Moderna bilar är idag fulla av elektroniska komponenter som gör det svårt att själv åtgärda fel om tekniken misslyckas.
Kanske rapporterar bilen ett fel i den adaptiva farthållaren (ACC, Adaptive Cruise Control) eller också är det den elektriska takluckan eller bilens navigationssystem som plötsligt inte fungerar.
Vissa nyare bilmodeller är också utrustade med kameror både utvändigt, men även inne i kupén. Även här kan det uppstå fel.
Dessutom är bilens motor, om din Peugeot är av senare datum, uppkopplad mot en dator där verkstaden kan avläsa en mängd förhållanden kring bilen, till exempel motortemperatur, grenrörstryck, varvtal och liknande.
Om ett fel uppstår i det elektroniska systemet kommer du förmodligen att behöva besöka en verkstad. Det kan vara svårt att veta exakt vad verkstadsräkningen kommer att hamna på. Det beror mycket på vad som är fel, men om det går att identifiera felet i förväg ligger man bättre till som bilägare. Då kan man nämligen hämta in flera offerter och jämföra innehåll och pris från flera olika verkstäder.
Om du använder någon av de verkstäder som är anslutna till verkstadsportalen Autobutler kan du vara säker på att elarbete som verkstäderna utför är kvalitetsarbete.
Nedan har vi listat ett antal priser på olika reparationer av den elektroniska utrustningen i en Peugeot. Priserna är uträknade som ett genomsnitt av alla erbjudanden, som bilverkstäder som är anslutna till Autobutler har lämnat till Peugeot-ägare.
Tänk på att priset på de enskilda reparationerna kan variera beroende på vilken modell och vilken årgång det handlar om.
Jämför och spara* | Du sparar i genomsnitt* | |
---|---|---|
1.246 kr | 39% | |
Spara i genomsnitt* | ||
1.246 kr / 39% |
Om en varningslampa lyser bör du genast kontrollera vad som kan vara fel
I vissa nyare fordonsmodeller kan det finnas upp till 30 olika varningslampor, som till exempel gäller oljenivå, bromssystem och däcktryck. Varningslamporna bidrar till att öka trafiksäkerheten och berättar samtidigt för bilägaren om något är fel med bilen eller motorn.
Bland de viktigaste varningslamporna finns lamporna för motortemperatur, motorolja och bromssystem. Om någon av dessa börjar lysa ska man reagera snabbt och i de flesta fall stanna bilen innan det är för sent.
Att en varningslampa lyser behöver dock inte innebära något allvarligt. Men det kan bli allvarligt om varningen ignoreras, och man bara fortsätter att köra utan att undersöka vad felet är.
Bilens varningslampor lyser antingen grönt, gult eller rött, vilket upplyser bilägaren om hur allvarligt ”problemet” är. Nedan visas hur man bör förhålla sig till de olika varningarna.
Grönt: Används för information och kräver ingen åtgärd från förarens sida.
Gult: Åtgärd krävs. Stanna bilen och stäng av motorn. Läs vägledningen i instruktionsboken – i många fall är det en god idé att köra till närmaste verkstad.
Rött: Stanna bilen så snart som möjligt och stäng genast av motorn. Om det är motorlampan eller oljelampan som lyser rött ska du inte fortsätta köra utan tillkalla hjälp. Om det är någon av de övriga lamporna som lyser rött och du är osäker, tillkalla hjälp för säkerhets skull.
Så avancerade blir framtidens bilar
Bilarnas elektroniska system blir alltmer avancerade och framtidens intelligenta bil är vad man kan kalla för en dator på hjul. Och vi lever faktiskt redan mitt i framtiden.
Den elektroniska säkerhetsutrustningen i moderna bilar kan nämligen redan förutse trafiken, undvika olyckor och varna om bilen körs över mittlinjen eller om föraren verkar okoncentrerad bakom ratten.
Och utvecklingen går i bara en riktning. Biltillverkarna levererar ständigt uppdateringar till bilens dator, och verkstaden ser till att nya uppdateringar installeras varje gång bilen är på service.
Det avancerade styrsystemet har därför sitt hjärta i bilens centraldator. I framtiden kommer bilarnas skyddssystem utvecklas ytterligare i en riktning där både biltillverkarna och verkstäderna är uppkopplade mot samma system. Det kommer att möjliggöra för speciella experter att via fjärrservice kunna hjälpa verkstäderna att lösa mer komplicerade fel på bilen.
De effektiva felkorrigeringssystemen kommer samtidigt bidra till att säkerställa att endast de nödvändiga reservdelarna byts, och i slutänden kan det bespara bilägaren onödiga reservdelskostnader.
Om man tittar ännu djupare i kristallkulan förutspår experterna att den trådlösa tekniken i framtiden kommer att leda till att bilens datorsystem automatiskt rapporterar fel till verkstäderna. Och utan att bilen behöver komma på verkstad kan mekanikerna via datorn rätta till fel i bilens elektroniska system.
Utvecklingen innebär dock samtidigt att det blir svårare och svårare för den genomsnittliga bilägaren kunna meka med bilen när tekniken inte fungerar. Och för de allra flesta bilägare blir det nödvändigt med ett verkstadsbesök när bilens elektroniska säkerhetssystem rapporterar fel.