Överblick över motorn i en Honda

Vad kostar en motorreparation för en Honda?

20 maj 2020, 10:11

Även om Honda skickar ut miljontals bilar på gatorna varje år och de flesta bilägarna aldrig upplever några motorfel värda att nämna så är budskapet i den japanska biltillverkarens marknadsföring till en viss del att det är viktigt med regelbunden service.

För när de regelbundna servicebesöken genomförs såsom det är menat minskar risken för allvarliga fel som till exempel kräver dyra motorreparationer.

Idag krävs det för det mesta att bilen körs in på verkstad om motorn har symptom som tyder på motorfel. I verkstäderna kan mekaniker med hjälp av modern mätutrustning utföra felsökning och korrigera felen.

Om man konstaterar att det finns fel på motorn som behöver repareras är det kanske en bra sak att veta lite om vad man kan förvänta sig att verkstadsräkningen kommer att landa på.

Därför har autobutler.se listat en rad priser som ger dig en snabb överblick över vad de olika reparationerna kostar. Reparationerna som visas, däribland läckande topplockspackning, sliten EGR-ventil och fel på aggregatet, är några av de vanligaste reparationerna på motorn i en Honda.

Så beräknar vi priserna
Alla priserna är framräknade mot bakgrund av samtliga offerter som autobutler.se's över 200 verkstäder har skickat till Honda-ägare.

Du skall vara uppmärksam på att det handlar om genomsnittliga priser så de priser som visas här kan mycket väl skilja sig från det pris som verkstäderna upplyser dig om när du inhämtar offerter via vår ”Offertfunktion” här på sidan.

Jämför och spara* Du sparar i genomsnitt*
1 619 SEK 27%

Beställ offerter om du är på jakt efter en kvalitetsverkstad. Du får alla offerter skriftligen och kan enkelt och överskådligt gå igenom varje enskilt offerter. Då priserna för en reparation av en bilmotor mycket väl kan variera är det alltid en bra idé att undersöka olika priser innan man tackar ja till ett erbjudande.

Undvik att det uppstår fel på bilens turbo

Turbo är allmänt förekommande i de flesta bilar med bensin- eller dieselmotor. Turbon säkerställer att prestandan ökar när det sker en förbränningsprocess mellan bränsle och luft.

Om du vill veta mer om bilens turbo, klicka här:

Man räknar normalt med att turbon skall hålla hela bilens livstid. Men om det skulle uppstå ett fel eller en defekt så beror det allt som oftast på att det periodiska underhållet inte har skötts enligt tillverkarens rekommendationer.

Som regel kan man då höra hur det visslar eller tjuter när man snabbt släpper gaspedalen, medan bilens dragkraft är sämre än normalt.

Under körning arbetar turbon med enorm kraft. Den roterar med upp till 250 000 varv per minut, och det krävs inte mycket för att denna del av bilens motor skall skadas. Det betyder också att minsta lilla föremål som kommer in i turbon, till exempel via ett skadat luftfilter, kan leda till i stora skador på antingen turbinaxel eller lager.

Inuti motorn gör en tunn film av olja att turbon går friktionsfritt. Men turbon kan skadas om oljeförsörjningen plötsligt brister eller man har motorolja som är gammal och full med smuts. Därför är det alltid en bra idé att alltid använda olja av bästa kvalitet och se till att byta oljefilter och alltid följa serviceschemat.

Läcker topplockspackningen?

Topplockspackningen på din Honda sitter mellan topplocket och motorblocket. Packningen är tillverkad av hållbara kompositmaterial, men det kan ändå hända att den slits så att man får ett läckage från själva motorn som blivit otät.

En läckande topplockspackning innebär att olja eller kylvätska kan läcka in i motorns cylindrar. Det kan bland annat orsaka att tändstiften blir smutsiga och att motorns prestanda försämras.

Så här kontrollerar du om topplockspackningen läcker:

  • Tändstiften skall alltid vara rena utan att bli smutsiga.
  • Starta motorn och se efter så att inga tecken syns på att det sipprar ut avgaser mellan topplocket och motorblocket.
  • När motorn har svalnat, kontrollera kylarvätskan. Den skall vara grönaktig eller blåaktig och helst vara helt fri från grumligheter. Om kylarvätskan är brun kan det tyda på att den har blandats med motorolja.
  • Kontrollera även oljestickan. Om man ser skum på oljestickan, kan det bero på att oljan har blandats med kylarvätska.
  • Kontrollera avgasröken. Röken får inte vara blåaktig eller lukta olja. Det är nämligen ett tecken på att det kommit in olja i motorns cylindrar. Det kan också hända att röken är helt vit. Det beror förmodligen på att det läcker in kylarvätska i någon cylinder, orsakat av en läckande topplockspackning.

Om du är osäker på ifall topplockspackningen läcker på din Honda, beställ offerter på autobutler.se och få bilen undersökt på en verkstad.

Få offerter och jämför priser på motor

Få offerter »

Fördelar med Autobutler

  • Få offerter från verkstäder nära dig
  • Spara upp till 50%*
  • 3 års garanti på arbete och reservdelar

Vi är alltid redo att hjälpa dig! Kontakta oss på email eller ring 08 34 92 90

Få offerter från verkstäder nära dig

Vi har 306 oberoende verkstäder som är redo att hjälpa.