Överblick över motorn i en Suzuki

Vad kostar en motorreparation på din Suzuki?

20 maj 2020, 14:28

Det har ofta sagts att motorn är hjärtat i bilen, och det kan faktiskt inte vara mer sant. Och om man inte sköter och tar hand om sin bilmotor enligt tillverkarens anvisningar finns det risk för att den skär. Då står man där med en ofta väldigt dyr räkning från verkstaden.

Därför är det viktigt att man håller ett öga på sin motor. Man bör bland annat hålla ett öga på att topplockspackningen inte läcker vid någon cylinder och att varken turbon eller ERG-ventilen är defekt.

Under körning skall det inte höras några missljud, kännas av onormala lukter eller synas rök från motorn. I sådana fall rekommenderas det tydligt att du kontaktar sin lokala verkstad så snart som möjligt.

Om bilen skall in på verkstad är det bra att ha en känsla för vad det kostar att få motorn reparerad. Därför har vi beräknat det genomsnittliga priset på motorreparationer för en Suzuki.

Vi har taget med de vanligaste reparationerna, däribland byte av ERG-ventil, reparation av läckande topplockspackning eller en defekt turbo.

Så kom vi fram till priserna. Priset på reparationer av din Suzukis motor har beräknats från alla de offerter som Suzuki-ägare har fått från de verkstäder som samarbetar med autobutler.se.

Priserna på de olika reparationerna spänner över alla modeller och årsmodeller, så därför kan det visade priset mycket väl variera från det pris du får upplysning om när du inhämtar offerter via vår ”Offertfunktion” här på sidan.

Spara i genomsnitt*
6.135 kr / 46%

Om du letar efter en kvalitetsverkstad, kom ihåg att du alltid snabbt och enkelt kan hämta in offerter på autobutler.se utan att du binder dig för något. Så kan du i lugn och ro jämföra offerterna och välja den som passar dig bäst. Vissa verkstadsreparationer är dyrare än andra, så du bör därför alltid kontrollera olika priser innan man tackar ja till ett erbjudande.

Byte av läckande topplockspackning

Tyvärr råkar man som bilägare emellanåt ut för att bilen går sönder och behöver in på verkstad. Handlar det om fel på motorn kan det till exempel både vara tal om en sliten kamrem eller en defekt topplockspackning. Man kan också råka ut för att bilens kamaxel och ventiler behöver efterjusteras eller att motorns EGR-ventil har kommit dithän att den behöver bytas ut.

Om man upplever oregelbundenheter kan det för en vanlig bilägare vara svårt att avgöra vad som kan vara fel. Därför rekommenderas det att man kör in bilen på verkstad om man har misstankar om att något kan vara galet.

Ett av de fel som kan uppstå på motorn är att topplockspackningen läcker. Om du misstänker att bilens topplockspackning läcker skall du inte öppna locket till kylarvätskan förrän bilen har svalnat helt.

Börja med att kontrollera oljenivån. Om det finns tecken på att nivån är högre än normalt, kan det bero på att kylarvätska läcker in i motorblocket och blandas med oljan. När vattnet från kylarvätskan blandas med motoroljan blir det en gulbrun substans. Detta kan man se på oljestickan när man kontrollerar oljenivån.

Om du kommer fram till att topplockspackningen läcker, kan den tätas med hjälp av speciella produkter som stelnar när de blandas med luft eller avgaser. Om man ger sig i kast med att själv täta topplockspackningen är det viktigt att man följer anvisningarna för den produkt man har köpt på bensinmacken eller i en butik för tillbehör till bilar.

Att täta till topplockspackningen med hjälp av dessa speciella tätningsmaterial är dock bara en tillfällig lösning. I regel råkar man en kort tid därefter åter ut för att man har en läcka, och då finns det bara en sak att göra. Att byta topplockspackning. Att byta topplockspackning är vanligen inte en billig sak. Topplocket måste avlägsnas och i några fall måste motorblocket tas ut och kontaktytan slipas tillsammans med topplocket.

När alla delar är klara skall motorblock och topplock sättas ihop igen. Lyckligtvis vet man i verkstäderna vad man gör och drar med hjälp av en momentnyckel åt motorblockets bultar i rätt ordning och med rätt åtdragningsmoment, så att den nya topplockspackningen blir ordentligt tät.

Mekanikern avslutar med att justera ventiler, dra åt kam- eller kilremmen och se till att avgasgrenröret är ordentligt på plats.

Bilens topplock

Topplocket sitter ovanpå själva motorblocket. I topplocket finns både ventilerna, kamaxel och tändstift. Bilens topplock går extremt sällan sönder, men det kan uppstå skador på topplocket om kamremmen brister under körning.

Även om topplocket sällan går sönder, gör topplockets komplexa struktur och dess många funktioner i motorn att det utsätts för slitage. Den vanligaste defekten är en läckande topplockspackning. Eftersom topplocket är en del av motorn, kan reparationer av topplocket bli dyrt.

Om man märker av oregelbundenheter i funktionen eller andra motorsymptom råder vi att man kontaktar sin verkstad snarast möjligt för att förhindra ytterligare skador.

Förhållanden som tyder på att topplocket kan vara skadat kan vara följande:

  • Temperaturen på kylarvattnet ligger i det röda området
  • Tecken på motorolja förekommer i kylarvattnet
  • Men behöver antingen fylla på vatten eller olja efter en kort tid
  • Bilen beter sig besvärligt vid kallstarter

Inhämta offerter på autobutler.se och ta reda på vad priset är för denna motorreparation för din bil.

Få offerter och jämför priser på motor

Få offerter »

Fördelar med Autobutler

  • Få offerter från verkstäder nära dig
  • Spara upp till 50%*
  • 3 års garanti på arbete och reservdelar

Vi är alltid redo att hjälpa dig! Kontakta oss på email eller ring 08 34 92 90

Få offerter från verkstäder nära dig

Vi har 306 oberoende verkstäder som är redo att hjälpa.