De flesta nya bilmodeller har idag ett bromssystem med bromsskivor som sitter fram och bak på bilen. När du trycker på bromspedalen så pressas två bromsbelägg mot sidan av bromsskivan.
Bromssystemet i bilen har en hydraulisk enhet som består av en behållare med bromsvätska. Det som händer när du bromsar är att det hydrauliska systemet ser till att bromsvätskan pressas genom bromsrören och ut till bromsarna, vilket gör att bromsbeläggen trycks mot bromsskivan.
Bromssystemet består alltså av många olika delar och om en av dem får problem så kan det påverka hela bilens bromsfunktion.
Det kan leda till allvarliga konsekvenser, speciellt vid en tvärbromsning. Därför ska du alltid se till att bromsarna på din Suzuki fungerar till 100 procent. Misstänker du att något är fel så ska du ta bilen till en verkstad för att få systemet kontrollerat.
Vad kostar ett bromsbyte?
Vi på autobutler.se har undersökt snittpriset på byta av bromsar för en Suzuki.
Jämför och spara* | Du sparar i genomsnitt* | |
---|---|---|
1.839 kr | 34% | |
Spara i genomsnitt* | ||
1.839 kr / 34% |
Snittpriset är baserat på alla Suzuki-modeller och uträkningen har gjorts med hjälp av alla offerter som erbjudits av autobutlers.se anslutna verkstäder.
När du använder vår verkstadsportal kan du skapa ett uppdrag och få offerter från olika verkstäder.
Verkstäderna skickar skriftliga offerter med beskrivningar av vad som ingår i arbetet. På så sätt kan du jämföra till exempel pris och avstånd till verkstäderna - vilket gör det lättare att välja en verkstad som passar dig. Är du osäker på vilken verkstad du ska välja så kan du läsa andra bilägares omdömen om verkstäderna.
När bilen är på service ska mekanikerna alltid kontrollera bromsarna, men då handlar det bara om en visuell kontroll. Bromsarna kommer alltså inte avmonteras, smörjas och inspekteras om du inte ber om det.
Ska du t.ex. på bilsemester under sommaren eller vintern så rekommenderas det att du kontrollerar bromsarna på bilen. Be mekanikerna att kontrollera att bromsvätska, bromsskivor och bromsbelägg ser bra ut innan du ger dig av.
Hur ofta ska man byta bromsar?
Svaret beror bl.a. på hur du kör.
Kör du mest i en stad så slits bromsarna generellt sätt mer och är du den typen av bilförare som alltid bromsar in i sista sekund innan rödljuset, så slits bromsarna ännu mer.
Det går att ta hand om bromsarna så att de håller längre, bla. genom anpassa hastighetet efter miljön och undvika hårda inbromsningar. Släpp gaspedalen i tid innan du ska svänga eller stanna bilen och sänk farten genom att motorbromsa.
En motorbromsning innebär att man bromsar bilen genom att bara växlar ner till en lägre växel. Det sparar också på bilens bränsleförbrukning
Fel på bromssystemet
År 2015 gjorde autobutler.se en undersökning som visade att var femte bil körde runt med fel på bromsarna.
Det kan uppstå flera olika typer av fel på bromssystemet och det är inte ovanligt att man som bilägare kör runt med defekta bromsar.
Det är något man ska ta på största allvar och därför har vi listat 6 saker som du ska vara uppmärksam på när det gäller bromssystemet på din Suzuki. Om du märker att något är fel på bromsarna så ska du ta bilen till en verkstad för att få problemet undersökt och fixat så fort som möjligt.
- Märker du att det saknas bromsvätska så kan det bero på att det läcker någonstans i systemet. Detta kan leda till att bromsarna inte reagerar snabbt nog trots att du trycker bromsen i botten samtidigt som pedalen långsamt sjunker.
- Bristen på bromsvätska kan också bero på vanligt användning och slitage. Håll extra koll när du fyller på, så att systemet inte förlorar vätska direkt igen. Händer det, ska du köra till en verkstad.
- Bromssystemet är inte ett hermetiskt slutet system och därför kommer bromsvätskan tillslut blandas med kondensvatten. När det händer kommer bromsarna inte fungera optimalt. Vid en vanlig lugn inbromsning har det inte så stor betydelse men om du måste göra en tvärbromsning så kan det få allvarliga konsekvenser. Verkstäderna har mätutrustning som visar vatteninnehållet i bromsvätskan. Få detta kontrollerat nästa gång din bil är på service.
- De flesta bilar har idag en varningslampa på instrumentpanelen som lyser rött när bromsbeläggen ska bytas.
- Om du hör ett tjutande ljud vid inbromsning kan det vara ett tecken på rost som antingen sitter på bromsbeläggen eller skivorna. Rost kan snabbt uppstå om bilen stått stilla ute i regn eller under fuktiga perioder. Det ska alltså inte mycket till för att bromsarna ska börja rosta. Men ytlig rost försvinner efter ett par inbromsningar. Men om ljudet inte försvinner är något fel och du bör då köra till en verkstad så fort som möjligt.
- Drar bilen åt sidan när du trycker på bromspedalen så betyder det nog att bromsbeläggen är olika slitna.
Tip
Det du kan också själv testa bromsarna. Om du kör i 30 km/h ska bilen kunna stanna efter max 6 meter vid inbromsning. Se till att utföra testet på en fri och öppen plats där inte andra medtrafikanter kan utsättas.