - de kommer alltid med nya klämmor som du ska använda.
- När bromsoket ska på igen så krävs det ofta att du måste trycka bak kolvarna eftersom det nya beläggen är tjockare och kräver mer plats i förhållande till skivan.
- Du kan nu sätta på hjulen och testa om bromsarna fungerar korrekt. Det gör du genom att pumpa några gånger på bromspedalen som ska kännas hård.
- Kontrollera därefter att bromsvätskan i bromsbehållaren och testa sedan bromsarna i låg fart där du inte är i vägen eller en fara för andra bilister.
När vet man att bromsarna ska bytas?
När du trampar på bromspedalen i din Opel så aktiveras bromsarna och då pressas bromsbeläggen mot både sidorna av bromskivan. Trycket på bromsskivorna får tillslut bilen att stanna.
Med tiden slits beläggen på bromsarna och då måste de bytas. Slitna bromsbelägg leder till att bilen bromsar ojämnt och inbromsningen kommer då att kännas instabil. Samtidigt kan bromsarna tjuta eller låta konstigt när du bromsar.
Med nya bromsar ska ska bilen kunna bromsa ljudlöst och effektivt. I vissa fall kan bromsarna dock tjuta lite, på grund av bromsbeläggens material. Men som regel ska bromsarna inte tjuta då det oftast är ett tecken på att det är slitna.
Slitna bromsar? – Detta ska du vara uppmärksam på
Om du inte ser till att bromsarna kontrolleras med jämna mellanrum finns en risk för att det går ut över trafiksäkerheten. Det sker ofta vid en nödbromsning, då belastning blir så påfrestande att bromsarna sviktar.
Nedanför har vi listat olika tecken på om dina bromsar behöver service.
- Bilen känns instabil och svajig när du bromsar. Vanligtvis beror det på att bromsbeläggen är snedslitna.
- Det kommer ett skrapande ljud när du bromsar in. Det beror oftast på bromsbelägg och skivor är nedslitna. Det kan också betyda att det är rost på bromsskivorna, och då ska ljudet försvinna efter några inbromsningar.
- Tycker du att bromspedalen känns för mjuk, kan du trycka den ner i botten eller upplever du att bilen inte bromsar som vanligt? Då kan det bero på att bromssystemet inte har tillräckligt med bromsvätska. Innan du fyller på med vätska ska du be en verkstad att kontrollera om det finns otätheter eller läckor i systemet.